Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur vältaliga är era twins???

Skrivet av andromeda
är tvilligar senare i talet än ex enlingar???
Svar på tråden: hur vältaliga är era twins???

nä det tycker jag inte...

Skrivet av  mafaldan
...isåfall senare med andra saker, vet inte, men man har ju haft svårare träna vissa saker då man varit själv med dem dagtid, som att gå i trappor t.ex., och vissa andra mer motoriska grejer. De har nog fått vara med mindre på "hushålls-grejer man kan hjälpa till med" etc för att det bivit ett visst kaos med två som knuffas och slåss då de hjälper en...
 

nu e jag...

Skrivet av  andromeda
bortskämd med en stor tjej som pratade rent när hon var två,och twinsen är 3,3 mån och pratar sisådär bra. Hushålls grejen känner jag igen:)
 

Det är..

Skrivet av  Amelie m Saga & Tuva 020923
..absolut inget som är ett måste att tvilllingar är senare i talet! Mina flickor (2 år och 1 mån) pratar bättre ände flesta av sina kompisar och formar meningar som:

-Jag tycker inte om det
-Jag vill ha ....
-Mamma kommer sen
-Vi ses en annan dag etc (kan nog fortsätta läänge)

Det är inget att oroa sig för i förväg! Vi pratar tydligt med barnen, inget bebisspråk, och repeterar ofta.
 

Mina två...

Skrivet av  C m Niklas och Viktor
har varit lite sena men har på BVC fått bekräftat att jag inte behöver oroa mig. Pojkar är gärna lite senare än flickor. Motoriskt tidiga och motoriskt välutvecklade barn är också gärna lite senare i talet och enligt endel undersökningar kan tvillingar bli senare i talet än enlingar.
Mina pojkar är ju allt av det ovan nämnda och jag har oroat mig för att det vartit lite verbalt sena men bara den senaste veckan verkar det ha lossnat för i alla fall Viktor. Från att ha kört med sitt baaaaa
säger han helt plötsligt ljus och bil och en massa annat. Bara i helgen så räknade han alla våningar i hissen. våååå, eeee, yra, emmmm, exxx, sjuuouuou.
Bara en ramsa för honom men en stolt mamma i alla fall.
Niklas kör fortfarande med sin obegripliga Niklasianska men jag tror nog att det släpper snart för honom med.
Det kommer oroa dig inte. Så länge de förstår och försöker och kan det där med turtagning så tycker jag inte att du ska vara orolig. det kommer
 

Inte sena....

Skrivet av  Therese m twins
...tycker jag att mina är.

Ebba började prata tidigt. Hon pratade riktigt bra vid två. Nu när hon närmar sig tre pratar hon flytande men har svårt med R och sj-ljud.

Viktor var senare än Ebba och har pratat otydligare men han pratar riktigt bra nu även om det ibland tappas lite bokstäver och även han har problem med en del ljud.

/Therese
 

Lite senare

Skrivet av  Lena m Kim & EMil
skulle jag tro, ,men jag har inget att jämföra med bara deras kusin som är ett år äldre och visst pratar han bättre..
Men eftersom det heter att tvillingar, pojkar och flerspråkiga behöver lite längre tror jag att det är helt ok vad de kan, och de på 2 språk:=)
 

Ja, mina...

Skrivet av  Sara
har varit väldigt sena i talet, men däremot har de inte haft några problem med förståelsen. När de äntligen började prata kom det långa meningar med en gång! Böjer oftast grammatiskt rätt men uttalet är jättedåligt.

Nu har de bytt dagis och går med större barn, (fick gå länge på småbarnsavdelning, eftersom det var fullt på den avdelningen de egentligen skulle ha gått på), vilket även märks på talet- de pratar mycket bättre nu än för några månader sedan!

Men- uttalet är fortfarande mycket sämre än genomsnittet och de går nu hos logoped och kommer antaligen få fortsätta med det ett bra tag framöver.

Christian och Patrik har däremot varit väldigt tidiga med det motoriska.
 

Mina tjejer...

Skrivet av  Jensita m Kajsa & Filippa och lille Theo
har varit lite senare med grovmotoriken men tidiga med finmotorik och tal. De kunde prata väldigt bra vid 2-2,5 års ålder. Men som sagt grovmotoriken var de ingen höjdare på och har egentligen inte varit speciellt bra på det förräns nu när de börjar bli tuffare och modigare med att klättra och balansera osv när vi är ute på lekplatser. De har varit väldigt försiktiga och tveksamma länge.

Jag tror det är väldigt individuellt och alltså inget typiskt för just tvillingar. Barn är olika helt enkelt. Du behöver nog inte oroa dig.
 

Artiklar från Familjeliv