Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nya sängar i julklapp- behöver råd!

Skrivet av Amelie m Saga & Tuva 020923
Flickorna ska få varsin riktig säng i julklapp. Hur gjorde ni när ni skulle få twinsen att somna och inte springa ur sängarna?? Jag vet att många ensamföräldrar ligger i sängen tills barnen somnat men det är ju lite svårt för oss med 2 busungar! Hur gjorde ni egentligen?
Svar på tråden: Nya sängar i julklapp- behöver råd!

Mina...

Skrivet av  Sara m. P&C-00 & bf 3/6
killar fick riktiga sängar när de fyllde 2 år och då äntligen började de sova ordentligt på nätterna! Hade jag vetat det, så skulle de fått sängarna tidigare... :-)

När de hade spjälsängarna la jag dem bara ner och satte på musik, så somnade de själva. Det gör de däremot inte nu, inte ens alltid idag när de snart fyller 5 år! :(
Däremot somnar de på några minuter, så det är egentligen inget problem att jag måste vara med och "natta" dem.

Jag har alltid legat i Patriks säng och haft Christian på magen. Så fort de somnat har jag lyft över Christian i sin säng. Det har gått lätt och har aldrig varit några problem. Nu när jag är gravid och de blivit så stora, kan jag av naturliga skäl inte ha C på magen! :-) Jag sitter i Patriks säng och Christian ligger också bredvid, om du förstår min virriga förklaring? Sen lyfter jag bara över honom till sin egen säng.

Men som sagt, de somnar på 5 minuter och ibland händer det att de somnar själva nu också!

Lycka till!
 

Tack så mycket

Skrivet av  Amelie m Saga & Tuva 020923
Ska bli spännande och se hur det går!
 

Tålamod?

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
Killarna fick sina växa-sängar när de var lite mer än ett och det har hela tiden funkat bra faktiskt.
Vi var tvugna att skaffa växa sängar eftersom de klättrade ur spjälisarna och det kändes väldigt vådligt. På kvällen får de välling i sängen (fast Niklas vill inte ha längre) sedan säger vi god natt båda mamma och pappa. Sedan sitter en av oss kvar mellan sängarna och så somnar de (oftatst) på en tio minuter.
Problemet är väl mer att när de vaknar på natten knallar de iväg in till oss. Fast det är väl inte hela världen....
 

Saga & Tuva

Skrivet av  Amelie m Saga & Tuva 020923
har inte vågat sig ur spjälsängarna än och därför har vi inte bytt sängar förrän nu. Jag tycker de börjat bli lite för stora för att ligga i spjälsäng :0)

Jag har pratat med töserna och de är helt med på att de vill ha nya sängar och att man ska sova i dem (hihi tror jag på va??!!)
De brukar inte sova i våra sängar pga att min sambo kan bli lite våldsasm i sömnen. Råkar man röra honom så slår han vilt omkring sig i sängen. Därför måste jag försöka få dem att sova i sina nya sängar!
Jaja vi får se hur det går!
 

Tålamod?

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
Killarna fick sina växa-sängar när de var lite mer än ett och det har hela tiden funkat bra faktiskt.
Vi var tvugna att skaffa växa sängar eftersom de klättrade ur spjälisarna och det kändes väldigt vådligt. På kvällen får de välling i sängen (fast Niklas vill inte ha längre) sedan säger vi god natt båda mamma och pappa. Sedan sitter en av oss kvar mellan sängarna och så somnar de (oftatst) på en tio minuter.
Problemet är väl mer att när de vaknar på natten knallar de iväg in till oss. Fast det är väl inte hela världen....
 

Vi låter

Skrivet av  Maria m Signe & Astrid
tjejerna somna tillsammans i vår säng sedan bär vi över dem till deras egna sängar. Har vi tur sover de där hela natten men oftas kommer Astrid knallande vid 2-tiden och Signe vid 4-tiden.
 

Artiklar från Familjeliv