Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Försiktig och stillsam pojke...

Skrivet av Anna m. W-01 & L-04
Jag brukar inte skriva här så ofta, men jag är desto flitigare på att läsa era intressanta inlägg. Känns skönt att se att man inte är ensam om att praktisera långtidsamning och samsovning trots att omgivningen får det att låta som om man kommer från en annan planet =)!

Jag har en liten fundering kring vårt äldsta barn och tänkte höra om någon annan har några tankar att dela med er av. Sonen är 3 år och har alltid varit av det försiktigare slaget, en liten tänkare helt enkelt. Han har aldrig varit den som kastat sig in i de vilda lekarna utan står helst vid sidan om och iakttar. På dagis leker han helst med flickorna eller ensam, och egentligen ser jag inte detta som något problem, men ibland undrar jag om detta verkligen är vad han vill. Kanske vill han vara med i de andra barnens lekar, men vågar inte?

Ibland när vi ser att han väldigt gärna vill göra något (t.ex klättra upp i en hög klätterställning eller liknande) men inte riktigt vågar, försöker vi "pusha" honom lite, men det känns inte heller helt rätt. Jag vill ju inte att han ska tro att vi är besvikna när han inte vågar, och jag tycker att den balansgången är SÅ SVÅR! För samtidigt vill jag att han ska bygga upp sitt självförtroende och få känna att han också klarar saker och ting.

Jag märker att han lätt blir förbisedd av de andra barnen på dagis, just eftersom att han inte tar för sig. Personalen säger att han självmant drar sig undan när han känner att de blir för stökigt, men hur vet man egentligen att det verkligen är så? Att det inte är så att han bara inte riktigt vet HUR man kommer in i leken.

Detta är bara mina egna funderingar, har någon av er erfarenhet av nåt liknande? Hur stödjer man bäst ett försiktigt barn?
Svar på tråden: Försiktig och stillsam pojke...
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv