Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sluta nattamma?

Skrivet av Emma på besök
Funderar på att sluta amma min dotter nattetid.
Hon är 13 månader o vill ligga vid bröstet hela natten. Hon vaknar nästn varje timme och vill ha hjälp att somna om. Bröstet är enda hjälpen som går.

Jag har börjat jobba och mår dåligt av att inte få sova mer. Men hur är det?
Blir det lättare att låta hennes pappa sköta några nätter eller blir det traumatiskt för henne. En del säger att det är svårare om hon har mej hos sej men inte får amma än om hon inte ser mej alls.

Hur vänjer man lättast (ur barnets synvinkel) av ett barn? Eller kan jag vänta o se om hon såsmåningom slutar?
Svar på tråden: Sluta nattamma?

Mina tips

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
Jag har precis slutat nattamma min son som då var 16 månader och det gick jättebra. Enklare än vad jag trott faktiskt. Jag hr dock försökt tidigare utan att lyckas, delvis pga av min bristande motivation, men också på att motståndet var större då.

Eftersom jag försökt flera ggr på lite olika sätt kan jag säga att det som fungerade bäst för oss var att jag gjorde hela jobbet. Viggo blev mycket mer ledsen om hans pappa tog honom på nätterna. Jag klädde på mig rätt mycket kläder så att jag skulle kunna krama Viggo, men inte vara för lättåtkomlig. Sedan slutade vi helt med en gång. Viggo fick vatten i nappflaska, men inget annat förrän det var morgon. Då ammade vi, men jag var noga med att tända och dra upp rullgardinen för att markera att det nu var dag.

Det tog ett par nätter, men sedan vaknade inte Viggo lika ofta längre och efter ett par veckor sov han hela nätterna.

Lycka till!

mvh,
Susanne
 

Tack

Skrivet av  Emma på besök
Det sättet du beskriver känns som det passar oss.
Jag tycker inte om tanken att bara försvinna o låta pappan ta hela biten på natten.
De har en jättefin relation men natten har ju alltid varit min så det känns som det skulle vara mycket jobbigare om jag bara försvann.

Tack så mycket!
 

Artiklar från Familjeliv