Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur länge kan man bära i en BabyBundler?

Skrivet av Lena
Jag har fått låna och får gärna köpa (till riktigt fint kompispris...) en Babybundler av min kompis. Jag funderar då på att sälja min Didy och ha Babybundler+Ergo+Tri-cotti till familjen :).

Men, jag ser inte på hemsidan hur länge man kan bära i Babybundlern? Eftersom den är elastiskt antar jag att man inte kan ha den lika länge som en Didy? Med Leon var det så att han inte uppskattade att bli buren särskilt mycket från det att han började gå, så jag tror inte jag kommer sakna en bärsjal för det stora barnet.
Svar på tråden: Hur länge kan man bära i en BabyBundler?

Det varierar nog

Skrivet av  Anne med 2
men vår dotter som börjar närma sig tio-kilosstrecket börjar kännas för tung eftersom sjalen töjer sig och det mest känns hängigt och slängigt nu. Hilda blir alldeles strax 10 månader, hon är en ganska stor bebis.
 

Drygt ett år

Skrivet av  Andrea
...använde jag min. Sedan var ERGOn bättre.
 

Ja du,

Skrivet av  AnKa
man kan nog använda Baby Bundlern så länge man orkar bära skulle jag tro. Min dotter är fem mån och jag har precis skaffat en Strochenwiege för att komplettera min Bundler. Jag tycker att storken är allsidigare än Bundlern som ju är ett jättemysig bebissjal.

Bundlern fungerar ännu utmärkt men mest till Xomslut på magen tycker jag, andra knytningar känns lite ostadigt. Så hur brukar du använda din sjal? Varierar du knytning och bär på höft och rygg också så sälj inte Didyn. Men Ergon kan ju kanske vara ett komplement där eller kanske hellre Sutemi som man ju även kan bära på höften med.
 

Jag...

Skrivet av  Lena
Jag har bara använt Didy till ryggknyt, eftersom jag köpte den när Leon var 15 månader. Sen är det Ergon oftast som funkat bäst. Så med en bebis vet jag ju inte riktigt... Jag vill ha en Tri-cotti också, den kan man ha på höften, jag kanske är latare än genomsnittet men tyckte Didy var mycket knyt. Men så var Leon stor också och ville ner efter 10 minuter, då var det lite segt. Med en bebis är det annorlunda förstås, det är ju det jag inte vet... Men jag har lite svårt att köpa både en ny Tri-cotti och den här Babybundlern (om än till kanonpris) om jag har kvar Didyn känner jag, det handlar lite om pengarna också. I värsta fall får jag väl köpa en annan begagnad Didy eller liknande om det uppstår behov?
 

Kan man..

Skrivet av  AnKa
bära vagga med tricottin? När bebin är nyfödd altså. Det borde väl gå tycker jag. Då skulle jag skippa bundlern och satsa på tricottin till nyfödd bebis och behålla didyn som ju är mer allsidig och har längre användningstid än Bundlern.

Men nu har jag förståss inte provat tricottin så jag vet inte om den är lika bekväm som en långsjal är. Jag bar min dotter i bundlern nästan all vaken tid första veckorna, Knöt på mig på morgonen och stoppade ner dottern plockade ur henne för amning och blöjbyte och så ner igen. Nu bär jag inte alls lika mycket, hon ligger på golvet en del och åker en del vagn men jag bär nästan alltid när vi är ute längre stunder lekparken tex. Oj vad jag svamlar, ska nog sova nu.
 

Jo man kan bära i vagga!

Skrivet av  Lena
Aha, du tänker såååååå. Jo i Tri-cottin kan man ha bebis på magen, på höften och i vagga. Oj oj, det finns fler vinklar än jag tänkt, får helt klart fundera mera på detta. Men en Tri-cotti ska det bli, för det är nog enda sättet att få min man att bära bebis, han älskar Ergo men har inte alls varit sugen på sjal hittills. Men Tri-cottin är ju inte heller något knyt på.

Tur att man kan fråga härinne, nu ska jag fundera mera...
 

Lena

Skrivet av  AnKa
ställ din fråga på www.sjalbarn.se

Där finns många med goda bärkunskaper bla Louise från Stellaris.
 

Ah...

Skrivet av  Lena
Bra tips. Har varit inne där och kikat lite, ska kila dit och fråga senare idag!!
 

Vi använde inte

Skrivet av  Anna med Samuel
vår Baby Bundler så länge eftersom Samuel vägde rätt mycket och jag gärna ville ha honom på ryggen och då var sjalen ganska ostadig. Samuel kastade sig bakåt och hängde...Detta var väl vid typ 6-7 månader. Men Samuel har alltid varit ett väldigt aktivt barn, så det kanske också har med saken att göra.
 

Jag får fundera vidare...

Skrivet av  Lena
Tack för era svar, jag får fundera lite till. Jag kommer vara föräldraledig i ca 10 månader, sedan är mannen hemma och han är inte så laddad på bärsjal. Ergon gillar han, och jag hoppas han kan tänka sig Tri-cottin eftersom den inte är så "alternativ" och krånglig. Därför kan det passa bättre att sälja Didyn, just för att sen blir det ändå mest mannen som bär hemma. Och Ergon ÄR väldigt skön, så den har man ju även när barnet är för tungt för Babybundlern.
 

Jag använde babybundlern

Skrivet av  Helena med Marek och Miles
tills min pojke var sex månader, sedan tyckte jag att han rörde sig för mycket i den, så det blev ostadigt.
 

Artiklar från Familjeliv