Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hej anna jenny maria janna kia

Skrivet av sara med igelkotten
..och alla andra.
Min flicka har haft skenan i snart en månad.. det går ju faktiskt hur bra som helst. Jag håller med dig maria om att det är bekvämt att ha en stadig bebis som kan sitta med vid bordet osv.
Jag har ännu inte märkt några problem med bilbarnstolen, för vi la en handduk i botten och det funkar än så länge. Hon är dessutom väldigt liten , bara 3200 gram så här 5 veckor gammal, och det gör väl det hela lättare. Fråga: Ni som haft problem med att få plats i bilbarnstol: hur mycket vägde era barn när de blev svårt att få plats?
Går det bra med liggvagnen sedan när hon blir större?
Och en till fråga: På vilket sätt märkte ni skilland på era bebisar när skenan kom av?
Sömn,sovställning, skrik osv..
Kram på er!
Svar på tråden: hej anna jenny maria janna kia

Om jag kommer...

Skrivet av  Anna med Emilia 16/1-02
...ihåg rätt så köpte vi en stor bilbarnstol när hon var ca 2 månader gammal. Då räckte inte bredden för knäna till längre. Hon vägde väl runt en 5500 g (stor tjej).
Liggvagnen kunde vi ha hela perioden med skenan. Fast det kan ju vara olika beroende på hur bred vagn man har. Det som är viktigt iaf är att inte knäna tar emot på sidor av olika slag.
Vi märkte faktiskt ingen stor skillnad när vi tog av skenan. Direkt efteråt så kändes hon väldigt osäker och lite halvrädd men hon vande ju sig fort med friheten. Sömnen blev inte annorlunda öht. Emilia har alltid varit väldigt "oskrikig" av sig så att hon skrek mer eller mindre lade vi aldrig märke till.

Vad kul att det går bra för er nu! Tänk att det redan gått en månad. Nu är det bara 2/3 kvar! Tycker hon om när ni tar av skenan en gång om dagen?
Lycka till i fortsättningen!
 

Man glömmer fort...

Skrivet av  Maria
... men om jag kommer ihåg rätt var vår dotter Emma ca 6 veckor när bilbarnstolen blev för liten, och jag tyckte inte det hade så mycket med vikten att göra, utan helt plötsligt gick knäna inte att få ned i sidled... det kändes som det gick från en dag till en annan, och vi hade inte ens köpt nån annan stol. Eftersom man hos oss i Södertälje inte heller kan köpa bilbarnstol på öppet köp och vi inte hade någon aning om vad som funkade så blev det färd till affären på en kudde, men i bilbarnstolen... hon satt ju inte direkt säkert så, men vad göra?! Väl i affären slutade det med en Akta Cosmic - den sitter hon i numera igen, men som ett vanligt barn.

När vi väl fick ta av skenan så hade vi laddat upp ordentligt. Vi förväntade oss ungefär samma reaktion som när vi satte på skenan. Då skrek hon till och från under hela första natten, vi tror hon inte kunde röra på huvudet som hon var van vid, då de byglar som gick över axlarna var något högt böjda.
Nåväl, när vi väl tog av skenan så gjorde vi det en fredag, så vi skulle vara hemma båda två och kunna avlasta varandra under hela helgen... döm om vår förvåning när hon inte gjorde en enda min. Det jag vill tipsa om är att fotografera (eller filmar) under tiden som ni plockar bort skenan, det är himla mysigt att ha efteråt. Men som sagt, vi trodde det skulle ta några dagar att vänja sig vid en ostadig kropp igen, men hon verkade inte alls behöva vänja sig...
 

Artiklar från Familjeliv