Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite frågor!

Skrivet av Camilla & August
Nu har jag några funderingar:
Vad hade ni för bilbarnstol/babyskydd? Är ju rädd att jag klämmer benen hans. Fick även rådet att sätta blöjan innanför skenan, gjorde ni det med? Och sist men inte minst, fick ni till amningen direkt? Vi hittar inte nåt riktigt bra grepp. Så just nu kämpar vi med såriga och ömma bröstvårtor, aj aj. Detta kanske inte beror på skenan, vad vet jag?
HA en bra dag alla! *kram*
Svar på tråden: Lite frågor!

Vi hade..

Skrivet av  Annelie med Tova 1/4-04
Akta Graco. Den funkade för oss eftersom Tova bara hade skena i 6 veckor. Annars hade den blivit för liten. Jag vet att det ska finnas en speciell som är bredare men vet inte exakt vilken det är men det brukar de veta på sjukhuset. Åtminstone så visste de på KS.
Vi försökte få in så mycket av blöjan som möjligt under skenan för att slippa så mycket läckage men det är svårt. Försök att peta in läckbarriärerna så mycket som det går.
Ömma bröstvårtor vet jag inte om jag kan hjälpa dig med. Tova var 6 veckor när vi fick skenan så vi hade fått till amningen redan innan och jag ammade som vanligt. Det enda som inte gick var att ligga och amma.

Skönt att första badet gick så bra! Du ska se att veckorna rusar fram.

Kram på dig och lycka till!
 

Tack för ditt svar.

Skrivet av  Camilla & August
Vad skönt med skena i "bara" 6 veckor :-) Missade de Tovas instabilitet, eftersom hon var 6 veckor när hon fick skena? Blöjbytena går toppen nu när vi har blöjan innanför. Byter Tubifast på skenan nästan bara en gång i veckan. Är så skönt att slippa trixa med det. Hoppas allt är bra med er! Kram Camilla
 

Lite svar...

Skrivet av  Heidi! & Myra 040114
Hej Camilla,

Vi hade en babybox, har du sett dem? Bebisen ligger ned i en låda. Den fungerade jättebra till Myra. Sista veckorna gick hon ned i en vanlig babystol.

Jag fick inte till amningen direkt. Hade jätteproblem och sår. Tog kontakt med Amningshjälpen då jag höll på att gå under. Fick jättebra hjälp av dem och de ändrade Myras liggläge och visad mig fantastiska grepp som jag inte trodde gjorde någon skillnad. Fick även hyra en pump så mina såriga vårtor (det blödde till och med kraftigt ur dem) kunde få läka. Ring dem så får du stöd! Adress: http://www.amningshjalpen.se/

Lycka till!

Kram!
Heidi :)
 

Tackar för bra svar.

Skrivet av  Camilla & August
Babybox, är det samma som Boxette? Var och tittade på en sådan, men den var alldeles för liten. Mätte August och han skulle inte får plats i en sådan. Nu är han visserligen en stor kille så :-)Tack för tips, ringde till slut amningshjälpen på KSS och fick lite tips, bla på att använda amningsnäckor och vara noga med hur han låg till bröstet. Tills slut vände det och nu funkar det bra med amningen, men det tog fyra veckor. Men vilken pärs. Jag ryser när jag läser ditt inlägg, blödande bröstvårtor, huga, det slapp jag i alla fall. Hur lång tid fick du kämpa innan ni fick till det med amningen? Hoppas att allt är bra med er! Kramar Camilla
 

Försök till svar

Skrivet av  Ingela m. Alva-01, Anton 8/9 & Maja 9/9-
Alva hade sin skena i 5 1/2 vecka så hon rymdes i det vanliga babyskyddet, Aktas tror jag vi hade.

Vad gäller amningen så tippade jag henne, så hennes mage låg mot min mage och så hade hon bröstvårtan framför sig utan att vrida på huvudet. Den ställningen funkade för oss utan såriga vårtor som jag inte avundas dig *tycker synd om*

Hoppas det ordnar till sig för er!
 

Tackar för svar!

Skrivet av  Camilla & August
Jag tror att jag ammar August i någon liknande ställning, och det funkar jätte bra nu. Men som sagt det tog tid innan vi kom dit. Och nu har vi bara 7 veckor kvar i skenan ;-)Hoppas ni mår bra!
kram Camilla
 

Vi fick...

Skrivet av  Sharp med Ronan -00 & Aimee 26/10 -04
åka och hyra ett "Maxi Cosi citi" för det skulle tydligen vara det bredaste, i vår egen Rok-a-tot blev det för trångt för dotterna ben.
 

Tack för ditt svar.

Skrivet av  Camilla & August
Vi har fortfarande vår Rock-a-tot. Fast vi har byggt upp den med handdukar, så det inte blir tryck på benen. Men frågan är om vi kan ha den så länge till? "Lillkillen" börjar bli riktigt stor. Ser att vi har ungefär jämngamla barn. August är född den 14 oktober. Hur länge ska Aimee ha skena? Hur får ni göra när ni ska bada? Hoppas att allt är bra med er! kram Camilla
 

Aimee slapp...

Skrivet av  Sharp med Ronan -00 & Aimee 26/10 -04
ur sin skena den 1:a december så hon behövde bara ha den i fem veckor. Det var jätteskönt att hon blev bra så snabbt för jag verkligen avskydde den där skenan! Jag vet att i vissa landsting så får man komma in en gång i veckan och ta av skenan och bada barnen men här i Kalmar där vi bor får man inte det. En kusin bor i Helsingborg och hon fick komma och bada sin son en gång i veckan medan Aimme då fick klara sina första fem veckor utan att bada alls, det var kämpigt och hon hade en del problem med utslag och sånt, mest värmeutslag för hon blev så varm där skenan låg emot huden. Hoppas att August blir bra snart också, det verkar vara väldigt varierande hur länge man behöver ha skenan, vi klarade oss med fem veckor medan kusinens son hade sin i åtta månader.
 

Så gjorde vi

Skrivet av  Annika med Johanna 1/8-04
Första veckorna gick det bra med en "vanlig" baby-stol. Men ganska snart blev den för trång för benen så då köpte vi en Britax Freeway (för den kommer ju ändå till användning längre fram) och då kunde hon sitta i den ett tag till. Sen när det blev för trångt där fick vi låna en egen-gjord "sitt-kudde" så att hon kom upp och kunde sitta på den och benen var på varsin sida om kudden och fötterna var nästan nere vid stolens sitts. Kudden var gjord av frigolit. Då hade dom tagit två bitar, satt ihop dom så att "kudden" blev kubformad. Klädde sedan kudden med tyg och tejpade ihop så att inte frigolit-bitarna skulle åka isär. Det var en mycket bra lösning! Om du vill kan jag ordna så att du får kontakt med dom som gjorde den och dom kan förklara lite bättre. Min mailadress är: [email protected].

Lycka till!
kram Annika
 

Tack för tips.

Skrivet av  Camilla & August
Ska ta tag i det där med stol. Vet att sjukhuset har en variant som är bredare, ska kolla på den först. Och det är mycket möjligt att jag återkommer till dig angående sittkudden, den låter intressant. Hoppas ni mår bra! Kram Camilla
 

Artiklar från Familjeliv