Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Vad är Attachment Parenting" av Jan Hunt

Skrivet av T&H
Nu har jag översatt Jan Hunts artikel "What is Attchment Parenting?" som jag lagt upp här förut. Tänkte att någon kanske skulle tycka att det vore intressant att läsa. Observera att det är en fri översättning efter eget huvud. Är ni osäker på den ordagranna betydelsen av något så läs det engelska orginalet!

Vad är Attachment Parenting?

Av Jan Hunt

Attachment Parenting, för att uttrycka det enkelt, är att våga lyssna på sitt hjärta. Om vi gör det kommer vi att upptäcka att vi sätter tillit till vårt barn:

Vi vet att vårt barn alltid gör så gott han kan vid varje givet tillfälle, utifrån den kunskap och den erfarenhet han dittills har.

Vi vet att trots att han är liten till växten är han precis lika mycket människa som vi, och förtjänar precis lika mycket att få sina behov tagna på allvar.

Vi vet att vårt barn är fött oskuldsfullt, kärleksfullt och tillitsfullt. Vi behöver inte "omvända" honom för att lära honom att livet är mödosamt, eller träna honom till att bli en empatisk och kärleksfull människa. Det är han redan vid födseln och allt vi behöver göra är att glädjas åt det, stödja det och upprätthålla det.

Vi vet att vi inte behöver lära vårt barn "hur det går till i verkliga livet". Livet för med sig sina egna lärdomar och sina egna frustrationer.

Vi vet att vårt barn, om vi bara lyssnar, på ett väldigt vackers sätt kan lära oss vad kärlek är.

Vi vet att när ett barn "uppför sig illa" är det vårt ansvar att försöka se vad som utlöst beteendet. Vad det är som fått barnet att känna sig stressat, skrämt, frustrerat eller förvirrat. Vi måste också försöka ta reda på i vilken mån vi själva, medvetet eller omedvetet, bidragit till att barnet upplever dessa känslor. Vi måste alltid komma ihåg att det är vårt jobb som ansvarsfulla föräldrar att försöka se och möta vårt barns behov. Det är INTE barnets jobb att möta våra krav på ett tyst och väluppfostrat barn.

Vi vet att det vore orättvist och orealistiskt av oss att förvänta oss att vårt barn alltid ska uppföra sig perfekt. Det gör inte vuxna heller! Ändå finns bakom varje bestraffning den outtalade förväntningen att ett barn kan och bör uppföra sig perfekt.

Vi vet att "dåligt uppförande" egentligen inte är något annat än barnets försök att kommunicera ett viktigt behov på det bästa sätt han förmår, utifrån sin begränsade erfarenhet och de omständigheter som omger honom. "dåligt uppförande" är en signal till oss att viktiga behov inte blir ordentligt tillfredställda, av oss eller av andra i barnets liv. Vi bör inte ignorera detta beteende mer än vad vi ignorerar ljudet från ett brandlarm. Vi bör istället se "dåligt uppförande" som en möjlighet: En möjlighet att omvärdera vårt eget uppförande gentemot barnet, och en möjlighet att lära oss mer om vårt barns behov för att kunna tillfredställa dessa behov på bästa möjliga sätt.

Albert Einstein skrev: "Bakom varje svårighet finns en möjlighet". Det är sant i allmänhet, men det är påfallande sant när det gäller barnuppfostran! Till exempel: om ett barn springer efter en tappad boll ut i gatan, är det en möjlighet att lära honom försiktighet genom att öva honom inför liknande situationer i framtiden. Föräldern kan be barnet att med flit slänga ut bollen i gatan, och sedan komma till föräldern för att be om hjälp. På det sättet kan den verkliga lärdomen ta plats: att det är föräldern som behöver lägga mer tid på att visa hur farliga situationer ska hanteras, inte att det är barnet som på något sätt borde känt till något som han uppenbarligen inte vet.
Bestraffning är den mest destruktiva bemötandet. Det är orättvist, upprörande och förvirrande - och det distraherar barnet från det lärande som behöver ta plats. Istället bör vi ge försiktiga, respektfulla instruktioner precis när händelsen äger rum. Så kan barnet bäst relatera till sitt eget liv. På det sätet kan ett verkligt lärande äga rum.

Genom Attachment Parenting får barn lära sig att lita på sig själva och att förstå sig själva. Det gör att de kommer att kunna spendera sina liv som vuxna på ett meningsfullt och kreativt sätt, istället f
Svar på tråden: "Vad är Attachment Parenting" av Jan Hunt

Och blablabla

Skrivet av  Pearl
Sluta citera böcker och berätta vad du gör konkret för ditt barn istället! Hur löser du vissa situationer?

Mycket trött på dig och dit bokciterande...
 

Ja självklart!

Skrivet av  T&H
När jag skriver om mina egna teorier får jag höra att "det där kan inte du uttala dig om för du har bara ett barn och är ingen expert". När jag citerar experter som verkligen HAR många barn och mycket kunskap, då är DET lika fel. Hade inte förväntat mig något annat av dig.

Jag är rätt trött på att du byter signatur stup i kvarten för övrigt;)
 

Du vet ju alltid rätt, som vanligt!

Skrivet av  Pearl
Och du vet ju med 100% säkerhet vem jag är av fN´s alla 50.000 medlemmar???
Tillåt mig *ASG*
 

Tack för detta

Skrivet av  ma-mia
Det måste ha tagit tid att göra denna översättning så jag tackar för att du gjort det för oss. Det var intressant att läsa.

Jag anser att vi alla själva kan välja vad vi vill läsa så när du får inlägg som "Och blablabla" ta då inte åt dig. Det är upp till den personen att själv välja bort att läsa om inte intresset finns där. Nu är ju det här en sida om Attachment Parenting så ditt inlägg passar bra.
 

Artiklar från Familjeliv