Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill gärna ha tips!

Skrivet av Jojo
Undrar om det finns några som är adopterade från Korea och brukar laga koreansk mat?! Har ni några goda recept att dela med er av?

Jag har aldrig ätit koreanskt, varken hemma eller på restaurang. Är jättenyfiken! Är den speciell i jämförelse med kinesisk och japansk?

Brukar vara nere i Stockholm på tjänsteresa titt som tätt. Finns det någon koreansk restaurang där att besöka?! Här i stan finns ingen.
Svar på tråden: Vill gärna ha tips!

Älskar koreansk mat

Skrivet av  Åsa med Aron 020110 och Ruben 030728
Vi, eller min man brukar göra koreansk mat. Har fått ett kimchirecept av min biologiska mor, som hon har lärt min mamma här, som har lärt min man. Rätt kul faktiskt. Vi brukar gå till en koreansk-japansk restaurang som ligger på Birger jarlsg. Den heter Namkang. Sen finns det en restaurang som heter Seoul. Vet inte riktigt var den ligger. Har varit där en gång. Men den ligger i närheten till Namkang. Men vi återkommer ändå alltid till Namkang. Om du aldrig har ätit koreansk måste du pröva NU! Det är ju så jättegott!!!
 

Åh!

Skrivet av  Jojo
Nu blir jag jättesugen när du skriver så där. Tyvärr är det nog minst en månad tills jag ska till Stockholm igen. Men då ska jag leta upp den där Namkang. Birger Jarlsgatan är väl rätt centralt?! Är det någon särskild rätt du kan rekommendera? Jag är ju som sagt nybörjare på området!

Har konstigt nog inte ens funderat på koreanska mat tidigare. Det var en artikel i DN för ett par helger sedan som väckte mitt intresse. Där skrev dom om kimchi har jag för mig, om det är de där speciella syrade grönsakerna?!
 

OJ oj oj

Skrivet av  Åsa med Aron och Ruben
Vi lever på kimchi. Men det är jättestarkt. Vi brukar äta en rätt som heter kimchige. Är en gryta på med bas av kimchi. Sen är det tofu, glasnudlar, purjolök och fläskkött. Stark men god. Som tur har jag en man som är kock. Han brukar ta reda på recepten och göra det hemma. Birger jarlsg ligger vid Stureplan. Men det är lite längre upp på Birger Jarlsg. Hör av dig om du vill nästa gång du kommer upp. Säger aldrig nej till Namkang eller koreansk mat.
 

;-)

Skrivet av  Jojo
Kanske jag tar dig på orden...!
Lägger väl in ett inlägg när någon Stockholmsvistelse börjar närma sig får vi se om du har möjlighet och lust att se en vilsen norrlänning äta koreanskt för första gången!!

Märkligt att det inte finns koreanskt här i stan. Vi marknadsför oss ju själva som "norrlands huvudstad".
 

Jojo!

Skrivet av  Birgitta med Moa
Det finns ingen koreansk restaurang i Göteborg heller tyvärr, så det verkar vara ovanligt. I Sthlm finns det ju flera men så verkar det leva fler koreaner här.
 

Bålsta!!

Skrivet av  Åsa m Aron och Ruben
Där var vi för 2 veckor sedan. Då åt vi spanskt.
 

Jo

Skrivet av  Åsa med Aron och Ruben
Kimchi är kinakål som saltas lager efter lager. Får stå så något dygn. Därefter sköljer man ur kålen och marinerar det i chili, vitlök och mer. Vet inte riktigt. Koreanerna gör det i stora tunnor som dom har lagrat i t o m ett år. Håller jättelänge. Ju längre det står, dessto starkare blir det. Sen brukar dom ha rättika och böngroddar som marineras i soja, fisksås, vitlök och sesamolja. Det mesta marineras i sesamolja.
 

Åsa!

Skrivet av  Birgitta med Moa
Vad sjutton hade ni i Bålsta att göra? *nyfiken* Inget ställe man åker till utan skäl precis ;-)
 

*fniss*

Skrivet av  Jojo
Kretsar allt kring Bålsta här?! Där har ju jag släkt! Fast jag har inte varit där på de senaste 10 åren...
 

Har en helgalen kompis där

Skrivet av  Åsa m Aron och Ruben
Det värsta är att dom har en jättefin lägenhet på 4 rum och kök. Dom är 2 personer. Vi är 4 personer och bor fortfarande i en 2:a. Sen har min man en isländsk kompis som bor där. Du, Bålsta har ju blivit den nyaste metropolen. Det går ju pendel nu.
 

restaurang på söder

Skrivet av  Carolina med Joakim, Catalina och Felicia
Hej!
Det finns en ny koreansk på söder som hetter något i stilen med "I love Bimbibam", Folkungagatan mellan Renstiernas- och Nytorgsgatan. Recomenderas varmt. ;-)
 

Jaha kul!!

Skrivet av  Åsa m Aron och Ruben
Det visste jag inte. Bimbibam är ju jättegott. Tack för tipset. Även om det nu inte var jag som fråga.
 

Arirang!!!

Skrivet av  Birgitta med Moa
Lite dyrare men värt pengarna tycker jag. De har jättegod mat. Det ligger på Luntmakargatan i Stockholm. På samma gata ligger även en koreansk mataffär där man kan köpa koreansk rödpeppar och annat som behövs för att göra kimchi.

Koreansk mat är speciell, inte alls som kinesisk eller japansk men den är jätte jätte god!!!Det är mycket sesamolja, chili, och vitlök. Man säger ju att om man ger en japan en morot så vill han ta fram morotens egna smak och form, ger man den till en korean vill han hacka den och marinera den i vitlök.

Liten varning bara, kimchi är allvarligt beroendeframkallande. Har man väl börjat äta kommer du inte att klara dig utan i framtiden. ;-)
 

ÅH!

Skrivet av  Jojo
Hittade deras hemsida på nätet! BLir ju vrålhungrig! *dregel*
 

Artiklar från Familjeliv