Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Släpper min nyhet!

Skrivet av tesa
Hej alla, och god förtsättning på det nya året!

Jag är ingen superflitigt skrivare här på AP-snacket, trots att jag läser nästan ALLT, men några av er kanske känner igen mig i alla fall...

Nå, jag vill berätta för er att jag är gravid med mitt andra barn nu, i 9 veckan, och eftersom jag är så glad för det vill jag att hela världen ska veta, även ni!

När vi fick första barnet (nu två år) visste jag inget om AP, men kände i hjärtat att de gamla vanliga "uppfostringsmetoderna" inte stämde riktigt. Den här gången känns det tryggare, och skönt att ha er kunskap, erfarenhet och synpunkter att ta til hjälp.

Alla tips mot illamående mottages också tacksamt! (Sitter med akupressurarmbanden på "högtryck", Postafen funkar men gör mig sååå trött, äta måste jag göra OFTA, sömn och vila funkar allra bäst, men då går ju inte vardagen ihop (nån som har en gratis barnflicka/pojke att låna ut???), byta bajsblöjor är supervärst!)

Kram på er alla!
Svar på tråden: Släpper min nyhet!

Grattis!

Skrivet av  Lena
Åh vad roligt!!! Trist att du mår illa bara, för mig funkade det OK om jag åt (krispiga saker, typ råa grönsaker/frukt) ofta och lite, nästan konstant ätande gällde de första veckorna... Jag var också otroligt trött, min man fick göra ALLT ett tag där :). Bajsblöja bytte jag öht inte faktiskt, det GICK inte!
 

Tack!

Skrivet av  tesa
Jo, ständigt ätande underlättar, så länge jag inte redan mår illa, då kan jag bara inte...

Just nu funkar det att inte byta bajsblöja, men nästa vecka jobbar både sambon och jag, och sonen ska iväg till dagis, vi turas om med morgnar och kvällar. Så då kommer jag bli så illa tvungen att byta blöja, eftersom sonen ALLTID bajsar efter måltiderna... Jaja, jag får väl stålsätta mig, ha spyhinken beredd, eller spy innan så det redan är gjort...
 

Grattis!

Skrivet av  Skorpan
Vad roligt!

Tyvärr kan jag inte ge så många tips mot illamående. Tack och lov har jag varit tämligen förskonad på den fronten. Men jag hoppas att illamåendet går över snart för dig så att du kan njuta lite.
 

Tack!

Skrivet av  tesa
Jag njuter allt lite ändå, emellanåt mår jag riktigt hyfsat, och så känner jag hur livmodern växer, och det är ju så myyysigt!
 

Grattis!

Skrivet av  Tokaungen- tillbaka!
Låter inte bra med illamående:-( Har för mig att akupunktur kan hjälpa men vet inte om det finns tillgängligt där du bor, men det kanske kan vara något?

Stort grattis!
 

Tack!

Skrivet av  tesa
Jo, jag har också mina tankar på akupunktur, min BM kan det inte och hade inga tips, men det finns väl på andra håll, måste väl anstränga mig lite antar jag... (gäääsp), men jag tror nog akupressurarmbanden hjälper på ungefär samma sätt.

Tack för ditt grattis.
 

Grattis...

Skrivet av  Mamma Mia
... från mig oxå! =) Ett litet tips är att kolla på Alternativmedicin, där finns ofta råd ang grav illamående. Själv har jag inte varit drabbad under mina grav men jag har läst att ingefärstabletter (från Hälsokosten) kan hjälpa ibland. Lycka till!
 

Tack även till dig!

Skrivet av  tesa
Ja, alla alternativ är bra alternativ. Fil med ingefära brukar smaka bra nu, så mer ingefära kanske jag ska testa. Hmmm, förresten, kom ju på att jag åt färsk ingefära förra graviditeten, men det mådde jag inget vidare av. Svårt det här.

Tack i alla fall!
 

Grattis!

Skrivet av  Lingling v 25
Enda tips jag har emot illamående är att småäta, inte så drabbad själv tackolov.
Sköt om dig!
 

Tack, tack!

Skrivet av  tesa
Det var då rackarns vad alla är förskonade från illamående, jag hade hoppats på en massa bra och fungerande råd från andra kräkisar ;)

Nåja, jag får väl i stället glädja mig över att du mått bra!

(Småätande funkar, förra gången innebar "småätandet" att äta mig proppmätt sådär en gång i timmen, jag såg ut som mumintrollet i v. 18...)
 

Grattis, vad roligt!

Skrivet av  Kattis
Men trist med illamåendet, förstås. Jag har spytt som en gris i början av mina fyra graviditeter, fram till vecka 14 ungeför då det släppte, tack och lov.

Det som hjälpte mig var framför allt att ta det superlugnt och minska ner på alla stressfaktorer. Be om avlastning så mycket du bara kan, och se till att sova tillräckligt samt att komma ut i friska luften och röra på dig en stund varje dag.

Att småäta hela tiden hjälpte mig också, jag hade alltid ett paket "crackers" (ett slags kex) bredvid sängen och knaprade i mig ett par det första jag gjorde innan jag steg upp.

Sedan drack jag också ingefärsdryck, jag kokade bara upp vatten och blandade en mugg med en tesked malen ingefära och sötade med lite honung. Ibland droppade jag i lite citron också. Ingefära är ju en gammal beprövad huskur mot illamående.

Att äta feta, salta saker som chips och pommes frites hjälpte mig faktiskt också, hur osunt det än låter :-)

Hoppas det blir bättre snart så du kan njuta av din graviditet!
 

Hurra, ett tips jag kan prova direkt, tack!

Skrivet av  tesa
Jag ska genast koka mig lite ingefärsdryck, det låter som den skulle vara god kall ocskå (kan ju vara bra att ha vid sängen innan man stiger upp, tänkte jag).

Lustigt, feta salta saker funkar även på mig, helt i motsats till alla råd man läser... Skulle helst sitta med en påse chips på jobbet, men det känns ju lite suspekt (trots att de vet att jag är gravid).

Jag försöker verkligen ta det lugnt, och nu under julledigheten har det funkat bra, det blir värre när vardagen drar igång. Hoppas få bli sjuksriven om det inte blir bättre (graviditet är ju ingen sjukdom, som kvinna ska man tiga och lida - grrrr!)

Med en son som varit förkyld med feber till och från den senaste månaden har det dock varit svårt att vila så mycket som jag hade velat. Sambon har dragit ett tungt lass, men måste ju även han få avlastningen för att inte rasa ihop.

Tack även till dig, ni är så goa allihop!!!
 

Grattis!

Skrivet av  Kristina med Alma
Då är du alltså i "min" ankomstgrupp? (08/05). Kul med fler "APor" där. :)
 

Javisst!

Skrivet av  tesa
Ja, jag är där, men skriver inte så mycket. Ska hålla utkik efter dig, Kristina. Jag har samma nick där som här.

Har du några tankar kring graviditet och AP? Det slog mig just att det måste ju vara AP att ta hand om sig och må bra under graviditeten, att vara ärlig mot barnen med hur man mår, sätta gränserna runt sig själv, och njuta av det barn man har och det lilla liv man har i magen. Hm, tja, en ofullständig - men dock- tanke.

Grattis även till dig!!!!!!!!
 

Grattis!

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Som tur är så brukar illamåendet gå över. Jag är i v 15 nu och klarar till och med bajsblöjor nu för tiden. *L*

Chips var bra för mig mot illamående. Bara saltade och utan smak.
 

Mmmm...

Skrivet av  tesa
...det gick över för mig förra gången, men inte när det "ska" göra det, utan först efter vecka 20. Jag är inställd på att må dåligt länge, för jag blev bara frustrad och besviken förra gången när det fortsatte...

Chips är gott, ska käka några nu medan jag lagar middagen!
 

GRATTIS!!

Skrivet av  Agneta H
Vad roligt!! Jag blir lite avis.;o) Postafen tyckte jag var superbra men det är ju inte kul om man blir för trött. När tar du den? Jag tog min tablett på kvällen innan jag somnade sen funkade det resten av dygnet. Jag blev inte så trött av just den.

Lycka till!
 

Tack, söta du!!!!

Skrivet av  tesa
Jo, just nu funkar det rätt bra om jag vid behov tar en Postafen på kvällen, eller ännu hellre när jag vaknar på natten, då är jag inte lika däckad dagtid. Men det är en pina att komma upp ur sängen tidigt för att ta sig till jobbet - men det är det även utan Postafenen. Har faktiskt klarat mig utan ett tag nu, förlitar mig på akupressurarmbanden och att få vila.

Usch, jag längtar bara efter att någon ska komma med en mirakelkur som tar bort allt illamående och hälften av tröttheten, så man bara får njuuuta - men sån tur har jag ju inte... Om män vore gravida skull det här säkert varit löst för länge sen!

Hoppas du mår bra och att du tar det lugnt och får mycket tid till dig själv!
 

Ja...

Skrivet av  Agneta H
...det är väl så att om män varit gravida så hade det varit löst för länge sedan. Har du provat det traditionella knepet att ha något att äta vid sängen innan du går upp? Försök att inte stressa för jag tror att stress kan förvärra graviditetsillamående.

Jo, jag försöker ta det lugnt! Nåja, jag prästvigs på söndag så helt lugn känner jag mig nog inte - men det är väl som det ska. Lite nervositet bör man väl ha.;o)

Kram
 

Artiklar från Familjeliv