Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tjorvig sjumånaders...

Skrivet av Cat med K + S
Jag vet verkligen inte var jag ska posta det här inlägget egentligen - det berör både amning, mat och sömn... Det får hamna här.
Det gäller Lillebror som är sju månader lite drygt. Han har (tyvärr) ungefär samma dygnsrytm som mig och min man, dvs somnar sent, ofta efter 00.00 på natten. På morgonen sover han gärna till tiotiden. Jag har inte velat ändra i hans naturliga rytm... Men nu börjar det kännas jobbigt! Han har fram tills nu sovit ganska mycket dagtid, iaf ett par längre pass, men den senaste veckan sover han MAX en halvtimme åt gången! Hela han känns missnöjd och så, jag tycker egentligen att han borde vara övertrött eftersom han sover så lite... Men jag vet inte.
Jag ammar honom mycket, nästan helamning, fast sen en månad tillbaka äter han lite gröt på morgonen och ibland på kvällen, samt lunch eller middag i form av grönsakspuré. Ofta när jag ammar somnar han men sen sover han som sagt bara en kort stund, ibland vaknar han efter en minut. Såna här små lurar tar han flera stycken men ingen längre sammanhängande vila.
På kvällen så får han en pappersblöja (har tygblöjor dagtid), pyjamas och en extralång slurk amning, det blir runt 10-11-tiden på kvällen. Somnar han då brukar vi gå upp och lägga honom i hans säng. Jag brukar tro att då är han redo för natten... Men han vaknar efter en halvtimme, max, och är ledsen. Sådär håller det på hela kvällen. Det är nog INTE det att han egentligen är pigg, för han somnar ju efter varje amning.

Jag vill egentligen inte införa några rutiner för en sån här liten kille... Samtidigt vet jag att vi alltid har haft jätteproblem med sömn och nattning av storebror, som vi aldrig hade några rutiner till. Så hur ska vi göra? Åh jag bara babblar men det är så svårt att veta, jag lider ju med Lillebror som verkar så ledsen och gnölig nu. Kanske är det tänderna? Han har många tänder, varav ett par färska, de håller ju fortfarande på att bryta genom tandköttet... kanske är det det?
Kanske att jag skulle väcka honom tidigare på morgonen så att han kunde somna tidigare på kvällen? Men det känns ju också dumt.
Han somnar nästan alltid med ett bröst i munnen, det känns också lite dumt men samtidigt är han ju fortfarande liten. Just nu har jag honom i knät, han har somnat, men så fort jag lägger ner honom i sängen vaknar han säkert igen och är orolig.

Svar på tråden: Tjorvig sjumånaders...

Tillägg

Skrivet av  Cat med K + S
jag glömde skriva att jag ammar honom på nätterna också, han sover inte hela nätterna i ett sträck utan mat.
 

Vår son...

Skrivet av  Anna med Samuel
har alltid (i varje fall tidigare, han har ändrat sig den sista månaden) somnat rätt tidigt, men under dagen sov han inte sammanhängande perioder längre än 30 minuter förrän han var närmre året, förutom när han var nyfödd då. Han sov flera gånger och somnade alltid med bröstet i mun. Idag sover han en gång i två timmar på dagen, men somnar fortfarande helst med bröstet i mun- i varje fall om jag är hemma, och han är nyss fyllda två år. Jag har sällan sett detta som något problem, men gör man det blir det ju klart jobbigt. Jag jobbade ändå heltid i våras och min man var hemma, men de kom snabbt in i egna vanor och det funkar fortfarande bra dem emellan när jag inte är här och ibland annars också. Vi har inte ansträngt oss så mycket för att ändra på det. Jag tycker med andra ord absolut inte att det är något konstigt att din son somnar med bröstet, han är inte så gammal än. Vad jag inte får kläm på är om du egentligen tycker att det är jobbigt att han somnar så eller om du kanske är påverkad av "hur han ska göra" enligt andra.
Kom också ihåg att ha lite perspektiv på det hela, du skriver ju att din pojke bara sovit så korta stunder den senaste veckan, han kanske är inne i någon förändring eller du kanske är det eller så är det så att han håller på att lägga om sina vanor o.s.v. Jag tror du ska lita mycket på honom att han klarar ut sitt sömnbehov själv.

Det där med att lägga ned ett sovande barn passar in på vår son när han var yngre. Idag funkar det, kanske sedan lite mer än ett år tillbaka eller mer, men innan dess var det jättesvårt att få honom att sova längre stunder helt själv. Vi löste det så att antingen låg han i mitt knä, men det kanske är lite svårt med en till, eller så var han i bärsjalen eller så passade jag på att sova samtidigt alt. läsa eller nåt. Har ni någon bärsjal?

På kvällen var det länge så att Samuel somnade, men vaknade alltid till efter 30-60 minuter och ville amma för att somna om. Jag brukade ligga ner och amma för att slippa lägga ner honom. Du skriver att du är rädd för att han inte ska få några läggrutiner, det är ju upp till var och en, men vi har aldrig lidit av att inte ha några speciella sådana. Eftersom Samuel sovit bättre nära oss och det har känts bäst för oss alla har vi aldrig lagt honom själv på kvällen, utan han har fått vara nära oss, oftast vid tv:n. Detta har gjort att han idag är mycket flexibel med var han kan sova, vilket är väldigt praktiskt när man inte kan göra som vanligt. Det kanske blir lättare för er också, så ni slipper springa iväg till en liten och upprörd kille halva kvällen som du beskriver.

Jag förstår att du vill låta honom ha sin sömnrytm och jag håller med dig. MEN, den rytmen kan inte vara så mycket så att resten av familjen inte ska känna att de trivs. Sådan hänsyn tycker jag inte att ni kan ta till detta. Det är väl idé som du skriver att försöka med att väcka honom på morgonen och förskjuta det hela. Det är nog oftast lättare än att försöka lägga tidigare.
Ja, detta blev långt, hoppas det hjälpte något!
Lycka till,
 

Hej Anna med Samuel!

Skrivet av  Cat med K + S
Tack för ditt svar, idag känns alltihop bättre... Vet inte riktigt vad jag ville ha svar på - kanske om det skulle vara ok att väcka honom tidigare på morgnarna, eftersom det instinktivt känns lite "fel" att göra det med en så liten. Men samtidigt, om jag vill att han ska somna tidigare på kvällen måste han ju också upp tidigare på dagen.

Det här med läggningsrutiner, det är väl egentligen inte så jätteviktigt, vi har som sagt varit dåliga med det men vår stora kille (nu 3 år gammal) har alltid varit jättesvår att lägga, det tar lång tid, är mkt gråt osv, han slår oss och så vidare och så vidare... Det skulle inte funka att han fick somna i soffan, tyvärr.

Läste i natt en bok som jag köpte på en bokrea, en holländsk bok om barnets första år. Enl. författarna så gör barnen sju "språng" det första året, och dessa språng händer en viss vecka (med lite marginal). Jag läste lite i den och insåg att om man ska tro på den boken så är faktiskt min son mitt i en sån där jobbig period nu, alla punkter stämde in. Så det är bara att stå ut med hans gnölighet osv. Bara finnas där och vara trygg.

Problemet kan väl också vara att jag faktiskt ställer lite högre krav (det låter sjukt att prata om krav när det handlar om sjumånaders bebsiar men duförstår säkert hur jag menar) nu. I och med att han har blivit äldre så tänker jag nog att han "borde" sova mer, klara sig bättre utan bröstet jämt och ständigt, etc. Egentligen har han nog alltså inte blivit krångligare direkt, men jag förväntar mig mer av honom. Det är ett intressant synsätt... Det är inte så att jag inte tar upp honom etc, han ÄR en riktig AP-bebis som hänger med oss på vad som helst och får vara uppe med oss hela kvällarna. Men du vet - ibland vore det skönt om BÅDA barnen sov samtidigt, men det är kanske en utopi.

Tack för ditt svar än en gång.


 

Vi...

Skrivet av  Jullan m Olle o mössan v26
hade en liknande situation med O när han var ung lika gammal. Men jag bestämde mig för att testa att lägga honom tidigare, vid ett ganska bestämt dags (beror ju lite på om man t.ex. är borta eller så).

Sovdags är väl ungefär de enda fasta rutinerna som vi har. Dessutom är det mer VAD vi gör som är rutin och inte så mycket NÄR.

Jag tyckte att hans sovande blev mycket bättre när vi infört ett läggdags.
 

Så..

Skrivet av  Emmie
är min dotter också. Men hon är 15 månader.
Vi har vant oss vid att Tindra är vaken länge med oss och de gånger hon somnar tidigare bruklar vi gå och lägga oss så hon inte vaknar om och är vaken till 5 på morgonen. Tindra vill inte sova själv, men tar gärna en lång sovmorgon. Hon sover ca 23-11 och sedan en halv till en hel timme på em. Visst finns det många nackdelar med detta - ta bara solljuset som exempel.
Om hon somnat alltför sent på kvällen brukar jag väcka henne för att natten inte ska bli alltför lång. Då plockar jag upp henne (om hon sover själv i sängen) i sjalen så får hon vakna av sig själv. Jag har märkt att Tindras sömn blir "bättre" ju mer jag bär henne. Där har hon dessutom fri tillgång till bröstet..

Kanske är det som du säger att det har med tänderna att göra, kanske är det hans stora behov av dig som ger sig till känna?
Hoppas det ger sig naturligt och att både du och bebisen får lugn och ro i sinnet.

 

Artiklar från Familjeliv