Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Diarré pga antibiotika

Skrivet av Pernilla B
Vår dotter får amimox sen i tisdags och ska ha detta till nästa torsdag. Jag ger henne docidus-kapslar för att motverka diarré men i morse hade hon det ändå. Än så länge äter hon, men hur länge? För ca ett år sen fick hon kåvepenin. Då fick hon svår diarré och matvägrade helt. Till slut blev hon inlagd på sjukhus för att åtminstone fullfölja 5 dagar av 10 dagars-kuren. Denna gång har jag därför köpt docidus. Sen i morse har jag dubblat docidus-dosen och hoppas att diarrén går tillbaka. Andra tips? Ska jag ge docidus en stund innan? Ska jag ge amimox efter mat? Spelar det någon roll? Fil, nyponjuice och annat med "nyttiga" bakterier går inte att få henne att äta. Hon är 1,5 år.
Svar på tråden: Diarré pga antibiotika

Har du provat

Skrivet av  Maggan
något som heter Proviva?
Finns i jordgubbssmak bl.a. Är ungefär i konsistensen som fruktsoppa, och helt ok enligt min 4åring. Jag gav henne flera gånger per dag, alltid en stund innan medicinering och under dagen.Man köper det på affären. Sen finns det ju, som du antagligen vet, på apoteket.
Annars tycker jag att du ska ringa till din läkare igen.
Av vilken anledning fick hon Amimox? Brukar man ge det till öroninflammationer? För det är ett ( enligt min f.d. barnläkare) ett "riktigt dagispenicillin", dvs pc man ger när inget annat biter.

 

Jag vet inte

Skrivet av  Pernilla B
Jag vet inte varför Tove fått Amimox. Men den här gången är det inte öroninflammation, inte bara i alla fall. Öronläkaren upptäckte gult/grönt tjockt snor bakom näsan, längst bak i svalget där polyperna sitter. Det enda snor som kom ut var rinnigt och genomskinligt. Vi tyckte inte ens att hon var sjuk. Ingen feber, sov bra, bra aptit osv. Anledningen till att det upptäcktes var att hon skulle opereras (gommen eftersom hon har läpp-käk-och-gomspalt). Så det blev ingen operation för henne. Vi hoppas få en ny operationstid i slutet av februari. Tre dagar innan operation ska hon börja äta amimox igen för säkerhets skull. Jag tror att läkarna bedömer att det är viktigt att få bukt med infektionen på allvar, dels pga operationen och dels pga att det inte märks att hon är sjuk. Tåligare unge finns inte. Det är riktigt obehagligt att som förälder knappt ha en susning om hon har infektion eller inte.
 

OK då fattar jag

Skrivet av  Maggan
Anledningen till att jag undrade, var att när jag hämtade ut PC till min 4åring för 2 veckor sen, så tog jag även en broschyr på apoteket om just antibiotika. (när/hur/varför/vilken/ etc)Och amimox är vanligen inte det första man ger till en öroninflammation vad jag fattade. Men då stämmer det ju bra med min gamla barnläkares åsikt, att amimox är ett antibiotika för att ta rubbet s.a.s.
Fattar att det är viktigt att dom får bukt med inf.!
Vet hur jobbigt det är att inte se en infektion på barn, första gången vår fick öroninflammation, var hon så liten och skrek hela tiden, och vi trodde det var magen..... dagen efter, såg jag det tydliga tecknet, "var på kudden". Man känner sig rätt eländig som förälder vid såna tillfällen!.
Hoppas det blir bra och att ni får op. genomförd, eftersom det behövs!
Lycka till!
 

Popcorn.

Skrivet av  molle m till 5
Popcorn salt dom och lite smör. och Coca Cola orginal.
Inget ligt eller med sötningsmedel.
Undvik mjölk.

Pomfrittes med vitlökssmör fixar min dotters magen nu när den krånglar.
Illamåndet är nog det värsta och det botas med saltet.
magsjuke mat som kyckling och ris, kycklingsopppa mm
 

Hon är bara 1,5 år

Skrivet av  Pernilla B
....så popcorn och pommes med vitlökssmör skulle aldrig gå. Inte heller cola, men jag kan testa för all del. Men om illamåendet kan bli bättre med salt kanske jag ska salta extra på maten? Hon åt halvbra idag, bättre än igår. Hon har diarré, men bara 2-3 gg dagligen så hon behåller nog den mesta näringen. Vi fortsätter med docidus-kapslar 4 gg dagligen plus valio vaniljyoghurt som hon accepterat. Proviva nypon dög inte för fröken. Hon är mycket kräsen normalt, och nu ännu värre givetvis. Men kan hon hålla sig på den här nivån, då hon fortsätter att äta och dricka hyfsat i alla fall ska vi nog klara en vecka till. Tack för era svar.
 

Mina var väl ca 1år

Skrivet av  molle m till 5
Första gången dom fick smak på popcorn, var bara noga med att sortera bort korn och hårda halv poppade.
CC har du stulit till sig från mig så fort dom kunnat greppa glaset...
Var tvungen att ransonera mitt eget drickande av CC.
Men CC avslagen kan man ge redan från 8 månader mot illamående och diare. Matad ett barn på sjukhus med det... Fördelen är tydligen coffein som gör dom pigga och socker som ger energi samt att nått mer i CC kan stoppa magsjukans framfart. Piggare och med mer energi orkar dom dricka mer av annat samt äta.
 

Artiklar från Familjeliv