Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frejka-byxa

Skrivet av Annas mamma
Hej!
Vår dotter fick en Frejka-byxa när hon var 5 dagar gammal. Hon skall ha byxan i 6 veckor. Jag undrar om någon vet hur vanligt det är att byxan sitter längre än 6 veckor? Även om det inte är så jobbigt att ha byxan så längtar vi efter att hon blir av med den.
Tacksam för svar,
Annas mamma
Svar på tråden: Frejka-byxa

Frejka när luxationen är lindrig!

Skrivet av  Ann
Hej

Jag är också Annas mamma ;))
Min Anna fick Frejka-byxa 3 dagar gammal och hade dem i 6 veckor. Vid första återbesöket efter 3 veckor visade undersökningen ingen luxation alls så vi blev tillsagda att ha Frejka-byxan kvar i 6 veckor för säkerhets skull, men då kunde vi ta av dem själva hemma och slänga utan återbesök. SU-Östra i Göteborg var det för 2,5 år sedan.

Hälsningar Ann
 

Hoppas det går lika bra för oss

Skrivet av  Annas mamma
Vår Anna fick byxan på Ortopeden i Mölndal (hon föddes på BB i Mölndal). Vi fick inte tid för återbesök efter 3 veckor utan skall dit efter 6 veckor, vilket infaller efter Påsk. Hoppas hon inte behöver ha byxan längre än 6 veckor.
Tack för ditt svar
Hälsningar
Annas mamma
 

Glömde fråga

Skrivet av  Annas mamma
Gick ni på någon efterkontroll vid gångdebutten? Röntgades er Anna någon gång, för att kolla att allt såg bra ut?
 

Om jag kommer ihåg rätt så...

Skrivet av  Ann
..hon röntgades vid 3,6 och 9 månader och sen när hon börjat gå (14 mån)och då var det slutkontroll. Vid alla tillfällen ovan var det även en ortoped som tittade på plåtarna och "bände" lite i höfterna.

Anledningen till alla dessa röntgentillfällen är att benbrosket (jag är inte medicinskt kunnig som du förstår) skall förvandlas till ben och först då syns de på röntgenplåtarna. De flesta barns benskelett lär synas vid 3 månader, men inte vår dotters.
Ortopeden sa ända från 3 veckors ålder till oss att det kändes bra i höfterna på Anna, men att de inte slutar undersökningarna förrän röntgenbevis finns också.

6 veckor går otroligt fort, men det är svårt att förstå detta när Frejakudden precis har "installerats".

Du får gärna fråga mer!
 

Tack

Skrivet av  Annas mamma
Jag hör av mig om jag undrar något mer.
 

Min dotter

Skrivet av  Jennie
som fick frejkabyxa då hon var 4 dagar och hade den i två veckor gick på efterkontroller vid 4 månader och 15 månader. Då röntgade man henne och hon blev kollad av en ortoped.
Det är rutin att även om det ser helt ok ut redan vid 4 månader så kollar man även då barnet har börjat gå.

/ Jennie
 

Rutin stämmer här med

Skrivet av  Ann
Alltså, barnen kollas alltid när de börjat gå oavsett tidigare kontroller. Precis som JEnnie ovan.
 

höfterna är stabila

Skrivet av  Annas mamma
Vi var hos ortopeden i veckan och höfterna hade blivit stabila. Därmed kunde vi ta bort byxan. Vi skall på återbesök och röntgen om 5 månader, när vår dotter är 1/2 år. Hoppas allt ser bra ut även då.

Tack för era svar
 

Artiklar från Familjeliv