Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bilbarnstolar?!

Skrivet av Malin med alva och albin
Hur har ni gjort med bilstolar?
Hur länge har era barn åkt bakåtvända och vad har ni haft för stol sen.
Det är ju så trångt att ha 2 bakåtvända stolar bak i bilen .
Svar på tråden: Bilbarnstolar?!

Vi har precis vänt flickorna

Skrivet av  Jessica m Linus&Jesper-96 o Klara&Maja-01
och de är nu 2,5 år. Lite tidigt, jag vet, men det blev så trångt för benen. Vi har Aktas stolar, duoclassic tror jag de heter.
 

Fortfarande..

Skrivet av  Jenni m. Anton & Kalle 0103 & Jesper 9801
..sitter killarna bakåtväda, vi har tänkt att vända dem till sommaren när de är drygt tre år.

Just nu har vi en volvostol och en britax, minns ej vad den heter.
 

Vi kommer att vänta...

Skrivet av  Jensita m Kajsa & Filippa
...till sommaren, då är tjejerna nästan fyra år. Det stod i Göteborgs Posten i veckan om just detta med att man vänder dem för tidigt. Bilarna som byggs idag är tydligen väldigt säkra för vuxna men farliga för barn pga att de är för stadiga så en krock med ett framåtvänt barn blir väldigt hård....minns ej hur de beskrev men det fick i alla fall mig att besluta mig om att de får sitta med böjda ben ett halvår till. Åker man inte långt så funkar det. Till sommaren skall vi åka 80 mil igen och då tror jag det kan vara skönt för dem att kunna sträcka ut benen.
(går säkert att gå in på www.gp.se och hitta artikeln för den som vill)
 

Vi har alltid

Skrivet av  Lena med Kim & Emil
dvs, efter den första lilla babystolen, haft pojkarna framvända. Men det ska ju tilläggas att här nere finns/fanns det inga bakåtvända barnstolar. Har funkat bra det med:=)
 

I vår buss..

Skrivet av  Carola m Robban&Corrinda000514, och Novalie 030523:0)
..så funkar det bäst om de sitter bakåtvända:0)
Så de får sitta så precis hur länge de vill, nästan..:0)

Men jag har alltid vänt barnen så sent som möjligt, just för att det är säkrast att åka bakåtvänt.
Egentligen borde ju alla vuxna åxå åka bakåtvänt,men det blir ju lite pyssligt att köra då;0)....

Men det är ju lätt att snacka när man har utrymme i bilen....har ni vanlig personbil?

 

Närå

Skrivet av  malin med alva och albin
ingen vanlig personbil.... vi åker oftast hela familjen och då funkar det ju som bekant inte med personbil.
Synd med tanke på att personbilar är något billigare....

Vi har just bytt ut vår chrysler grand voyager mot en hyundai Trajet.
Det var trångt i Chryslern och det är inte ett spår bättre i den nya!
Den som sitter i mitten har nästan plats men den andra får knäna i hakan.
De andra två har jag vänt på i 3 års åldern, pga. att de blivit åksjuka i den åldern och det har ju gått bättre att åka framåt än bakåt då...

Men jag håller med, man vill ju ha dom bakåtvända så länge som möjligt!

Ska först och främst kolla vad dom måste väga för att sitta framåt i vår britax stol.
Misstänker att Alva är lite för lätt för det.
Ett alternativ är ju att ha Alva bakåtvänd i mitten och att Albin sitter framåt bredvid henne.
Men det känns ju lite orättvist det med...*suck*

Nä, vi får väl gå ut och prova på alla tänkbara vis.
Det får väl bli lördagskvällens nöje :)

Trevlig helg på er!
 

*s*

Skrivet av  Carola m Robban&Corrinda000514, och Novalie 030523:0)
Vi ska åxå snart ägna oss åt samma lördagsnöje:0)
Novalie börjar bli stor, och till sommaren är det ju hög tid att hon får slippa babyskyddet...
Meeen, då blir det problem...

Vi har plats, det är bara det att jag helst skulle vilja ha passagerarsätet fritt från barnstolar, det är lite roligare att samtala med en vuxen när man åker bil..
Då har vi alternativet att sätta in en extrastol(den finns i garaget*s*) med då sabbar vi lastutrymmet...
Så...vi måste möblera runt lite, och kolla vad som blir bra.
Vi kan ju vända våra säten lite hur som helst, dock är det inte bälten på alla platser...viss planering krävs..:0)

Tror att de ska väga runt 15kg för att få åka framåt,eller är jag helt ute och cyklar kanske??

Jaja, ni löser det säkert:0)
Jag ska tänka på er imorgon lördag:0))
 

Artiklar från Familjeliv