Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är jag ensam om detta eller?

Skrivet av Gh
Jag bara undrar, finns det fler här som har en dålig relation till sina "föräldrar"??
jag har en fruktansvärd dåligr relation till just min mamma, jag önskar att jag kommer att ha bättre relation till mina två barn när dom blir äldre, oddsen det tror jag är bättre om man jämför med det jag har i min ryggsäck hemifrån.*ler*
Svar på tråden: Är jag ensam om detta eller?

Bra relation

Skrivet av  Petra
Jag och min mamma har en bra relation, ok, det är ju inte alltid vi är överens, men det är kanske som det bör vara. Det som saknas är att jag och hon inte har pratat/inte kan prata om att jag är adopterad och hur det var för dem när de väntade på mig osv.

Detta är tungt för mig och jag vill inte att hon ska hinna gå bort innan vi har fått chans att prata om det. Inte för att hon är lastgammal nu, men jag ser långsiktigt eftersom att jag tror att det kan dröja innan jag kommer till skott.
 

Nej, jag med!

Skrivet av  viven
Mina föräldrar skildes när jag var 16 år. Min pappa skaffade ny familj, och fick ett biologiskt barn, och sen dess har han inte brytt sig om mig eller min adoptivbarn och våra familjer. Han kommer till jul och barnens födelsedagar med paket och stannar i 5 minuter. Mamma har jag väl bättre relation till, men hon är alkoholist så det går väl upp och ner...

Det var lite om hur jag har det!

 

Du är inte ensam!

Skrivet av  Ninni
Min "mamma" är en sån person som aldrig hör av sig och när jag var yngre tog jag väldigt illa vid mig. Jag har en son på 9,5 år och jag skulle aldrig utsätta honom ens för en 90 del av vad hon har utsatt mig för. Jag brukar ringa en gång om året för att kolla om hon lever, hon har själv valt att inte ringa till mig /oss och då kan jag inte göra mer. Tänker inte ha dåligt samvete för att jag är en dålig dotter eller något det krävs två för att dansa tango, och allt ansvar kan inte ligga på mig. Man får skapa andra långvariga relationer t.ex. vänner, sina barn mm. Man har inte valt sina adoptiv föräldrar, men de har faktiskt valt oss så även de måste också hjälpa till för att hålla en relation levande. Var inte ledsen, man kan ju bara bli en bättre förälder själv och sedan kanske man får barnbarn som man kan skämma bort... Lycka till... :)
 

Vi är fler än du tror

Skrivet av  Back Point
Hej

Jag är från Colombia och har inte talat med mina föräldrar på över 1 år. Problemen kom redan under tonåren och sen blev det bara sämre.
Har två barn en på 15 månader och en på tre veckor och mina föräldrar har inte hört av sig och de visar inget större intresse.

Har varit inne tidigare och talat om detta och då fått kontakt med en Indier i Danderyd med liknande problem..

Man blir dock stark och självständig....


 

Artiklar från Familjeliv