Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gipsning vid 1-års ålder

Skrivet av Janet
Hej!

Vår lilla pojke på dryga 11 månader skall operera en högersidig höftluxation + "räta ut" ett krokigt underben om en dryg vecka. Vi har fortfarande bara fått en preliminär tid i avvaktan på en magnetröntgen innan. Då vi ännu inte träffat läkarna och diskuterat igenom operation och efterkommande tid vore jag tacksam om någon härifån kan dela med sig av sina erfarenheter som haft ett lite större barn som gipsats.
Tackar på förhand
Svar på tråden: Gipsning vid 1-års ålder

ja du...

Skrivet av  åza med 4 killar
har 2 barn som är födda med lux å ha legat i rosen skena men den ena killen,nu 8 år, har fått en annan sjukdom i höften MEN det har inget samband med lux men han op. för 2 månader sen och låg helgipsad i 3 veckor..eller jag båda benen var gipsade med en pinne emmelan...och det var jobbigt..jag ska inte säga annat men din kille är ju mindre och lättare att bära min kille väger 37 kg + gipset då...jag fixade inte det själv..
kommer 1 ben eller båda vara gipsade??
ska han op. nått??
hur länge ska han vara gipsad??
barn är väldigt duktiga på att anpassa sig så det kommer nog att gå bra..
lycka till ialla fall...
 

tillägg...

Skrivet av  åza med 4 killar
klicka på min info så får du sen en bild av han i gipset...om du vill..:-)
 

På torsdag...

Skrivet av  Janet
kommer vi att träffa ortopederna som skall utföra operationerna, då får vi förhoppningsvis lite uträtade frågetecken.
Han kommer att gipsas som i grodställning på båda benen. Det är på höger sida som höfluxationen är, samt att man samtidigt skall "räta ut" hans smalben som växer krokigt, så jag förmodar att det blir gips en bit på vänstra benet och hela högra. Vi har fått lite olika besked om gipsningstiden, men mellan 6-10 veckor om vi förstått det rätt. Lillkillen väger ju bara knappa 6 kilo, så det lär ju bli lättare än med din kille, puhh ;-)
Tack för ditt svar!!! Jag återkommer säkerligen med forsättningen

Kram
 

gör gärna det...

Skrivet av  åza med 4 killar
jag tycker det är väldigt intressant att få veta...om du vill berätta sen..:-)
men väger han bara 6 kg och är 1 år???
 

Trot eller ej...

Skrivet av  Janet
...men operationen har blivit inställd efter man gjort en magnetröntgen tidigare i veckan har det visat sig att höften inte alls är luxad (däremot grund, och dessutom har han ett missbildat ben). Vi har hela tiden haft i åtanke att operationen skulle komma nu runt när han var ett år, har funderat massor rent praktiskt hur det skulle funka...och så blir det ingen. Vi är överlyckliga!!!
Däremot måste man i framtiden räta ut hans krokiga ben och kommer då även göra en benförlängning...puhh, just nu orkar jag inte tänka på hur den tiden efter kommer bli med stålställning runt benet.

Och jo då, du läste rätt, lillplutten väger bara 6,1 kilo och fyller snart 1 år, och vägde bara 1,7 när han föddes.

 

Min flicka var 3 år

Skrivet av  Katja
Hej!
Min flicka var tre år när hon opererades och gipsades. Hon var så stor att enbart gips inte var att tänka på. Hon hade "grodgips" i fyra månader. Hon fick tyvärr göra om behandlingen några månader senare och hade då gipset i tre månader. Det är ett tungt besked att få att ens barn skall genomgå detta, men tro mig, din son kommer att klara det bättre än ni! Barn är helt otroliga. Min flicka visade inte en enda gång att hon var ledsen och arg över gipset. Hon var glad och ledsen precis som vanligt. Det som var jobbigt var att få kanyl på sjukhuset. Resten var en baggis... För oss var det förstås tungt med e treåring i gips. Hon är liten för sin ålder, men det tärde ändå på ryggen. Fråga om ni kan få sk plastgips. Det fungerar precis lika bra som vanligt gips men är mycket lättare och tål lite väta (stänk). Kanske speciellt intressant för er som har ett blöjbarn. Vi fick bråka oss till plastgipset, men på en del sjukhus verkar det vara en självklarhet. Hör av dig igen om du vill ha mer tips. Jag mailar gärna om du undrar något.
 

Oj då, vilken tur!!

Skrivet av  Katja
Hej, jag svarade om min 3-åriga flicka och hann inte se att det inte blev gips! Vilken lättnad! Grattis!
 

Jag tackar i alla fall

Skrivet av  Janet
för att du berättade. Som det ser ut kommer ju vår lilla kille genomgå en benförlängning framöver, så det lär ju behövas liknande tips som vid gipsning i alla fall. Hua, funderar på hur livet blir med stålställning runt benet i ett par månader...men som sagt nu skall vi passa på att njuta av att han/vi slapp operation :-))))))
 

Gips

Skrivet av  MyBelle
Min dotter är nästan 7 månader och har gips nu,som hon ska ha i näsyan ett halvår. Också opererad för höger ben luxation,igår (fredag 26/3) Du kan gärna skicka mail till mig så kan vi stödja varandra genom den här tiden [email protected]
Har din som redan börjat gå så kommer ju han även kunna gå med gipset (har iaf läkarna sagt) Min dotter har inte börjat krypa än,men jag hoppas det kommer. Hör gärna av dig. /Jessie
 

Artiklar från Familjeliv