Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här

Skrivet av Annika med Johanna 1/8-04
Hej, Jag är helt ny på den här diskussions-gruppen. Jag har en dotter (11 dagar gammal) som har fått "diagnos" höftluxation. Hon har nu haft en skena på sig en vecka. I början tyckte jag det var jättejobbigt. Jag har en son också som är lite drygt 2 år och med honom kunde man gosa från första dagen ... men nu med Johanna är det svårt och det är nog det som jag upplever som jobbigast. Jag kan inte hålla henne lika tätt som jag kunde med sonen.
Vad är det för "byxa" några pratar om?? Är det något som man får efter ett tag eller är det bara vissa som får det??
Svar på tråden: Ny här

Hej Annika!

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Välkommen hit!

Min Myra är född 14/1 2004 och hon fick sin skena när hon var tre dagar gammal. Frejkabyxan har det aldrig varit tal om för oss då hon behandlades på SÖS i Stockholm. Var får ni hjälp?

Det finns en jättebra hemsida som du kan gå in på och läsa om lux http://come.to/luxation där har jag läst mycket! Tror det står lite om Frejkabyxan där också.

Myra är mitt tredje (och kanske sista) barn så det har varit tungt att inte få gosa in sig ordentligt med henne. Jag grät mycket i början.

Mer att läsa om oss finns i infot!

Kram
Heidi :)
 

Hej!

Skrivet av  Annelie med Tova 1/4-04
Tova föddes den 1 april men fick inte skena förrän hon var 6 veckor gammal. Jag var oxå jätteledsen i början. Efter 6 veckor så fick hon de här Frejkabyxorna. Det är bara vissa sjukhus som använder sig av dom och bara om luxationen är lindrig. Men som Heidi skrev så finns mycket bra info på sidan som hon skickade. Där fann jag mycket svar på mina frågor.

Grattis till Johanna!! Du ska se att du snart hittar nya sätt att hålla henne på. De här veckorna går jättefort. vilket sjukhus är ni på?
 

Tack för svaren

Skrivet av  Annika med Johanna 1/8-04
Tack för er svar och uppmuntrande ord. Ja, jag har också varit jätteledsen men det börjar kännas bättre och bättre ... man får tänka på att det kunde ha varit mycket värre och se det positivt att det var bra att det upptäcktes nu så att hon förhoppningsvis slipper problem längre upp i åldern.
Vi går på Huddinge sjukhus och får behandling. Jättegullig personal.
Jag har varit inne på hemsidan ni tipsade om och hittade där mycket bra tips & råd, tack för det! :-)

Jag kommer säkert tillbaka med mer frågor :-D
Hur långt har ni kvar med era barns behandlingar?
 

Myra...

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
blev av med sin skena i april i år efter 12 veckors behandling. Men jag är flitig läsare här och har forfarande en del frågor ibland.

Jag svarar dig gärna på det jag kan! F Ö så har jag hört att de skall vara jätteduktiga på Huddinge Sjukhus.

:)
Heidi
 

Tova...

Skrivet av  Annelie med Tova 1/4-04
blev av med frejkabyxan för en vecka sedan och på måndag ska vi till KS och röntga.

Jag läser oxå flitigt här och hjälper gärna till med frågor.

kram på dig!
 

Skönt för er

Skrivet av  Annika med Johanna 1/8-04
Det måste vara skönt för er att "sken/frejabyxa"-tiden är över :-)
 

Artiklar från Familjeliv