Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Matproblem"

Skrivet av Linda
Hoppas någon kan ge råd. Jag börjar bli smått orolig. Min lillflicka (10 månader) äter enbart bröst, hon vägrar smaka på något annat. Har prövat allt från havremustvälling till mosad banan, nada. Hon har inte gått ned i vikt, väger runt 10 kilo men jag är ändå orolig. Till saken hör att detta är mitt tredje barn så alla i omgivningen verkar anse att jag bör använda mig av min erfarenhet. Känner dock enbart lite smått panik för att hon inte ska få i sig tillräckligt med näring. Råd från äldre släktingar är skedmatning men vi anser att det bästa är när hon får sitta och smeta själv med händerna. Tyvärr hamnar allt på golvet.
Hoppas på råd.
Svar på tråden: "Matproblem"

Precis så skulle nog jag gjort!

Skrivet av  Teolinda
Låt henne själv ta i maten och äta!

Kan det vara så att hon tycker mosad mat är äcklig? Min lille, oskar, har alltid vägrat att äta mosad mat. Barnmatsburkarna var inte att tänka på. Istället skar vi hans mat i små bitar som han sedan kunde plocka med. Potatis, kött, fisk osv. Dessutom finns det massor av bra "plockmat" Tex majs, ärtor osv.

Vidare gillade han inte skedar i metall. Han rös när han fick in dem i munnen. Istället körde vi med plastskedar och plastgafflar.

Och på golvet hamnar inte allt i evigheter. :-) Oskar fyllde två år igår och han äter jättebra, både med sked och gaffel. Lägg en bit vaxduk under barnstolen, så är det lätt att hålla rent. Lycka till!
 

hon äter tids nog!

Skrivet av  Ev@
ta det lugnt. Så länge hon går upp i vikt mår hon ju bra!
Så små barn klarar sig faktiskt på enbart bröstmjölk - vad BVC än säger.
Min dotter åt bara minimala smakportioner fram till elva månaders ålder och visade tydligt att hon var absolut ointresserad av annan mat än bröstmjölk.
Sedan började plötsligt hon äta.
Hennes jämngamla kompis åt nästan enbart bröstmjölk fram till ett och ett halvt års ålder.
Sedan började han äta.
Aptiten kommer när bröstmjölken inte längre kan ge barnet vad det behöver för att växa och utvecklas (jag tror bestämt att barn har en inneboende kraft som gör att barnet vill växa, växa, växa. Inget barn svälter sig självmant till döds).
Jag har bara hört om ett enda barn som vägrade mat och bara ville ha bröstmjölk och som börjat gå ner i vikt. Och då har jag talat med alla jag känner och framför allt med ett par mycket erfarna BVC-sköterskor.
Ta det lugnt med andra ord. Hon kommer att börja äta väldigt snart. De flesta barn som är bröstfixerade i början får upp aptiten kring elva-tolv månaders ålder då de brukar få en ny tillväxtspurt.
Men som sagt, större och matgladare unge än kompisens (han som vägrade fram till 1,5 års ålder) får man leta efter.
 

Ta det lugnt!

Skrivet av  Maria
Vill bara tala om att de av mina barn som har varit absolut tjockast var mina två döttrar. De åt i princip enbart bröstmjölk nästan hela det första året. De mulliga, starka och framåt på alla sätt. Efter ungefär året blev de mer och mer intresserade av annan mat, och då främst sådan de kunde plocka i sig själva. Inget passerat kladdigt mos där inte.
Nu är de 10 och 16, äter allt och är nästan aldrig sjuka.
Oroa dig inte!
 

Oh Tack

Skrivet av  Linda
Vad skönt att höra. Jag känner att det borde vara så att bröstet täcker beovet men som sagt BVC är inte alltid det lättaste.
 

Min lille kille...

Skrivet av  Agneta H
...som är 9,5 månad äter också mest bröstmjölk. Men jag tror det kommer så småningom att dom äter mer "vanlig" mat. Hugo får alltid äta själv. Nu är han visserligen en hejare på att tugga så det underlättar kanske. Vi gör mat som man kan skära i tärningar och som han själv plockar i sig. Vi brukar lägga fram några tärningar i taget då är det inte så mycket som hamnar på golvet. Säg bara till om du vill ha tips på sådan mat.

Strunt i alla släktingar och även dumma BVC råd. Du vet bäst själv vad som är bäst för din dotter. På 8-månkollen på BVC sa vår sköterska att vi måste vägra sonen bröstet dagtid för att han måste äta mer. Detta gör vi naturligtvis inte utan det får gå i Hugos egen takt. Efter jul ska pappa vara föräldraledig och då får han inte bröstmjölk dagtid. Men jag tror det löser sig av sig själv. Han inser nog att han måste äta vanlig mat när jag inte är hemma. Eller så får han äta extra mycket ¨på morgonen och kvällen.

Så mitt råd är: ta det lugnt och låt din dotter bestämma takten. Så småningom kommer hon att äta mer vanlig mat. Och vad som är ett helt mål mat för din dotter vet hon ju bäst själv, eller hur?
 

Skönt...

Skrivet av  Linda
att höra att det finns många fler tuttebarn som närmar sig året. Vi har även prövat att lägga fram större bitar, vilket hon i och för sig tycker är kul, men födointagsmässigt så blir nog resultatet lika med noll. Min tanke var redan från början att långtidsamma men såväl BVC som släkt och vänner ligger på om hennes "ovilja" att livnära sig på annat än bröstet.
 

Men...

Skrivet av  Agneta H
...strunt i vad andra säger. Jag vet en hel del som inte ätit vanlig föda så tidigt. Bröstmjölken är ju jättebra näring så trivs du med att amma så är det ju inget problem. Det är väl precis som i mitt fall att andra gör det till problem. Fast hos mig är det bara BVC som klagar än så länge. Jag gick inte och vägde Hugo vid 9-månader för att jag var så trött på sköterskan. Nu håller jag på att samla bra argument för 10-månkollen.
Vad ger BVC för argument till dig för att hon måste börja äta vanlig mat? Min sköterska har inte gett något argument och jag tror hon blir lite stressad när barn inte följer den mall som hon vill att dom ska följa.

Det argument dom brukar ha är att det inte finns så mycket järn i bröstmjölken. Det är förvisso sant att det finns mindre järn men det som inte räknas med är att barnet tar upp mer av järnet i bröstmjölk (ca 40 %) än i annan mat (ca 16 %). Så det argumentet håller inte.
 

Ett

Skrivet av  Linda
evigt påpekande om diverse "smakmässiga fönster" som enbart är öppna under vissa perioder och om mat initieras så underlättas övergång till fast föda samt förebyggande av glutenintollerans genom intoduktion vid 4 månader, barnets ökade rörlighet kräver mer näring än vad bröstet klarar, mamman (jag) blir så "utsugen" (är och har alltid varit liten och smal) dessa är enbart några av argumenten som jag fått möta, detta plus insinueringar om bröstmjölksfanatism osv. Andra mammor har kommit med orolig inlägg om vikten av "vanlig mat" efter 6 månaders ålder.
 

Krångla bara om det finns behov

Skrivet av  Lisa
Jag tror barn kan avgöra om de behöver annan mat. Vi är väldigt kloka ända från det vi föds. Enda anledningen för dig att leta efter metoder att få henne att äta annorlunda är om du känner att hon mår dåligt eller att du känner att du vill dra ner av någon anledning.

Har en kompis som var i samma sits som du i somras. Där blev det kris för att min kompis var tvungen att amma 1gång i timmen, aldrig fick sova och hade en pojke på 3,5 år också. Om du vill kan jag berätta hur de löste det. Men så länge du känner att det funkar för er bägge 2 tycker jag du ska vänta på att din tjej själv vill börja äta.
 

Min dotter

Skrivet av  Mimmi
var också helt ointresserad av allt annat än bröstet tills hon var ungefär elva månader. Jag tror inte att Du behöver oroa Dig alls för Din dotter - det är jobbigare för Dig som antagligen får äta som en häst, gå ner ivikt och ständigt vara trött. Det är faktiskt inte det lättaste att förse en så stor tjej med all näring hon behöver, men tro mig, hon får i sig det hon behöver och Du producerar just sån mjölk som hon kräver.

För min dotter gick det på ett par dar, från att man suttit uppemot en timme och hon inte fått i sig mer än många barn äter vid sin första smakportion, till att hon åt en ganska rejäl prtion i ett svep. Det verkade som om hon inte tidigare hade tyckt att det varit kul att äta, eller riktigt fattat vitsen med fast föda. Nu är hon sex år och äter jättebra, tycker om den mesta maten och är nyfiken på att smaka nytt.

Så, ta det bara lugnt, flickan kommer att börja äta tids nog, även om BVC kanske har synpunkter på det hela.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv