Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alldeles färsk, och intresserad

Skrivet av Pallas
Jag är gravid i v 15 med ett mycket planerat och efterlängtat barn. Jag har sedan tidigare en son som är 13 år, men det är min sambos första barn.

Jag var 17 år när jag fick min son och han uppfostrades med hjälp av Barnaboken av Anna Wahlgren som guide. Det blev alldeles utmärkt resultat, men jag följde inget slaviskt. Nu när jag hittat till tta snack känner jag att det är väldigt mycket som tilltalar mig, och väldigt mycket av det som jag tillämpade med min son omedveten om att det hade ett namn.

Framförallt tilltalas jag av bärningen och kroppskontakten. Jag tittade på länkarna här om sjalar och blev än mer övertygad. När så min sambo kommer hem en dag tar jag upp detta och det visar sig att han tänkt exakt samma tanke som jag: "Vi struntar i vagn och kör med bärsjal istället". Jag blev iofs inte förvånad, eftersom vi delar grundvärderingarna i livet, men det var ändå en skön bekräftelse på att vi har samma mål i livet.

När det blir dags skulle jag gärna vilja träffa några som använt sjal och få ta del av deras/era erfarenheter. Gör ni sådant? Vi bor i stockholmsområdet.
Svar på tråden: Alldeles färsk, och intresserad

Välkommen hit!

Skrivet av  Agneta H
Har inte själv använt sjal utan andra bärrredskap. Men här finns många som har erfarenhet av sjal så du får säkert svar på det.
 

Tack

Skrivet av  Pallas
Jag kunde inte låta bli att dra på munnen lite när jag började läsa här och på andra sidor om hur AP-föräldrar kan bli bemötta och hur omvärlden kan reagera. Det pågår nämligen en liknande diskussion inom hästvärlden gällande "traditionell hästhantering" vs NH (Natural Horsemanship). :) Intressant med parallellerna där faktiskt. Det är på orden samma argument som används i både barn- och hästdebatterna från båda håll.

Inte för att jag ser någon motsättning, men ibland verkar det svårt att känna att man passar in om man inte följer normen, och ibland känner man sig idiotförklarad för att man gör det.
 

Vi har träffats

Skrivet av  Maria & Patrik 030306 + 2 stora
en gång. Skulle vilja att vi kunde träffas nån gång i månaden. Efter jul och nyår blir det säker aktuellt med ny träff.
Vi har vagn, men jag har mer och mer slutat använda den och kör istället sjal. Det är lättare att ta sig fram i Stockholm utan vagn när man ska på och av tåg mm.
Jag kan tillägga att när jag tar vagnen och sonen somnar efter babysimmet så sover han ca 30-45 min, men i måndags tog vi sjalen och då sov han 2 timmar och en kvart! Längsta han nånsin sovit på dagtid.
 

Skulle gärna träffas

Skrivet av  Pallas
Jag känner ingen med barn här i Sthlm. Jag är exilkulla sedan februari i år.

Jag vill gärna träffa nya människor och det är en bonus om de kan ge mig nya infallsvinklar på livet :)
 

Ny här !

Skrivet av  Linda m. Nellie 4/9
Hallo..
Namnet är Linda har en dotter på ca:3 1/2 månad hon heter Nellie och är det bästa som hänt mig,läste det du skrev och är jätte intresserad av den där sjalen du pratar om.. vart kan man hitta dem?
 

sytt själv

Skrivet av  Maria & Patrik 030306 + 2 stora
Köpte bomulstyg på 1,5 m bredd och 2,5m långt och klippte det på mitten längs med och syde ihop det så det blev 0,75*5m. Sedan fållade jag runt om. Jag som alltid sytt själv inser inte varför jag ska lägga flera hundra på en sjal när jag kan sy en själv för en hundring *L*
 

Åh sytt själv

Skrivet av  Pallas
Det ska jag också göra, fast jag vill ha en elastisk sjal, tror jag. Få se om jag kan sparka igång mitt gamla skrälle till symaskin eller om jag får hitta på något annat.

Jag vill gärna ha en kort sjal också. Så man kan bära snabbt till bilen eller så.

Ni som bär med långsjal, har ni flera, eller bara en? Vore ju kul med flera färger om man nu syr själv och får råd med mer. Vad behöver man?
 

Lite länkar

Skrivet av  Sterna
www.activbabycare.com
www.barabarn.se
www.minimundus.se
www.leffesomias.nu (?)
http://medlem.spray.se/fiskjullan/sjal/sjalar.htm

Lycka till!
 

Rätar ut

Skrivet av  Andréa
frågetecknet
www.leffesomias.com ska det va
 

Sjalar

Skrivet av  Maria med Samuel 030303
Sjalar finns det massor

www.leffesomias.com
www.minimundus.se
www.activebabycare.se
www.sjalar.nu

o flera till som jag inte minns för tillfället.

Jag använde vagn de första 3 månaderna för jag visste inte om sjalar men då fick vi mest bära sonen på armen för han gillade aldrig vagnen. Sedan blev det Babybjörn sele ett par månader och sedan sjal. Har inte haft honom i vagnen på ett halvår. I början var det iofs smart att ha med vagnen när de bajsar 17 ggr per dag så att man hade nånstans att lägga bebisen o byta, men sen när de inte gör det längre o är lite större räcker det med ryggsäck eller handväska för ett par blöjor o trasor bara.
 

Hallå! *ler*

Skrivet av  Venus & Ida -02 + bebis v.15
Välkommen hit!

Jag har en sjal och har burit Ida mycket i den, särskilt när hon var riktigt liten. Hon har sen gått sen hon var 9½ månad och det är mycket roligare! :)

Tycker det är klokt att skippa vagnen och köra med sjal istället, det kommer jag oxå göra. Sen kan man ju ha en sulky när de blir äldre om man tycker att det blir tungt... Kan själv inte bära så mycket nu pga. graviditet och foglossning, men hon går ju själv överallt...
 

Tack för alla tips!

Skrivet av  Pallas
Har kollat runt bland länkarna och kollat på knytningar och olika sjalar.

Sakaran för lite större barn verkar också bra!

Blir mer och med övertygad att detta ska gå bra.

Omvärldens reaktioner:
Hur har era nära och kära reagerat på er sjalanvändning? Jag fick en lite underlig reaktion idag av typen "passa dig noga och tänk dig för, det kommer bli en klängranka!" av en vän som jag annars ofta delar livets grundvärderingar med... Jag blev lite paff måste jag erkänna...
 

Blandade reaktioner!

Skrivet av  Ia med A o E
Det är ju inte alls lika känsligt som tex långtidsamning och att sova tillsammans men en och annan kommentar om att man skämmer bort dem och att de kommer att bli sena motoriskt har man fått. Sedan har jag faktiskt fått flera positiva kommentarer också av både kända och okända.
 

Enbart positiva

Skrivet av  Sterna
De flesta man möter skiner upp när de ser sonen i sjalen.
Den enda som jag minns kommenterat sjalen mer åt det negativa hållet är BVC-sköterskan som tyckte att alla äro saliga på sin tro och gör som de själva vill.

Många kommer även fram och frågar om mer information när man är på stan.
 

heeeej!!! :)

Skrivet av  pralin~tvillingar
bärsjal är fantastiskt! önskar att jag hade haft en när sonen var en liten plutt men jag får väl kompensera det nu........har en ringsjal som jag bär honom i ibland.....han brukar inte vara så intresserad av att sitta i den. Men i sommar ska det bli andra bullar...!!
 

Skönt att du är ok! *imt*

Skrivet av  Pallas
.
 

Artiklar från Familjeliv