Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

en ny enkät!

Skrivet av Gita
hoppas att någon här vill svara , det är lite kul att få reda lite på hur folk har det osv.



1. Vad gör ni helst en vanlig vardag kväll?

2. Vilken tid lägger sig ert barn (och syskon) och det blir lugnt i huset? När lägger du dig? TV i sovrummet? Är sovrummet "föräldrarnas rum" eller hela familjens?

3. Vad gör ni helst en helg? Själv eller med familjen?

4. Vinterskor till era barn! Vilka, var och hur dyra? Varför just dom?

5. Hur ser morgonrutinerna ut? Alltid samma eller olika varje dag?


Kom igen alla glada i höstmörkret! Vi måste komma igång med sidan lite eller hur?!
Skickar en VARM HÖSTKRAM till er alla!

kram GITA!

Svar på tråden: en ny enkät!

mina svar!

Skrivet av  Gita

1. Vad gör ni helst en vanlig vardag kväll?

*** Ger barnen mat, vi lägger dom och sedan mjuter jag/vi bara av att barnen sover, det blir tv el läser en bra bok.

2. Vilken tid lägger sig ert barn (och syskon) och det blir lugnt i huset? När lägger du dig? TV i sovrummet? Är sovrummet föräldrarnas rum eller hela familjens?

***vi lägger barnen 19:30, lugnt i huset blir det runt 20:00. Själv lägger jag mig runt 22:00, men är vaken länge och kollar på tv eller läser. Tv i sovrummet. Sovrummet är bara vårt.


3. Vad gör ni helst en helg? Själv eller med familjen?

*** vi njuter av att vaa lediga, visst har man alltid pyssel att göra handla tex m.m är helst med fam.

4. Vinterskor till era barn! Vilka, var och hur dyra? Varför just dom?

***Har inte skaffat några vinterskor till barnen ännu, men det blir vanliga kängor från skopunkten kan jag tänka mig.

5. Hur ser morgonrutinerna ut? Alltid samma eller olika varje dag?

*** Oftast samma. Skickar barnen till skolan, äter själv frukost, ger Nellie fruksot och senare Mellis.
En del dagar då jag jobbar natt, så komme rjag hem skickar barnen till skolan går och lägger mig, maken tar över.

Detta var mina svar.

Skickar en VARM HÖSTKRAM tillbaks till er alla!
 

Lotta Li svarar

Skrivet av  Lotta Li
1. Vad gör ni helst en vanlig vardag kväll?
Pysslar med huset, surfar, läser eller tittar på TV

2. Vilken tid lägger sig ert barn (och syskon) och det blir lugnt i huset? När lägger du dig? TV i sovrummet? Är sovrummet föräldrarnas rum eller hela familjens?
Edvin lägger sig kl 20.00. Vi brukar lägga oss vid 23-tiden. Sovrummet är bara föräldrarnas rum numera.

3. Vad gör ni helst en helg? Själv eller med familjen?
Det är olika. Det är mysigt att komma ut på någon utflykt med bara familjen, men det är också mysigt att träffa vännerna. Vi brukar blanda.

4. Vinterskor till era barn! Vilka, var och hur dyra? Varför just dom?
Svarta kavat-kängor för 400kr. Dom verkade varma och sköna. Såg ut att vara lätta att gå i(inte för tjock sula). Var också lite tuffa.

5. Hur ser morgonrutinerna ut? Alltid samma eller olika varje dag?
Edvin vaknar mellan 06.30-08.00. Frukostgröten serveras c:a 08.00. Vi har nog fått in en ganska bra rutin.
 

Annas svar

Skrivet av  Anna med Michaela 991219 + bf 29/12
1. Vad gör ni helst en vanlig vardag kväll?
Tar det lungt efter dagen. äter middag med tända ljus ( har nästan alltid levande ljus på bordet i köket) tittar på tv.


2. Vilken tid lägger sig ert barn (och syskon) och det blir lugnt i huset? När lägger du dig? TV i sovrummet? Är sovrummet "föräldrarnas rum" eller hela familjens?

Michaela går och lägger sig runt 8-9 beroende på när vi kommer hem och lagar middag. Peter tränar 3 dagar i veckan och då äter vi middag runt 7-8, Jag har vattengympa 1 dag iveckan och då blir det oftast sent då michaela och peter ibland följer med till badhuset kommer hem vid 9 på kvällen.
Jag lägger mig runt 9-10 på kvällen och tittar på tv till runt 11. Peter somnar ifrån tv då han jobbar tidigt på morgonen ( börjar kl 6 på morgonen)
Sovrumet är vårt men michaela kommer gärna in till oss. INGA LEKSAKER ÄR TILLÅTNA DÄR


3. Vad gör ni helst en helg? Själv eller med familjen?
ÄR våran lilla familj. Hälsar på svärmor varannan helg. ( jobbigt att prata med henne per telefon då hon inte kan prata bra efter en stroke.)
Ute och hittar pånågot skoj och billigt.


4. Vinterskor till era barn! Vilka, var och hur dyra? Varför just dom?
Köpte på Coop här nu för ett tag sedan ett par kängor och dom var itne så dyra 250 kr. skulle tittat på andra men dom fanns inte i michaelas storlek. Dom vart det för att peter tror på att dom håller till ´våran lilla marodör som tog sönder ett par skor på ovansidan på en vecka lekandes på dagis .


5. Hur ser morgonrutinerna ut? Alltid samma eller olika varje dag?

Vardagar : Peter går till jobbet runt halv 6 eller så.( Vi sover ) Michaela och jag går upp runt 8 och äter frukost. Michaela och jag traskar en liten väg till dagis 3 dagar i veckan runt 9.

Helger : Familjen Ekwall vaknar av att Michaela står vid sidan av sängen och säger att man inte kan sova när det är ljust ute. ( Tur så är klockan runt 8-9 )
Äter en gemensam frukost som oftast peter lagar till. Gröt,ägg juice.kaffe,the smörgås mm.

Detta är våran vardag och helger.



 

Enkät svar

Skrivet av  Millma
1. Vad gör ni helst en vanlig vardag kväll?
Efter dagis, leker, äter middag nattning av Milla. TV, datorn försöker hinna med att prata med varandra också.

2. Vilken tid lägger sig ert barn (och syskon) och det blir lugnt i huset? När lägger du dig? TV i sovrummet? Är sovrummet föräldrarnas rum eller hela familjens?

Milla vid 8 ca. Beror lite på hur hon sovit på dagis. Jag är kvällstrött, lägger mig vid 22. Min man nattuggla, kan vara uppe vid datorn hur länge som helst...Sovrummet är allas. Hon sover i egen säng men kvällar, mornar osv tillbringar hon gärna hos oss. TV och dator i sovrummet.


3. Vad gör ni helst en helg? Själv eller med familjen?
Jag tillbringar den gärna med familjen. Gärna med vänner eller släkt. Bara det blir i lagom dos. Min man spelar ofta, är trummis i ett band. Ibland är vi med, ibland hos andra.

4. Vinterskor till era barn! Vilka, var och hur dyra? Varför just dom?

Röda från skopunkten typ 199 kr. Tuffa och inte för tjocka. Blir säkert ett par till ännu vintrigare när det närmar sig.

5. Hur ser morgonrutinerna ut? Alltid samma eller olika varje dag?

Är det dagis är det typ samma. Välling till tösen, lite slagsmål om tandborstningen och sen iväg. Helger kommer hon in till oss och sen gosar vi alla till 9 typ.

Mi Milla och "systerbror" förhoppningsvis född till helgen!!


 

Sonyas svar

Skrivet av  Sonya
1. Vad gör ni helst en vanlig vardag kväll?
- Mellan Bolibompas slut o sängdags försöker vi umgås med barnen utan TV:n, men så fort de lagt sig är det deg framför TV:n eller datorn. Och ibland lite annat kul som bryter slentrianen...

2. Vilken tid lägger sig ert barn (och syskon) och det blir lugnt i huset? När lägger du dig? TV i sovrummet? Är sovrummet föräldrarnas rum eller hela familjens?
- Dottern somnar oftast mellan 19-20. Sonen är det olika med, beroende på dagssömnen.

3. Vad gör ni helst en helg? Själv eller med familjen?
- Försöker hitta på något som bryter vardagen - tex Borås Djurpark (dit vi har säsongskort)tillsammans hela familjen. Träffar ibland bekanta. Får ofta en typisk degar-söndag, och nästan fejkar baksmälla bara för att få bara slappa utan dåligt samvete. Lägger ingen tid på disk, städ o tvätt.
4. Vinterskor till era barn! Vilka, var och hur dyra? Varför just dom?
- Köpte precis tre par nya till Julia. Ett par dalmatinermönstrade gummistövlar med Pippi-märket på (150:- fjolårets kollektion-rea).
Ett par röda höstskor med Pippi på, skitdyra - årets kollektion kan jag tänka.
Och ett par vita gympadojs med rosa o lila hjärtan o glitter. (75:- på rean).
Varför? Behov, men att det blev just Pippi och glitter beror väl mest på en viss envetenhet...

5. Hur ser morgonrutinerna ut? Alltid samma eller olika varje dag?
Det är lite olíka på hur natten varit. Har jag sovit gott kan jag vara väldigt tolerant och lugn, men när barnen har kränglat på natten så är det bäst för dom att dom lyssnar...
Hela morgonen går ut på att få upp barnen, klä på, få i dom frukost, fixa hår och tänder, ytterkläder och iväg. Spelar ingen roll hur det görs bara det görs. När jag kommer hem igen efter lämning, och Filip somnat om - då börjar min egen härliga morgonstund...

KRAM!!!
 

Hm...

Skrivet av  Sonya
jag läste visst inte frågorna sådär jättenoga...
Men svarade gjorde jag iallafall!
Trött...
 

Maria svarar

Skrivet av  maria m Agnes-01 o Isak-97
1. Vad gör ni helst en vanlig vardag kväll?

Så lite som möjligt. Middag vid 17.30, Bollibompa/en stunds videofilm. Undviker att sonen,6år, ska vara med kompisar efter middagen men det blir allt svårare att hålla emot...

2. Vilken tid lägger sig ert barn (och syskon) och det blir lugnt i huset? När lägger du dig? TV i sovrummet? Är sovrummet föräldrarnas rum eller hela familjens?

ca 20-snåret, sonen somnar ofta före lillasyster.
Vi lägger oss vid midnatt, ingen TV, sovrummet är vårt såvida inte nån av oss vuxna är bortresta. Då brukar barnen få sova i den "tomma" sängen.

3. Vad gör ni helst en helg? Själv eller med familjen?

vill gärna hinna umgås med vänner men ibland är det skönt att bara få vara vi 4

4. Vinterskor till era barn! Vilka, var och hur dyra? Varför just dom?

lillasyster- kavat från COOP för 250:-
storebror- finska Kuoma, jättedyra ca550:- från ifjol(funkar nog iår me´)

5. Hur ser morgonrutinerna ut? Alltid samma eller olika varje dag?


må-to likadana. Vaknar vid 06.30, försöker hinna göra oss vuxna färdiga först. Väckning vid 06.50, frukost, stressar iväg sonen till förskolan, han går dit själv.
Sedan iväg med Agnes till dagis, pustar ut på jobbet med en kopp kaffe.

kram till er alla också!
 

Lisa svarar

Skrivet av  Lisa
1. Vad gör ni helst en vanlig vardag kväll?

Då gör jag sånt jag själv tycker är kul efter att dottern lagt sig. Kan vara att se på TV eller läsa, sitta vid datorn t ex... Sedan kommer sambon hem som jobbar kväll c:a 12.30 och då är jag lite social.

2. Vilken tid lägger sig ert barn (och syskon) och det blir lugnt i huset? När lägger du dig? TV i sovrummet? Är sovrummet "föräldrarnas rum" eller hela familjens?

Aimee lägger sig mellan 20-22 beroende på hur trött hon är. Jag försöker undvika att lägga henne när jag vet att hon är för pigg.
Själv lägger jag mig alldeles för sent... 3-4 kanske med variationer åt båda håll...
Har TV i sovrummet men brukar inte kolla för att jag har inte kabel i sovrummet.
Jag har ett eget sovrum som jag delar med Aimee, kanske en något kontroversiell lösning, som dock fungerar utmärkt för oss.

3. Vad gör ni helst en helg? Själv eller med familjen?

Jag kanske åker och handlar tillsammans med sambon, passar på att umgås gemensamt. Blir inte så mycket av det annars då han som sagt arbetar kväll. Annars lägger jag kanske lite extra tid i stallet.

4. Vinterskor till era barn! Vilka, var och hur dyra? Varför just dom?

Har inte köpt några än, men hade tänkt köpa nåt kängaktigt till vintern. Fast jag har köpt ett par dyra kavat babyskor eftersom hon i alla fall har börjat ställa sig upp.

5. Hur ser morgonrutinerna ut? Alltid samma eller olika varje dag?

Beror på, men oftast så vaknar Aimee, jag går och byter och fixar frukost och så tittar vi på tv en stund, sedan får pappa ta över ett par timmar tills han ska jobba.

MVH Lisa

 

Här kommer mina svar:

Skrivet av  Trude med Sabina 001013

OJ, jag höll på att glömma den här enkäten ju!!


1. Vad gör ni helst en vanlig vardag kväll?
Ingenting, tar det lungt framför datorn eller TV´n...
När jag inte praktiserar som nu, så pluggar jag på kvällarna...hemma med datorn.

2. Vilken tid lägger sig ert barn (och syskon) och det blir lugnt i huset? När lägger du dig? TV i sovrummet? Är sovrummet föräldrarnas rum eller hela familjens?

Sabina somnar vid 20-tiden, hon borde egentligen lägga sig tidigare. Men då ses man ju knappt, skämt åsido vi försöker skärpa oss med läggnigstiden...
Hon sover i eget rum. Vi har TV i sovrummet, ibland lägger jag mig tidigt och tittar på TV.

3. Vad gör ni helst en helg? Själv eller med familjen?
Vi hittar på nåt med kompisar eller Gabriels syster. På söndagar brukar vi åka hem till farfar på middag...

4. Vinterskor till era barn! Vilka, var och hur dyra? Varför just dom?

Vi har köpt ett par röda kavat 499 kronor tror jag de kostade på Skopunkten!! Vi har alltid haft de vinterskorna till henne och varit jättenöjda.
Ett par andra vet inte vilket märke, men de kostade 99 kronor också på Skopunkten.

5. Hur ser morgonrutinerna ut? Alltid samma eller olika varje dag?
Nu när jag praktiserar så lämnar min sambo henne på
dagis, då vaknar de vid 7 tiden.Ibland får man väcka henne, eller så vaknar hon själv.
Då får hon ljummen mjölk och sen lämnas hon vid 7:45 på dagis lagom till frukosten.
När jag pluggar äter vi frukost tillsammans och sedan lämnar jag vid 8:45, en timme senare.

Kram
Trude m Sabina
 

Artiklar från Familjeliv