Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Idag...

Skrivet av Venus
har Wilma varit i lekparken och gungat för första gången!
Tidigare har hon mest sovit i sjalen, men idag passade hon på att både gunga och krypa runt och äta löv! :)

Blir så irriterad på att det inte finns "riktiga" ytterkläder till barn i den här storleken bara! De håller ju varken torrt eller varmt om ungen inte sitter i vagn med filt eller åkpåse! *suck*
Svar på tråden: Idag...

Vet inte du

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Att barn som inte går sitter snällt i vagnen och tittar sig omkring i sina fleeceoveraller. *L* Tänka sig att krypbarn skulle vilja komma ner på backen för att undersöka, vilket påfund! ;-)

Finns det inte galonkläder som hon kan ha utanpå overall eller fleeceställ så hon inte blir blöt? Även om det kanske är stort så är det ju bra resår runt handleder och ben så att de inte behöver trassla in sig.
 

Jahaaaa...

Skrivet av  Venus
HUR kunde jag vara så dum att jag satte ner henne på marken innan hon kan gå! *ironi* :)

Det är så konstigt bara. Hon har en vinteroverall från H&M (rutig, röd) som inte ens håller henne varm när det är +2°! Hon är iskall om fötter och ben trots ullstrumpor, raggsockor och tossorna som hör till! Ofta är hon kall upp på benen och armarna oxå! Och då har jag burit henne i ERGO\'n så hon är ju nära mig! Hur ska det gå om det blir riktigt kallt? Vilken usel overall!!
 

åkpåse overall

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
De har gjort overallen så dålig eftersom så många stoppar barn i åkpåse trots tjock overall. Är overallen bra så blir det för varmt. tyvärr räknar de inte med att inte alla använder åkpåse.
 

Finns det väl!

Skrivet av  mie med Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Jag hade en ullfleeceoverall till Valter när han var mindre och ovanpå den galonisar så kunde han krypa runt och undersöka bäst han ville. Han var aldrig kall tyckte jag.

Med ordentliga ullunderställ och lager-på-lager och sedan tex en ullfleeceoverall håller de som sig varma även om temperaturen sjunker en bra bit neråt! [overallen köpte jag på www.minimundus.se].

Annars har ju Polarn och pyret kanonfina och tjocka overaller som verkligen tål att lekas i.

/mie
 

Regnkläder finns ju inte i smått

Skrivet av  Helena med Marek och Miles
Men pyttesmå bävernylonoveraller finns det ju.
 

Joho

Skrivet av  Madick
Jag har regnkläder i 74. Funkar utmärkt att ha över vanliga ytterkläder :-)
 

Vi har

Skrivet av  Anne med 2
en mikk-line overall i breetex till vår minsting (9 månader), den är i strl 74 och vattentät. Overallen är smidig och även om 74 skulle vara för stort för din dotter så kan den funka bra ändå. Under har Hilda antingen vanliga kläder eller ull-kläder om det skulle vara kallt, på fötterna har hon vattentäta tossor, så hon kan ställa sig upp i en vattenpöl om andan skulle falla på. Visst finns det bra ytterkläder till bebisar, man kanske får leta lite bara.
 

Och...

Skrivet av  Venus
vara beredd att betala en hel del! Tyvärr så faller det där eftersom jag knappt får nån fp och pengarna knappt räcker till mat varje månad! :)

Bävernylon finns ju bara från 80 och jag provade Idas gamla på Wilma, men den är så stor att hon inte kan röra sig, trots att hon är en ganska stor snart 7 månaders tjej...

Hon får nog vakcert sitta i ERGO\'n om det är blötare än det var igår... :)
 

Fast

Skrivet av  Anne med 2
man kan ha tur också. vi har köpt vår overall för 300, nu vet jag inte vad en typ hm overall kostar, men så vansinnigt mycket billigare är det kanske inte. Annars kan man ju kanske, som flera andra föreslagit, ha galonisar över en fleeceoverall eller leta efter en begagnad, små barn sliter ju inte jättemycket på overallen även om de kryper en del på marken. Visst förstår jag att det är jobbigt att ha ont om pengar, men det är inte helt omöjligt att hitta billiga OCH bra ytterkläder.
 

Jag tycker inte

Skrivet av  mamma
att man ska klaga på att de inte finns riktig ytterkläder till barn i den storleken, när det finns och man bara har dåligt med pengar och inte har råd. Då ska man klaga över att man har dåligt med pengar och inget annat.

 

???

Skrivet av  Venus
Men är det verkligen vettigt att de barnkäder som finns till "normala" priser ska vara så dåliga att de förutsätter att man dessutom bäddar ner barnen i åkpåse?

Ska man verkligen behöve betala 1000:- för att man har en 7-månaders som vill vara på marken?

Man kan ju köpa en bövernylonoverall för typ 3-400:- till en 2-åring, men det finns inga likvärdiga kläder för mindre barn!

Tycker det är fruktansvärt dåligt faktiskt! Även om jag hade massa pengar kanske jag inte vill lägga dem på Reima-overaller...
 

jag vet inte, jag bor i finland

Skrivet av  mamma
och här så får man väll betala ca 50 € för en sådan dräckt som barnen kan leka ute med utan att bli blöta med en gång. Vi har ingen sådan eftersom min 6månades son som har storlek 74 inte kan röra sej alls på marken och gillar inte vara nera vidare mycekt.

vi har flera olika utekläder till honom men vi har ingen åkpåse. Han har en rejäl som vi har köpt på kapall (eller hur det stavas) den är bra att ha ute när det är kalt, fryser aldrig. Sen har vi några tunna utekläder de är jätte bra om man ska åka med bilen eller bara gå ner till affären för det är så nära, behöver inte ta på så mycket då.

Jag syr också egna kläder till lillen det kostar inte mycket häller.

Annars lägger jag nog ner oförskämt mycket pengar på hans kläder, men det är för att jag gillar det och har råd med det.
 

Fast...

Skrivet av  Maja
... det har ju funnits, men folk _vill_ ju bädda ner sina barn i åkpåsar och därför finns det inget utbud av vattentåliga, varma overaller till riktigt små barn. Det säljer väl helt enkelt för dåligt? Bävernylon i stl. 68-74 blir ju för klumpigt för de flestas smak, så det är väl inte så himla konstigt att de stora kedjorna inte satsar på det? Och smidiga, bra overaller finns ju, men då kostar de ju som sagt mer. Vad är det du söker ha för overall egentligen? Skicka produktkommentarer till inköpsavdelningarna på de stora kedjorna och se vad du får för svar.
 

Artiklar från Familjeliv