Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tankar och funderingar.......

Skrivet av Annelie
det var länge sedan jag var här, dotter nr 2 föddes
-02 med lux och fick ligga i skena de tolv första veckorna av sitt liv, känslorna och tankarna som man hade under den tiden kommer tillbaks nu när jag läser inläggen, det känns som igår. För ett år sedan fick hon sin ok stämpel och om två veckor fyller hon två och allt är jätte bra.
Jag är nu gravid och kommer väl att födda vår tredje krabbat om fem veckor och fick nyliggen reda på att denna lilla bebis ligger i säte och självklart sätter luxtankarna igång. Vi vet inte varför vår dotter hade lux för ingen i våran släkt har haft det och hon låg inte i säte.
Jag tror att denna bebis är en pojke och jag har ett svagt minne från skentiden att flickor ofta har gravare lux än de pojkar med lux och därför har pojkar kortare tid i skenan eller får frejkabyxa, kan detta stämma?
Svar på tråden: Tankar och funderingar.......

Vet inte riktigt.

Skrivet av  Marja med Felix + bf 5/1
Felix hade grav lux på båda höfterna och hade von Rosen-skena i 6 veckor. Har varit på 2 kontroller efteråt och allt har varit bra.
 

Jag har ingen aning...

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
men Myra låg i säte nästan ända till förlossningen. Läkaren sa att det _kunde_ bero på det att hon fick lux. Men absolut bara en teori.
Min mans mamma har problem med höfterna och jag hade stora foglossningsproblem som jag också hört skall påverka.
Vad gäller pojkar har jag bara läst någonstans att det är ovanligare att de får lux, inte graden av det.

Kram och lycka till med din kommande goa bebis!

:)
Heidi
 

jag tror inte

Skrivet av  Annas mamma
att behandligen varierar på pojkar/flickor. Däremot har alla flickor lite grundare höftskål, därför är det flera flickor som har höftluxation än pojkar.
Lycka till, väntar själv barn igen, men det är långt till dess (hela 19 veckor kvar)
 

Artiklar från Familjeliv