Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Visst var det nån här med en Wilkinet-sele?

Skrivet av Jennie m Filippa + bf 1/5
Vi väntar en liten bebis i maj och jag har börjat fundera på bärhjälpmedel till den lilla. Blir den lilla alls lik sin storasyster kommer den vilja bli buren så gott som hela tiden och eftersom jag kommer behöva jaga efter en två-åring också så vore det bra om jag hade händerna fria.
Vi har en Ergo som vi är jättenöjda med, både maken och jag. Har också köpt en Ultimate Baby Wrap och förhoppningsvis kommer jag lära mig knyta den snabbt och smidigt. Men jag skulle vilja ha en sele också den första tiden, tills Ergon kan användas och har tittat på en Wilkinet-sele. Den ser jättebra ut, men jag undrar hur den avlastar? Är den lätt och snabb att ta på? Även om man står ute nånstans med en skrikande unge i vagnen (hände rätt ofta med Filippa, då hade jag en babybjörn som var lätt att ta på men jobbig att bära i)? Sitter barnet bra? Benen tycker jag ser lite fastklämda ut, men det kanske inte är nåt problem?
Slutligen, varifrån blir bäst att köpa den? Såg att den fanns på activebabycare.com, men det verkar billigare att beställa den direkt från UK? Finns det flera återförsäljare i Sverige?

Vore jättekul att få lite erfarenheter!
Svar på tråden: Visst var det nån här med en Wilkinet-sele?

Jag använde den...

Skrivet av  Agneta H
...till sonen de första 4 månaderna. Övergick sedan till höftbärsele. Den är inte snabb att ta på sig eftersom man knyter den, iallafall gjorde inte jag det så jättesnabbt. Men den är jätteskön att bära och barnet sitter jättebra i den. Underkroppen är väldigt nära bäraren vilket avlastar jättemycket. Benen blir inte alls klämda. Sonen trivdes jättebra i den.
 

Tack

Skrivet av  Jennie m Filippa + bf 1/5
det jag mest ville veta var om det var jobbigt att bära i den och det verkar den ju inte vara. Ett plus att bebisen verkar sitta bra också. Babybjörnen jag hade sist var ju jättejobbig, speciellt som min dotter var stor och tung för sin ålder.
Ser nog ut som att jag ska satsa på en Wilkinet då tills bebisen växer i Ergon.

Tack för ditt svar!
 

Jag tror...

Skrivet av  Agneta H
...att du kan träna upp snabbheten att få den på dig. Jag är inte den mest fingerfärdiga människa nämligen.;o) Så med lite träning går det nog bra. Jätteskön att bära är den, verkligen!! Nu har jag förstås inte testat bärsjal som väl ska vara det ultimata så jag kan inte jämföra med det. Har tänkt testa bärsjal till ev nästa barn.
 

Vi har en

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Jag håller med om det mesta Agneta skrev. Barnet sitter jättebra och bärkomforten är supermycket bättre än en Babybjörn! Fast inte i klass med sjal ändå. Jag brukar ha Wilkineten när jag är hemma ibland. När jag diskar etc.

Den är skön, men inte lika avlastande som en sjal. Fast nättare, man känner sig inte lika "inbakad".

Jag tycker det går jättesnabbt att knyta på den, mycket snabbare än sjalen! Så är den ju flexibel, man kan ha den både på rygg och mage, och den räcker upp till 1 årsåldern minst.

Nackdelen med Wilkinetten tycker jag främst är att man måste knyta fast barnet i selen innan man knyter på sig den. På så vis är den faktiskt krångligare än en sjal. Inomhus och om man har en vagn att lägga barnet i ute så går det bra att få på den. Men om man står ensam vid bilen är det krångligt tycker jag.
 

Artiklar från Familjeliv