Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tid för röntgen...

Skrivet av Heidi! & Myra 040114
Fick Myra igår. Nu blev jag nervös igen. Har knappt landat med det faktum att jag har en mjuk härlig bebis och så kommer brevet... Den 7 maj skall vi dit.

Finns det någon som vill berätta för mig hur det gick till när ni gjorde det? Hur skyddar man bebisen mot strålarna osv.

Myra kommer att vara nästan 4 månader när detta görs.

Kram!
Heidi :)
Svar på tråden: Tid för röntgen...

Det kommer gå jättebra!

Skrivet av  Anna m Emilia 16/1-02
Jag har ingen statistik tillgodo men jag skulle bli väldigt förvånad om majoriteten inte blir bra efter 12 veckor i skena. Myra hade väl inte heller någon allvarlig lux?
På röntgen är det bara mamman och pappan som skyddas mot strålarna. Barnet däremot har ingeting på sig och ligger på en brits och korten tas. Det går fort. Man måste hålla i bebisen för det är viktigt att man ligger stilla, annars finns risken för omtagning. Tror att det behövs två bilder, en när barnet ligger i grodställning och en med raka ben.
Du ska se att det går bra!!! :o)
Njut nu av din mjuka bebis!
 

Tack för svaret!

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Myra hade båda höfterna ur led och jag vet inte om det är allvarligt eller inte, vet du? Jag har inte fått så mycket info om det.

Hur lång tid tog det innan ni fick svar? Eller kanske man får det direkt?

Mycket frågor blir det :)

Kram!
Heidi
 

Svar igen :o)

Skrivet av  Anna m Emilia 16/1-02
Det spelar ingen roll om man har det på båda höfterna eller bara på en. Det kan däremot vara olika grad på luxationen. Ring och fråga på telefontid om du är intresserad, det står säkert i journalen.
På Huddinge Sjukhus är det så att man röntgar först och sedan efter ca två veckor får man komma tillbaka för att träffa läkaren. Men vi fick dessa två tider i samma brev...

Som sagt, lycka till!
 

Var glad att ni fick tid så snabbt

Skrivet av  SESA
Vi fick först gå på ultraljud, då var E 4 mån. Det skulle ha skett direkt efter de tog bort skenan men det var sommar och semestrar och allt det där. Så det blev försenat. Det var plågsamt! En karl höll fast henne och en böjde och bände på hennes små ben. Hon skrek som besatt! Det tog lång tid eftersom hon var svår att hålla och för stor och stark. Ortopeden påstod att det inte gjorde ont, men det tror jag inte ett dugg på. Kan ju tänka mig själv hur det känns om någon "provocerar höften maximalt"

Röntgen ett par månader senare var en barnlek jämfört med det. Så skulle hon ju mest ligga still på en brits en liten liten stund. Jag och farmor höll fast henne försiktigt och hon tyckte nog mest det var spännande.

Lycka till!
 

Hej Sesa!

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Tack för ditt svar! Det låter inte så kul att ni fick vänta så länge! Men, hur gick det sedan med ert barn? Var allt bra?

Kram
Heidi
 

Japp det är det

Skrivet av  SESA
Hon fyllde 2 igår och är en fartfylld liten dam.
Höfterna är som de ska.
 

Säkert ingen fara!

Skrivet av  Scarlet
Hej igen
Jag har inte varit inne på och läst på länge nu. Vad härligt för er båda att de 12 veckorna är över! Visst gick det i fort!
Min Stella blev av med sin frejkabyxa för ca 3 veckor sedan och visst är det underbart att ha en "vanlig" bäbis igen. Hon är mycket gladare nu och är inte på långa vägar så gnällig längre. Det var som en tung sten föll från bröstet på oss när läkaren sa att vi kunde ta av byxan. Vi hade nog förträngt vår oro till stor del.

När vi fick reda på att Stella hade höftluxation visade det sig att min mans farbror som är doktor i ortopedi har jobbat mycket med barn med just höftluxationer. Han har bla varit med och infört von Rosen skenan i Litauen. Han har behandlat hundratals barn med luxationer och han minns bara nåt enstaka fall som inte blev bara efter behandling. Detta barnet blev bra efter operation. Så prognosen för framtiden är mkt god.
Lasse har verkligen lugnat oss. Hade det inte varit för honom hade vi nog varit mycket mer nervösa.

Här i GBG röntgar man vid ca 6 mån.ålder. Så vi skall in i Juni. Sedan gör man en sista koll vid gångdebuten och då "friskförkalaras" hon.

Ang. röntgen och den ev. skadan barnet kan ta av det är nog minimal. För min del vill jag att hon blir ordentligt undersökt så att höftluxationen är helt bra.

Ta hand om er

Char8 & Stella
 

Hej Scarlet!

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Jag tycker att det är lite läskigt att alla sjukhus och doktorer har olika ståndpunkter och behandling. Blir så osäker när jag ser att ni skall ha röntgen vid 6 månaders ålder. Kanske det är bättre?
Jag vill ju ha det bästa för min skrutt och vad är det som säger att SÖS kan ge mig det?

Håll tummarna för mig den 7 maj (och för Myra förstås...).

Kramar! Stora sådana!

Heidi :)
 

Artiklar från Familjeliv