Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten fråga?

Skrivet av Eva
Har en son på 4 månader som är förkyld och hostig. Brukar öroninflamationer komma i samband med förkylning?

Både min sambo och jag har haft problem med öroninflamationer när vi var små. Jag hadde problem med öronen enda upp i tonåren, men värst var det när jag var liten. Jag har opererat in rör flera gånger.
Nu till min fråga, är problem med öronen ärftligt?
Jag tror själv der,eftersom min pappa ochså haft problem med sina öron. Men om det är någon som vet så vore jag tacksamm för svar.
Svar på tråden: En liten fråga?

Bara ett litet svar!

Skrivet av  Monica
Hos vår son kommer öroninflammationer i samband med snuva och förkylning. Är han täppt i näsan så kommer en öi som ett brev på posten. Eller kom ska jag säga, nu har han inte haft någon sen i somras...

Tänk på att ge näsdroppar för att underlätta nästäppa, har för mig att Renessans är Ok för små barn, kolla på förpackningen.

Och på din andra fråga, ja, öi är ofta ärftliga enligt den information vi fått från läkare.
 

Svarar samma som monica

Skrivet av  Åsa m A&E
ÖI är ärftligt på det sättet att barn ofta får det pga av trånga örongångar och det är ju kopplat till arv av "utseende/fysik" sas. Sedan blir man oftast bättre när örongångarna växer till sig.

Våra barn har fått ÖI ihop med snuva och förkylning. Ofta dyker den upp på slutet när man "tror" de är frisk.

Högläge och näsdroppar (riktiga avsällande som även gör att trycket längre upp in släpper är det som gäller, dvs nezeril, nasin, otrivin). Sedan kan man alltid prova med lökomslag när det verkar som om barnet börjat få ont i örat. Har inte provat själv dock men har bekannta som använt med gott resultat.
 

andra svar från oss

Skrivet av  Maria med Albin 17/9
Vi har lite andra erfarenheter.

Albin har varit förkyld flera gånger utan att få öi. Och de gånger han fått öi så har han _inte_ varit förkyld alls.

Konstigt, jag vet, men så har det varit varje gång, vi har upptäckt hans öi genom att trumhinnan brustit, innan dess märker vi ingenting (och vi hade 5 st brustna trumhinnor här förra vintern).

Ärftligt har vi också hört att det är, men även där är vi annorlunda, ingen av oss är öronbarn och inte heller har vi i släkten vad vi vet. Men Albin har blivit öronbarn ändå.

Men är ni öronbarn så är nog risken större att era barn blir det också, tyvärr.
 

Vi har

Skrivet av  Jennie
väldigt lika erfarenhet som Maria med Albin.

Min son har aldrig haft feber eller varit snuvig när han haft sina ÖI och innan han fick rör så brast trumhinnan varenda gång innan vi hann förstå vad som var på väg att hända.
Han var bara 4-6 månader när han hade sin värsta period med 6 ÖI med brustna trumhinnor varje gång och sedan fick han rör när han var 8,5 månader.

De få gånger han fått ÖI efter rörinsättningen så har vi märkt det först när det börjat rinna ur örat.
Han klagar inte på att han har ont eller känner obehag.

Jag var också öronbarn och jag har nu två barn varav den äldsta som är 5 år aldrig har haft ÖI medans den yngsta som nu är 3 år, "klassades" som öronbarn vid 6 månaders ålder.

/ Jennie

 

Artiklar från Familjeliv