Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lägga litet barn som ännu inte är sömnigt???

Skrivet av Anna T2
Jag undrar bara om man verkligen lyckas med konsten att få ett icke-sömnigt barn att somna?

Min snart ett-åring var glad och lekig till klockan 23 ikväll, sen gäspade hon och då la jag henne. Jag gissar att hon sover till nio på morgonen nu. Det känns ibland skitdåligt att hon är uppe så sent, jag får ingen tid till att jobba som jag borde gjort ikväll och hennes pappa jobbar natt så jag måste gå upp när dottern vaknar.

Jag vet att en del lägger bebisar på bestämda tider i stället för när de är trötta. Huuuur går det till? Vänjer sig barnen snabbt då, och blir trötta automatiskt? Efter hur lång tid då? (Jag är verkligen ovetande, i den här familjen bara liksom... lägger vi oss och sover när vi är trötta. Vi sover bra och mycket, kan tilläggas.)
Svar på tråden: Lägga litet barn som ännu inte är sömnigt???

Tror det är VÄLDIGT olika

Skrivet av  Maria
om jag tänker på bara mina egna tre. Den äldsta lade aldrig ner sitt huvud i vaket tillstånd innan han var dryga 1½år. Man fick vagga och mata honom till sömns och sedan lirka ner honom i sängen, tassa ut och sedan vara knäpptyst. Yngsta sonen däremot lägger vi bara ner i spjälsängen (han är nu 18 månader, men har varit så här faktiskt sedan han föddes, mycket enkelt barn) och så ligger han där inne och sjunger för sig själv tills han somnar. Ibland kan vi höra honom nynna 1 timmer efter att vi lagt honom, så då var han alltså inte så trött från början.
Jag tror - och får säkert mothugg här - att beror rätt mycket på föräldern. Är man själv tveksam och inte tycker det känns bra att lägga ner ett vaket barn, så känner barnet det och reagerar därefter. Om man däremot är helt lugn och självklar i sitt handlande så tycker barnet också att det är självklart.
 

Vi har fasta sovtider

Skrivet av  Ellen
eller jag ska kanske skriva "fasta" för vi tvingar ju inte henne att sova! Eftersom dottern sovit så dåligt var vi tvungna att införa fasta sovrutiner för att orka. Hon klarade inte av att bestämma själv och blev ofta övertrött, vilket var jobbigt både för henne och för oss. En period hade vi problem med läggningen, men det var när vi, dumt nog, lyssnade på för mycket råd från utomstående. Nu fungerar det bra (och har så gjort i över ett halvår...)

Vi följde dotterns egna mönster och var uppmärksamma på när hon verkade trött. Vi upptäckte då att hon blev trött ganska tidigt och därför har vi haft läggning runt 18-19. Nu påbörjar vi läggningen strax efter 18, hon är ofta trött då och verkar tycka att det är skönt. Det är oftast min man som tar det största ansvaret och han säger att han har ibland märkt att hon har varit gnällig och kinkigt, men att hon slappnar av när hon märker att vi påbörjar sovrutinerna.

Hon får av sig kläder och blöja och äter välling sittandes i vår famn. Är vi båda hemma sitter vi alla tre i soffan, vi har redan innan dämpat belysningen och plockat undan leksaker o dyl. En av oss läser en bok och hon sitter och myser under en filt.

Efter vällingen ställer hon flaskan på bordet (hon har lärt sig det själv nu! ;-)) och vi går in i badrummet. Hon får AD-droppar, vi borstar tänderna, sätter på blöja och nattkläder och sen går hon och pappa in i hennes rum. Han sitter sen bredvid henne tills hon somnar och hon sitter i sin säng tills hon somnar.

Hon leker, pratar lite och rumstrerar runt och efter ett tag lägger hon sig ner och somnar. Det tar ungefär 30 minuter. Hon somnar ganska exakt vid samma tid varje kväll.

För oss fungerar det bra. Jag tycker att det är skönt att ha fasta rutiner och dottern verkar också uppskatta det.
 

Hos oss..

Skrivet av  Maria m T & S
... så gör vi så att vi justerar dagsömnen så att dottern blir lagom trött till kvällen. Dvs hon får inte sova för länge el för sent på dagen. Efter middagen så blir det kväll härhemma, vi har "mysbelysning", kvällsbad (m lek), lite massage, välling osv. Under den perioden så slappnar hon av o hinner känna att hon faktiskt är trött, somnar oftast som en stock när hon kommer i säng.
Om vi inte gjorde så skulle hon lätt komma in i andra andningen o vara uppe hur länge som helst (det händer då o då). Jag tror därför att vissa barn (kanske inte alla) behöver lite ramar o styrning för att lära sig förstå o känna efter att de är trötta. Maken lägger sig tidigt o jag får lite tid för mig själv, det är guld värt tycker jag men alla är vi olika... =)
 

Viggo somnar när han är trött

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
och ibland gör det att klockan hinner bli rätt mycket innan han sussar sött på kvällarna. Vi brukar dock påbörja nattningsrutinen ungefär samma tid varje kväll för att ge honom möjlighet att somna ungefär samma tid som han brukar. Är han pigg brukar han visa det genom att böka runt i sängen och vilja läsa fler böcker mm och det är just det vi brukar göra. När det är extratid, alltså efter den tid han egentligen borde ha gått och lagt sig, så försöker vi göra lugna saker i sovrummet, helst i sängen. Efter ett tag brukar han varva ned och sedan somna.

I vanliga fall somnar han runt 20.30-20.45, men nu under julen har det ofta blivit lite senare. Han har inte sovit längre på morgnarna, men däremot ofta lite längre på dagen för att kompensera. Vi hoppas att allt halkar tillbaka i gamla hjulspår av sig självt nu när vardagslivet tar vid med dagis och så.

Vill man börja lägga sitt barn tidigare på kvällarna tipsar NCSS-boken om att man antingen bör försöka om man ser att barnet ser sömnigt ut tidigare. Ofta kan de ju ha en liten dipp under tidig kväll då de tidigare sov middag när de var yngre. Passar man på då händer det att de vips börjar somna mycket tidigare än de brukar, typ 19 istället för 21. Eller så provar man att påbörja nattningen en kvart tidigare och när det funkar bra tar man ytterligare en kvart och så håller man på så tills önskad tid uppnåtts. Enligt NCSS mår alla barn bättre av en tidig nattningstid. Jag tror inte på det, men jag tror på att många barn sover längre på morgnarna om de lägger sig lite tidigare, alltså skaffar sig en längre natt. Prova och se vad som funkar för er.

mvh,
Susanne
 

Ja man

Skrivet av  Mustardseed
kan ju definitivt inte tvinga nån att somna, men däremot om man har nån slags nattningsrutin så kanske det är så att barnet vänjer sig vid den och associerar den med sömn. Inte så att barnet tvingas sova utan att det i och med rutinen kommer på att det faktiskt är lite sömnigt.

Sånt där beror väl lite på vad man har för behov, dvs måste man gå upp nästa dag eller inte? När barnet börjar dagis kan man ju inte sova ut på samma sätt och då har man väl behov av att komma isäng tidigare också även om barnet verkar piggt.

För oss var det så att vår dotter var uppe länge och sov rätt länge på mornarna, men så fort vi började väcka henne tidigare på morgonen (pga dagis bland annat) så blev det ganska lätt att lägga henne vid ungefär samma tid varje kväll. Det har aldrig varit nåt egensyfte och läggtiden för henne nu (då hon är 4,5) varierar väl mellan 19 och 21 på en vardagskväll ungefär. Lägger hon sig 19 så är det för att hon själv
visar att hon är riktigt trött och lägger hon sig så sent som 21 (el till och med efter) så kan det vara så att hon själv inte visat trötthetstecken ännu men jag vet att hon inte orkar med nästa dag om hon inte kommer isäng då.
 

Jag har inte lyckats

Skrivet av  AnKa
men har nog försökt en och annan gång men min erfarenhet är att trötta barn somnar, pigga barn somnar inte. Ibland kämpar ju trötta barn emot och lyckas hålla sig vakna ofattbart länge men det var ju inte det ditt inlägg handlade om.

När det är dags för barnet att sova tror jag beror mycket lite på vad klockan visar. Jag tror inte att alla barn ska sova prick kl åtta. Vi vuxna lägger oss vid väldigt olika tider, vissa är kvällströtta och börjar längta till sängen vid niosnåret medan andra som jag sällan kommer i säng före ett.

Eftersom både jag och min sambo är kvällsmänniskor så är även våra barn det - dels genetikt men vi har säkert omedvetet drillat dem till det. Jag har som du ibland kännt gåligt samvete för att de kan gå och lägga sig så sent men nu har jag släppt det. Det som är viktigt är att de får den sömn de behöver.

Nu har vi iochförsig relativt fast läggtid för stora dottern men det är för att hon ju måste upp till dagis på morgonen och då blir trött vid ungfär samma tid på kvällen. Hade vi inte styrningen från omvärlden med jobb och dagis skulle nog hela familjen sova längre på mornarna och lägga sig sent på kvällarna.
 

Fasta sovtider ganska tidigt

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
på kvällen. Missar vi "tåget" så verkar E pigg och alert men hon sover alltid dåligt och kort och blir bara tröttare och tröttare. Därför är våra sängtider någorlunda fasta. Det kan skilja upp till 1½ timme beroende på pigghet, mm men, men. Sen så blir man ju trött vid en viss tid om man alltid lägger sig vid den.

 

För oss

Skrivet av  Solstrålen m Elliot 03
så började vi med fasta tider rätt tidigt, och anpassat längden på dagssömnen efter hur mycket han behöver sova. Nu är han trött när det är läggdags och det är inga större problem. Finns förstås kvällar och dagar när det inte fungerar, men för det mesta går det bra.
 

Artiklar från Familjeliv