Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är min dotter nudist?

Skrivet av Lina m. Medina * NY Medina bild i infot*
Medinas bästis är pojke och tillika hennes syssling. VARJE gång vi träffas m. barnen så ska dessa 2 små troll klä av sig NAKNA...och så springer de omkring och leker.
Både jag och min kusin (pojkens mamma) håller på att bli tokiga på detta. Vi vill inte att de gör så men hur vanligt är det att barn gör detta? Är det kanske vanligare än vad vi tror?
Kan tillägga att Medina är väldigt fascinerad av snoppar oxå och brukar deklarera VEM som har snopp och vem som INTE har det.. (dvs. han är pojke och har snopp.. hon är flicka och har .......)

Barnen följer gärna med varandra in på toa oxå när den andra ska kissa.
Bör man låta dem hållas? Jag vill ju inte verka "konstig" som inte gillar denna sortens lek riktigt även om den är högst oskyldig. Vi har koll på dem när de leker och de "utforskar" inte varandra eller nåt sånt (usch vad dumt det lät) men finner inget bättre att förklara det med.
Svar på tråden: Är min dotter nudist?

Det är nog vanligt!

Skrivet av  Malin & Alexandra 12/3
Alexandra älskar att vara "nakenfis", men är det nog oftast bara hemma. :-)

Barn är nyfikna och Medina och kompisen har kommit på att de faktiskt inte ser riktigt likadana ut och det är ju fascinerande. :-) Det hade säkert varit lika spännande om den ena var väldigt mörk eller om nå\'n saknade ett ben eller hade svans...

Och att Medina berättar vem som har/har snopp visar ju att hon är en smart tjej: har snopp = pojke, har inte = flicka, dvs det finns skillnader. Själv gick jag till min mors stora förtvivlan runt och frågade *alla* om de hade snopp eller inte... :-)

Jag tror inte du behöver "oroa" dig, de är bara nyfikna. Istället blir det säkert värre om ni börjar förbjuda eller gör nakenheten (och snippa/snopp) skamligt! Däremot ska ni nog vara noga med att berätta att man rör *inte* någon annans snippa/snopp om inte den personen vill och man *behöver inte* låta någon röra ens egen snippa/snopp om man inte vill. Ett nej är ett nej!

Tycker jag...
 

Glömde: det var en väldigt fin bild! (IMT)

Skrivet av  Malin & Alexandra 12/3
...
 

Puuh..

Skrivet av  Lina m. Medina
då är det inte bara våra barn =o)
Givetvis så är vi noga med att tala om att man inte ska röra varandra utan kroppen är ens egen och den bestämmer man själv över.

Likaså förbjuder vi dem inte utan vi brukar köra med att de ska nog ta på sig för det är lite kallt... (billigt att säga så jag vet .. hehe) men vi blir inte arga eller skäller när de klär av sig utan vi håller koll på dem och de har ju i alla fall roligt.

När vi är ensamma hemma brukar Medina gärna springa omkring naken hon trivs så av nån anledning men när det bara är vi så bryr jag mig inte.
 

Nakenfis här med! :)

Skrivet av  Ellen m Embla
Embla springer ofta omkring utan kläder, och hon är mycket intresserad av om folk har snopp, tuttar eller moj... :)
OCH det är ett himla tjat om saken, ibland skriker hon och gråter för att hon inte kommer få skägg och gapar att hon INTE vill ha tuttar!!!! och i nästa stund skryter hon med att hon minsann ska ha tuttar som mamma och farmor och mormor och Carina och .....
Pappa Mattias blir närmast generad över Emblas enorma intresse och snappar åt sig kallingarna så snart han vaknar... :)
Nu är hon endabarn och vi har inte mycket umgänge med andra här, men det har hänt att hon och en tjejkompis kastat kläderna i ungefär samma stil som de kastat kläderna från barbiedockorna.
Jag bekymrar mig inte, men försöker förklara att en del kan tycka det är lite otäckt att man springer utan kläder och gör "mojavtryck" och så... Vill inte prångla på henne några värderingar om nakenhet egentligen mer än de hygieniska och att det blir mojkladd kan hon förstå liksom... Fula gubbar än hon nog för liten för att jag ska kunna förklara ändå...
Kramar / Ellen
 

får jag fråga vad moj är för nåt?? *ler* IMT

Skrivet av  Lina m. Medina
.
 

Du har en... ;)

Skrivet av  Ellen m Embla
Du har en och Medina har en, men inte Medinas pappa... :)
Här kallar vi tjejernas könsorgan för moj, "mojjen", ja, för det är ett bra och mjukt ord tycker vi, en förkortning av kissemoj.
Moj är egentligen förkortning av mojäng.
Mojäng har dialektalt betydelsen grej, pryl, sak.
Vad säger ni?
Kramar / Ellen
 

jag säger ........

Skrivet av  Lina m. Medina
AHAA!!
Har inte hört den benämningen förr..*s*.......fast vi alla talar samma språk (svenska) så talar vi ändå olika ibland..*ler*

Tack för förklaringen! =o)
 

en fråga till dig då...

Skrivet av  elina med Ida & Wille
om du säger .... hur uttalar man det?? punkt punkt punkt???
Enbart nyfikenhet. Här säger vi snippa.
Och Ida älskar oxå att vara naken.
 

Tja......(svar till ELINA)

Skrivet av  Lina m. Medina
vad säger jag?? Jag pratar ju nästan bara grekiska med Medina (för att hon ska få ett språk till gratis) så vi använder det grekiska ordet som är "bamja"......vet ärligt talat inte om Medina ens vet vad det heter på svenska, om hon nu inte hört det sägas på dagis.

Min man/Medinas pappa som är marockansk berber pratar svenska med Medina men just det ordet har han använt sig av ett marockanskt ord........

Tja.. inte alltid lätt med mångkulturell familj *ler*
 

Lina...

Skrivet av  Elina med Ida & Wille
Ok då förstår jag *ler*

Var bara lite nyfiken över hur man uttalar .... *hihi*
 

Elina

Skrivet av  Lina m. Medina
Uttalar *bamja* menar du? Eller vilket (förstod kanske inte vad du menar??)
Är det det ordet du undrar hur man uttalar så säger man väl *bAmmija*... med betoning på A....*skrattar*
 

hihi

Skrivet av  Elina med Ida 4 år & Wille 7 m.
skoj då vet jag *ler*

Det far iof det du skrev .... som jag funderade på, men det hade du ju redan förklart.. Oftast är det bara svenskan som har så dåliga ord.
=))
 

Samma här!

Skrivet av  Carina m. Hugo-01+Elias-04
Hugo hat en tjejkompis, född på samma dag, de brukar också klä av sig, gå på toa tillsammans, bada är något de gärna gör ihop. Just nu känns det väl ok, vi har också koll på dem. Fast håller de på fortfarande när de är tonåringar, så får man nog reagera...
 

men du....

Skrivet av  Lina m. Medina
håller de på när de är tonåringar så kanske de är kära i varandra?? *ler*
Värre är det om Medina och hennes killkompis fortsätter när de är tonåringar för de är ju släkt *skratt*

Nää men skämt å sido.. det verkar vara vanligt ju... och faktum är att jag glömde nämna att Medina och han oxå GÄRNA badar tillsammans.
Fast det är ju så oskyldigt allt egentligen och barn tänker ju inte på nakenhet i samma grad som vi (sån tur är) får man väl säga =O)
 

Helt normalt och väldigt vanligt:)

Skrivet av  tetra
Det är väl klart att barn gillar att vara nakna:) Det känns säkert fritt att slänga av sig kläderna!

Tror faktiskt att de flesta barn gillar det, och det är absolut inget att oroa sig för.

Samma ska angående att hon och hennes kompis gillar att bada tillsammans, det tror jag nog också att de allra flesta barn gillar, iaf om de gillar att bada överhuvudtaget..
Vi har ofta grannarnas barn här, och ibland badar ungarna 3-4 stycken tillsammans, både killar och tjejer. Jag ser inget konstigt i det!

De är ju faktiskt bara barn..:)

"Toalettnyfikenhet" är också vanligt i den här åldern har jag märkt. När joanna har kompisar här ska de alltid in två och två på toaletten:) Klart att det är intressant! Samma sak vem som har snopp och vem som inte har, det är ju inte så konstigt att det fascinerar, eftersom att det är två så grundläggande skillnader mellan killar och tjejer!

Jag tycker att din tjej låter högst normal:) och du behöver inte oroa dig!
 

Artiklar från Familjeliv