Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Carola! :0)

Skrivet av Anna m Axel o Moa
Är bara lite nyfiken hur det gick hos logopeden.
Med samarbetsviljan och det....:0)

Min Axel är inte speciellt språkutvecklad ännu.
Han fick rör inopererade i båda öronen i höstas så han ligger lite efter pga det, (hörde väl i princip ingenting innan dess).

Men senaste veckorna så tycker jag att det har börjat lossna för honom.

Roligt för Axel, för storebror föredrar att leka med Moa, (han tycker att hon verkar äldre eftersom han kan resonera med henne.....:0)

Hur går det förresten med pinkeriet?
Läste längre ner att våra små är i ungefär samma fas .
Moa har varit helt blöjfri, dag som natt, sen i julas.
Men Axel har inte alls fattat galoppen.
Han kan sitta på pottan eller toan utan resultat för att sedan pinka på golvet efter ca 20 sek....

Nåja, det kommer, får man bara springa naken i sommarvärmen så !

Sköt om er!
Svar på tråden: Carola! :0)

Jag hade...

Skrivet av  Carola m Robban&Corrinda, och Novalie 030523:0)
..skrivit ett låååångt inlägg om vårt logopedbesök som jag precis skulle skicka iväg...då dog datorn..:0(!!!
Och då blev jag så sur så jag gick och lade mig..*s*

Mina skruttungar kan inte alls prata som de ska...enligt logopeden då:0)
Av nåt test där medel var 33poäng så fick Robban 9...och Corrinda 13poäng...
Det låter ju som jag har små puckon, eller nåt:0)

Jag tror, att om man söker professionell hjälp, så "gör" de en höstack av ett halmstrå....
Om vi inte hade gått dit så hade det säkert funkat bra ändå.

Det de inte kunde var färgerna, prepositioner,grupperingar, och att följa längre instruktioner...

Färgerna - vi har aldrig tränat de på det, jag står inte och säger att nu får Robban den röda skeden..
Prepositioner - oftast säger vi ju - "lägg den DÄR" inte på, över,i,under osv...

Grupperingar - de hade svårt för att fatta när hon sa : Kan du ge mig det som man kan äta och dricka med?
tex.. Hon hade ställt fram en massa olika saker framför dem på bordet, och då skulle de plocka ut det hon bad om.

Och följa längre instruktioner - hon sa " Kan du ge nallen till mamma och hämta bollen?"
Då hämtade de bollen, glömde bort att ge mig nallen:0)

Men här hemma så säger jag ju : Hämta jackan och skorna och kom hit ska jag hjälpa dig, så går vi ut sen.....och de fattar klockrent.

Jaja, jag tror ju att det är rätt normala i sin talutveckling.Vi träffade en kompis igår, hennes son är fem månader äldre än våra, och han pratade ännu sämre....logopeden på dagis hade sagt att det inte var nån fara....?
Så vad vet jag....


Hur som helst så fick vi en massa övningar som vi ska göra, och så ska vi dit på ny bedömning i höst.
Jag kan inte säga att jag är orolig för deras tal, inte alls:0)men för att glädja logopeden så övar vi färger och prepositioner för fulla muggar:0))))

Samarbetsviljan...*s*
Robban hade ju svårt för att sitta still och lyssna, hon fick hålla i honom och tjata så han koncentrerade sig:0)
Corrinda satt så fint och svarade på allt efter bästa förmåga:0)

Logopeden sa att hon var ett "pragmatiskt" barn...och då kände jag att det nog inte bara var mina barn som hade svårt med språkförståelsen:0))
Jag har ta mig sjutton inte en aning om vad det betyder!!
Ingen som jag har frågat vet heller vad det menas..*asg*(sambon,mamma, grannen som är lärare,osv)

Hon förklarde det själv(jag såg väl ut som en fågelholk*s*) att Corrinda förstod att det väntades ett svar av henne så hon svarade nåt som lät rätt:0)
Typ : Vilken kloss är gul?
Då svarade hon mkt förnuftigt : Gul.

Jaja, nog tjatat om logoped:0)

Pinkeriet:0)

IDAG sa Robban för första gången att han måste kissa, och så sprang vi till pottan, han satte sig och kissade:0)
Innan har han glatt pinkat i byxorna...
Igår var vi ju hos en annan treårig pojke(fyra på julafton) som inte hade blöjor, och det vete sjutton om inte det blev en stor inspiration för Robban:0)

I morse ville han inte ha blöja, och det har han velat ha förr...kanske att han åxå lär sig...*s*
För han har gjort precis som Axel, suttit på pottan utan minsta droppe och sen gått och kissat nån annanstans...

Men eftersom både Corrinda och granntjejen går utan blöja och kissar på toa(gräset,poolen,gatan..osv..*s*) så har han väl blivit lite intresserad.

NU har jag babblat hur länge som helst!!

Ha det bra, vi hörs:0)

 

Artiklar från Familjeliv