Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till Annika och Annelie!

Skrivet av Anna med Agnes 040426
Hej Annika, och grattis till lilla Johanna!
Min dotter Agnes fick skena när hon var 1 dag gammal, hade den 12 veckor, men nu har vi slängt den för en dryg månad sen - härligt! Men jag måste säga att tiden med skena gick både lättare och snabbare än jag hade trott! Man lär ju liksom känna en fantastisk ny liten människa under tiden!

Och till Annelie och Tova - så skönt att ni nu är klara med behandlingen! Visst är det mysigt att ha en helt och hållet mjuk bebis igen!!!

För Agnes har utvecklingen gått i raketfart när hon väl blev av med skenan, hon vänder och vrider sig och händerna använder hon massor nu när inte skenan är ivägen vid axlarna!

Ha det bra alla!
Svar på tråden: Till Annika och Annelie!

Hej Anna

Skrivet av  Annika med Johanna 1/8-04
Det känns så kul att läsa om hur bra det går för alla när "skena-veckorna" är över. Faktiskt så känns det inte så "farligt" längre, man har vant sig riktigt bra och kommit underfund med att man kan hålla sin bebis nära ändå och snusa & gosa. Och jag är inte "rädd" längre för att hålla i min dotter, i början tyckte jag det var läskigt. Nu har 1/3 av tiden gått och den tiden har faktiskt gått väldigt fort ... så "snart" är det över :-)
 

till Annika o Annelie

Skrivet av  mormor
Vill bara berätta att jag fick en dotter 1980 som föddes med höftluxation.Hon hade en skena i 6 veckor,hon röntgades 1gg efter de tog bort den.Hon har inga problem efter.Hon har nu gett mig ett barnbarn och väntar nu sitt andra barn.Hon har inte mer problem än andra gravida.(ont i höfterna)utan det går bra.Lycka till med era barn.
 

hej mormor

Skrivet av  Annelie med Tova 1/4-04
Tack det var skönt att höra!

kram från oss
 

hej mormor

Skrivet av  Annika med Johanna 1/8-04
Tack för dom orden säger jag också :-D
 

hej Anna

Skrivet av  Annelie med Tova 1/4-04
ja det är jättemysigt att slippa skena och Frejka och bara ha en mjuk bebis istället.

kram på dig
 

Mjuk bebis

Skrivet av  Annika med Johanna 1/8-04
Idag var det badning på Huddinge sjukhus (6:e veckan) och när jag fick hålla i Johanna efter dom hade tagit bort skenan så var det så otroligt mysigt och hon var så mjuk. Så nu längtar jag otroligt mycket till skenan ska bort. Men dom här 6 veckorna har faktiskt gått väldigt fort (och det kunde man inte tro), så det känns att vi snart är i "hamn".
 

Raka motsatsen

Skrivet av  *U* på besök
Jag föddes 1976 med ett höftledsfel och låg i von Rosen Skena i 3 månader. Jag är inte besvärsfri idag. Min högra höft är missbildad. Ledpannan för grund, höftkula inte helt rund samt att lårbenshalsen är kortare än på vänster sidan. Jag har ont nästan dagligen. Måste kanske byta ut höften om 10, 20, 30 år sa min ortoped förra året. Så nu måste jag försöka bygga upp musklerna i bäckenet och runt höfterna. Vill inte göra någon ledsen utan bara berätta min egen erfarenhet.
ps jag har fått två barn och mina besvär har kommit nu i vuxen ålder.
 

Hej "U"

Skrivet av  Annika med Johanna 1/8-04
Det var ju jättetråkigt för dig att du blev drabbad så. Men när började dom behandlingen med von rosen-skenan ... hur gammal var du då? Vad jag har hört så är det bättre ju tidigare man börjar med behandlingen. Min dotter vvar 4 dagar gammal när hon fick skenan.
 

Vet ej.

Skrivet av  *U* på besök
Men mamma sa att det upptäcktes när vi skulle åka hem från BB. Då låg man längre på BB. Vi låg först på BB och sen på nåt som hette lättvården. *pause* Nu har jag kollat i mitt fotoalbum, jag var 8 dagar när jag fick min skena.
 

Artiklar från Familjeliv