Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lyxbarnet Elias

Skrivet av Cassandra
Elias blev sjuk igen i tisdags och hostade och hostade. Så på onsdagen var det läkardags. Jag var lite orolig för lunginflammation. Han äter nästan inget så jag har mer eller mindre återgott till amning.
Så träffade vi en kvinnlig läkare som konstaterade att han hade en dunderförkylning men inte lunginflammation vid nuläget iallafall.
Hon frågade hur han åt och drack och jag gjorde mig beredd och satte mig i försvarsläge när jag sa att jag mer eller mindre gått tillbaks till helamning eftersom tutten är det enda han vill ha.

Döm om min förvåning när hon sa, " Vilket litet lyxbarn, det är inte alla barn förunnat" Så fortsatte hon att jag gott kan fortsätta helamma honom tills han blir frisk eftersom han får i sig all näring han behöver via bröstmjölken och trygghet.

Efter Elias läkartid var det dags för min läkartid. Jag hade fått medicin utskrivet mot panikattacker som inte rekommenderades vid amning.
Och av min läkare var jag rädd för att han skulle säga att jag skulle sluta amma.
Istället gav han mig ett annat läkemedel ( det mest effektiva hittillls) och sa ingenting om att jag skulle sluta, utan bara att vi gör en uppföljning när jag väljer att sluta amma, om huruvida jag ska använda nåt annat läkemedel.
Så det finns bra läkare också.

Så nu helammar jag Elias nästan igen, tyvärr hade jag ju slutat nattamma honom och det gick över förväntan bra, jag hade inte nattammat honom på en vecka men nu de sista nätterna så har han legat vid bröstet igen. Så det är väl bara att börja om från början sen när han blir frisk igen.

Det trista är att vi skulle haft 3-års kalas för Cassandra på söndag men det får vi skjuta på för jag är också sjuk med feber.
Svar på tråden: Lyxbarnet Elias

Fel nick, ska ju vara Wondergirl imt

Skrivet av  Wondergirl
.
 

Krya på er!

Skrivet av  Skorpan
Det verkar som om var och varannan kotte är tvärförkyld och mår dåligt nu i dagarna.

Vad skönt att du fick träffa vettiga och bra läkare i alla fall. Hoppas att din medicin hjälper dig. Panikattacker verkar så vansinnigt obehagligt att få. Har inte haft det själv, men har sett det på nära håll.

Sköt om er!
 

Krya på dig + en fråga

Skrivet av  Agneta H
Vad trist för er att ni är sjuka! Hoppas ni blir bättre snart! Härligt att du träffade en läkare som var så positiv till amning! Jag gjorde också en sådan erfarenhet när min son var 10 månader och fick infektionsastma. Han helammade fortfarande då och det tyckte sköterskan på barnakuten var jättebra.

Jag blev lite nyfiken på vad du fick utskrivet för medicin mot panikattacker? Det brukar ju vara liknande mediciner som för depressioner och jag vet att vissa läkare inte skriver ut sånt alls om man ammar. Vilken fick du först och vilken fick du byta till?

Krya på er!
 

Hej...

Skrivet av  Wondergirl
Först åt jag cipramil mot depression, men den tog inte på panikattackerna så de höjde dosen men det hjälpte inte ändå. Så vi bytte mot nåt som hette "Paroxetin ratiopharma...nåt liknande. Men då hade jag glömt att nämna att jag ammar, och den medicinen rekommenderades inte alls vid amning.

Men nu fick jag ett läkemedel som egentligen inte alls används till panikattacker. Jag fick ett slags betablockerare, och den funkar suveränt. Helt amningstillåtet.
Så nu äter jag 20 mg cipramil och betablockeraren, Inderal tror jag.
Den är ju inte lugnande eller så, men så är det inte ångesten så är jobbigast utan kroppens stressreaktion. När jag äter den här medicinen så får jag inte hjärtklappning, skakningar och de här fysiska symptomen. Ångest kan jag ju ha ändå, men den kan jag hantera på ett helt annat sätt än kroppens reaktioner.
 

Tack...

Skrivet av  Agneta H
...för ditt svar! Intressant att läsa! Min läkare anser inte att man kan äta något antidepressivt alls när man ammar, däremot när man är gravid. Jag har dock forskat en del i studier och annat och kommit fram till att det finns mer anledning till att vara försiktig när man är gravid än när man ammar. Har du kollat på denna sida: http://www.janusinfo.org/imcms/servlet/GetDoc?meta_id=3652
Enligt den går paroxetin alldeles utmärkt. Jag äter själv Efexor och ammar. Min läkare ansåg att jag måste sluta amma men efter att ha forskat i studierna så kom jag till slutsatsen att detta inte behövs. Det intressanta är en del läkare tycker det går bra med dessa mediciner och amning medan andra inte gör det.
 

Jo, det är lustigt...

Skrivet av  Wondergirl
Enligt min läkare så var cipramilen så mycket använd att det inte är nån fara att använda den vare sig under graviditet eller amning.
Jo, jag håller helt med dig att det är mer anledning till att vara försiktig när man är gravid än när man ammar, precis som jag tror att det kan vara skillnad att helamma ett spädbarn än att delamma en 1,5-åring.

Numer är jag inte alls så försiktig vare sig det gäller alkohol eller läkemedel som när jag helammade och han var en liten bebis.

Tack för länken, den ska jag kolla in. Nu när ungarna äntligen somnat ( utom Elias som blev väldigt upprörd över alvedonsuppen jag gav honom) så ska vi käka tacos.

Föresten kommer du till riksmötet i Stockholm i år? Skulle vara kul att träffas.

Ha en bra kväll.
 

Wondergirl!

Skrivet av  Agneta H
Det tog lite tid att svara för jag har prästvigts i helgen och det har varit intensivt. Jag är heller inte så noga med att låta bli alkohol, visserligen dricker jag inte så mycket och mest vin eller martini. Det har jag nog gjort sedan sonen var 1,5 år.

Nej, tyvärr kommer jag nog inte på rikstmötet i år heller. Har fortfarande en del trötthet kvar sedan utmattningen i somras. Nu ska jag börja jobba heltid som präst och för att orka det har jag dragit ner på en massa annat för tillfället. Kanske nästa år...

Kram och var rädd om dig!
 

Har du kollat sköldkörteln?

Skrivet av  Tokaungen
De symptom du har beskrivit stämmer överens med giftstruma; skakningar, oro, ångest sömnsvårigheter etc är vanliga symptom vid just giftstruma.

Kollas på VC med ett blodprov bara.


 

Japp...

Skrivet av  Wondergirl
..det kollar jag regelbundet eftersom struma går i familjen, men än har det inte visat på något.
 

Artiklar från Familjeliv