Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barnvakt på natten?

Skrivet av AnKa
När tycker ni att barn är stora nog att lämnas till pålitlig och välkänd barnvakt över natten?
Jag har funderat kring detta när jag hör andra lämna ganska små barn hos tex mormor över natten. Har själv en 18 mån flicka och jag kan inte tänka mig att vara borta från henne en hel natt.
Hur tänker ni andra kring detta? När är barnet moget för det?
Svar på tråden: Barnvakt på natten?

Jag tänker...

Skrivet av  Agneta H
...så här att barnet får, om det går, ha barnvakt på natten när det själv säger att det vill det. Min dotter var utan oss på natten för första gången när hon var 4 år och 8 månader. Det var den natten då lillebror föddes och det var farmor som barnen träffar ofta som sov hos henne.
Sen har hon nu sedan hon fyllde 6 år sovit över hos bästisen ett antal gånger.
Min son som snart fyller 2 år har aldrig varit utan oss på natten.
 

Mina barn...

Skrivet av  Kattis
...har varit tre år eller mer när de lämnades till barnvakt över natten för första gången. För oss har det inte känts bra att lämna dem över natten före treårsåldern.

Det är säkert individuellt när barnet är moget för det, men jag tror rent allmänt att många föräldrar har lite för bråttom med att barnet ska "bli självständigt" och kunna klara sig utan föräldrarna. Enligt mitt sätt att tänka så är det helt naturligt att ett litet barn är osjälvständigt, det är naturligt att barnet är beroende av sina föräldrar och ogärna skiljs från dem en längre tid, särskilt på natten.

 

Jag tror som du ...

Skrivet av  AnKa
... att många föräldrar har för bråttom med att barnet ska bli självständingt. Det är ju inget man kan träna ett barn till, utan det är en del av barnens utveckling som kommer i sinom tid. Egentligen handlar nog "självständighetsstressen" om att föräldrarna vill bli friare, tror jag.
 

En sak jag tänkte

Skrivet av  Thérèse m. Gabriel
på angående det där med frigörelse. Det är väl ändå barnet som ska frigöra sig, inte föräldrarna som ska frigöra barnet? Men i hela västkulturen så är ju normen den att vi försöker frigöra barnet så tidigt som möjligt.
 

beroende på relationen

Skrivet av  LillaÅ
med den som barnet ska sova hos kan man använda olika riktlinjer. Vår son har sovit hos mormor/morfar ibland sedan han var ca 1 år. Inte för att han ska bli självständig utan för att han, mormor och morfar älskar det (de har en väldigt fin och nära relation). Han är 2½ nu och har inte sovit med någon annan (och kommer nog inte att göra det förrän han ber om det).
 

Ingen direkt åldersgräns

Skrivet av  Amelie
Min dotter hade en väldigt nära relation med mina föräldrar redan som bebis. De älskade att ta hand om henne, och hon fick ofta sova hos dem när vi var på besök. Jag lämnade henne till dem tidigt över natten, minns inte riktigt när, men jag tror det var innan ettårsdagen. Har man en sån relation kan man förmodligen lämna tidigare än annars.

Jag tror inte att det handlar om att barnet måste vara med föräldrarna, utan att det måste vara med någon det känner sig tryggt med och kan lita på.
 

Ca 6 mån.

Skrivet av  Paula
tror jag att det var och då med en person vi litar och känner 100% med.
Men som några skriver så vill man att barnet själv ska säga men mitt barn kunde inte det..*s* men jag tror att det är ok så länge man själv är med på det till 100%, annars ska man absolut inte göra det.
Paula
 

Tack för era svar.

Skrivet av  AnKa
Intressant att alla utgår från barnets behov och barnvakten men svaren om lämplig ålder varierade mellan 6 mån och 3 år. Men det är kanske så, olika individer och situationer har olika behov och kan kanske inte alls jämföras.
 

Hemma har jag haft barnvakt till

Skrivet av  Thérèse m. Gabriel
klockan 01.00 en gång. Mamma (ja, det var hon som barnvaktade)sov också kvar o vi hade Gabriel emellan oss. Fungerade kanon. Men jag kommer inte lämna bort honom över natten förens han själv säger att han vill, eller om nöden så kräver..det känns helt enkelt för skumt!
 

Måste få fråga vad...

Skrivet av  Paula
du menar med skumt?? *s*
Paula
 

Det känns obehagligt

Skrivet av  Thérèse
för mig att lämna bort honom på natten när jag inte kan förklara varför och vad som händer..mao det känns skumt för mig att lämna honom:-)
 

Jag vill

Skrivet av  Elin
gärna vänta tills vår dotter är över tre år (hon är 1,5 år idag), men hon kanske klara av det tidigare? Jag antar att det är olika för olika barn. Men vad jag har läst så har barn vid 3-4 års åldern lättare att behålla pappa och mamma bilden kvar, och tidsbegreppet har utvecklats mer vid 3-4 års åldern.
 

så olika tror jag

Skrivet av  mandelblomman
dottern var knappt två år då hon sov hos farmor o farfar, hon ville inte hem dagen efter på morgonen...*ler*
De hade en mycket nära "varjedagrelation", så det kändes helt lugnt för oss att lämna henne där en kväll, hon packade kavat väskan och ville till faffa.
Än i dag är hon ett tryggt barn som gillar att sova borta en natt då och då.
Sonen var bara året då vi var tvugna att "oinskolat" låta honom sova borta i nära tre veckor, inte var det idealiskt och visst grät han...men även det gick bra och även han är en trygg krabat som gillar att sova borta nu som lite större.
 

Jag vet inte, men inte än...

Skrivet av  Maa
och sonen är nu två år och tre månader. Det känns inte alls aktuellt än...
 

Erik var två år

Skrivet av  Mamma Erik
Första gången han sov borta utan oss och då hos sin mormor, som han känner jättebra. Varför inte tidigare, han har behövt mycket närkontakt på nätterna och jag kände att jag ville inte, med tanke på Erik och den som tar hand om honom, "vara till besvär".
Jag tror det är upp till varje barn och varje familj. Gör som det känns rätt för er och er familj
 

Inte hela natten!

Skrivet av  Sofia*
När våra flickor var bebisar gjorde vi så att farmor vaktade dem på kvällen, hemma hos sig. Vi gick ut och roade oss och kom sedan mitt i natten hem till farmor och sov där vi också. På så vis kunde barnen sova över men ändå ha tryggheten att ha oss där om de vaknade på natten. Farmor kunde gå och lägga sig och slapp vänta på oss. Och barnen vande sig vid att sova hos farmor. Jättebäst!
 

5 år

Skrivet av  waldofmamma
.. var en fungerande ålder för oss med alla barnen. Innan så var de helt enkelt inte redo.
 

Våran dotter....

Skrivet av  Kristina m.Tessan 990710
Hon har alltid haft en jättebra relation till sin farmor och henne kan man verkligen lita på så våran dotter sov hos henne första gången när hon var 1 år och 10 mån och det gick jättebra.
 

6 månader

Skrivet av  Mim
Dottern var nog kring året, sonen bara 6 månader när han sov hos mormor och morfar första gången. Det var vår bröllopsnatt. Att det skulle vara skadligt på något sätt för honom hade jag inte en tanke på. Vår son är en trygg liten gosse på snart fyra år som sover som en stock var han än är och som vaknar glad som en lärka om morgnarna.

Nu har det aldrig varit aktuellt att sova med någon annan är mormor, faster eller någon av mostrarna men för honom är det helt självklart att mamma och pappa är borta någon gång ibland. Vinkar glatt adjö, somnar tryggt, men blir förstås också glad när vi kommer hem nästa dag.

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag i många fall att ni föräldrar på denna sida är mer osäkra än era barn.
 

För mig handlar det...

Skrivet av  Agneta H
...inte om osäkerhet utan snarare övertygelse. Min övertygelse är att det blir bäst för barnet om barnet själv får känna efter när det är moget att vara utan sina föräldrar.
 

Åhh håller med.(imt)

Skrivet av  Tea
...
 

Artiklar från Familjeliv