Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

För stor skena!

Skrivet av Heidi! & Myra 040114
Myra fick en stl L skena i måndags. Idag på BVC så konstaterade en fd luxmamma plus bvc "tanten" att den var mycket stor.
Det har jag också tyckt för denna går liksom över magen och stöter i midjeklämmorna (förstår ni vad jag menar...?) så jag kan inte böja till den så den passar. På axlarna står skenan ut så det ser ut som om hon har hockeyutrustning modell större på sig, den står rakt ut! Skall det vara så?
Rumpan hänger ut ur skenan och på bvc konstaterade de att hon kommer att få skavsår som hon ligger nu. De rådde mig att ringa ortopeden på måndag, vad tror ni? Det ser ju inte skönt ut direkt...

Svara GÄRNA!

Kram
Heidi
Svar på tråden: För stor skena!

Jag tycker du ska

Skrivet av  Anna m Emilia 16/1-02
ringa till mottagningen och höra. Det låter ju onekligen som den är aningens för stor. Va trist!

 

Skall ringa

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
till mottagningen i morgon och se vad de säger.

Kram
Heidi
 

lite svar med en hand...

Skrivet av  Lia +12 (7 innan sommaren!)
...då Freja ockuperar den andra!
Ang. stor skena och skavsår brukar det faktiskt vara tvärtom mot vad din bvc-kvinna sa - ju större och kuftigare desto MINDRE risk för skavsår. Det är lättare för dig att komma åt då. Jag brukade tryck-torka med en tunn frotté-lapp mellan skenan och baksídan av låren och så långt upp mot ryggen jag kom åt.Använd hårtorken - på svag värme och på armlängds avstånd så går det snabbare. Det viktigaste med storleken är att hon inte trillar ur den. Är du rädd för skav så be om gasbinda som man trär över skenan uppe vid axlarna och nere vid ljumskarna på skenan. Måste bytas vid varje blöjbyte men det kan det ju vara värt. Vi fick även kompresser mellan skena och ryggen för att undvika skav. Pilligt värre men effektivt! Fråga vid nästa kur-bad ;-)!
 

Tack...

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
för tipsen!!! Skall fråga vid nästa bad.

Kram!
Heidi
 

å lite klädtips...

Skrivet av  Lia +12 (7 innan sommaren!)
Köp sparkbyxor med knäppe i grenen. Andra byxor är bara jobbiga med skenan. Finns jättebra på Kappahl bl.a
Bomullsklänningar (töjbara)är oxå bra. Köp strumpbyxor i stor storlek och klipp ett litet snitt uppe i midjan så funkar det. Eller långa knästrumpor istället.
Sen har du kläder läääänge!!!
kramkram
L.
 

Bra idéer!

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Det skall jag genast ordna!

Kram
Heidi
 

Artiklar från Familjeliv