Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ida kan INTE sitta still....

Skrivet av elina med ida och prins W
börjar bli lite smått orolig. Vi har _MYCKET_ ADHD i släkten.
Min pappa, bror, min moster och alla hennes barn. Dessutom tror vi att både jag och min man har lite av det.

Exempel på hur hon reagerar i olika situationer, hur är era barn i samma ålder?

Tittar på film:
Hon står i soffan, hoppar fram och tillbaka i filmen, kan inte sitta i lugn och ro, är det på eftermiddan somnar hon om hon sitter still.
Läser bok:
Samma där, hon sitter inet still, hon flänger runt, byter ställning, vill hoppa frammåt i boken hela tiden osv.
Pyssla:
Ja det kan hon klara ganska bra, när hon målar, pillar med pärlor och sånnt, ja då sitter hon faktikst lugnt. Ett tag i alla fall.
På föreläsningar, möten och sånnt:
Funkar inte för 5 öre.... Hon sitter inte lugnt i 1 minut ens, och gör hon det, ja då somnar hon.
I bilen:
Somnar om man inte aktiverar henne MASSOR.

Jag har ju en del erfarenhet av ADHD, då är det svårt att koncentrera sig, och man somnar lätt när aktiveringen sjunker.

Men jag har inte lika mkt erfarenhet av jämnåriga barn. Så min fråga är; hur funkar era barn i dessa situationer?
Hon är för liten för en utredning..
Tack på förhand!
Svar på tråden: Ida kan INTE sitta still....

Om jag svarar för Albin...

Skrivet av  Anette, Albin010323+Maja-97
som är ett lugnt barn..

Så han sitter gärna stilla både när man ser på film och läser sagor.. och han somnar _inte_...

Föreläsningar har han inte varit på.. men tex i bilen så åker han utan att somna...

Albin är inte så pysslig.. men att göra pärlplattor, eller sitta vid datorn.. det är inga problem...

Men som sagt va så är Albin ett lugn barn... och i mina öron låter din dotter som en normal 3,5 åring... men jag har heller ingen erfarenhet av ADHD..
Men tänker jag på Albins kompisar och dom på dagis.. så är det ju många som har "myror i brallan"...
 

Ida har

Skrivet av  elina med ida 4 & wilhelm 7 m.
verkligen myror i brallan...

Men det var lite därför jag ville höra hur ni har det.
Tack för ditt svar, hoppas att nån med en vilding svarar oxå *ler*
 

Min skrutt..

Skrivet av  Jenny,Matilda -01 & Klara -040813
har aldrig suttit still o tittat på film. Hon står lite, häänger över armstödet, ligger ner, lägger upp benen på ryggstödet, springer o hämtar ngn grej.Extremt aktiv hela tiden. Till o med när vi äter har hon svårt för att sitta stilla. Det sprätter i kroppen... Samtidigt har hon varit väldigt aktiv sedan hon var liten. Vid fyra mån. Rullade hon runt i lägenheten. Hon kräver mycket motorisk rörelse o så är det med det. Det är säkert ingen fara. (Matilda är 3 år och 9 mån nu).
 

Ja...

Skrivet av  Ellen m Embla
...jag har ju tigiare skrivit om hur Embla fungerar, och nu på fredag sticker vi till Göteborg för att göra mer tester innan vi försöker avgifta hennes koppar.
Koppar ger tex koncentrationssvårigheter, trötthet, hyperaktivitet, humörsvängningar, kan leda till dyslexi och vissa bokstavsdiagnoser (orkar inte hämta håranalysen just nu, men har skrivit om alla symptom här inne tidigare när vi just fått den).
Vad jag vill ha sagt är att jag är inte säker på hur en "normal" 3,5-åring fungerar, men mitt barn som är kopparförgiftat fungerar i alla fall så här, och detta är vad en kopparförgiftning kan ställa till med.
FÖRDELEN med en kopparförgiftning kontra en bokstavsdiagnos (även om de rent praktiskt ger samma beteende hos barnet) är att man kan avgifta koppar och få barnet friskt, sjukvården behandlar väl bara symptomen hos bokstavsbarnen, eller? *saknar erfarenhet men gissar helt fräckt*
Jaja, det var några svamliga tankar från mig i alla fall...
Vad säger förresten sjukvården är orsaken till att man får en bokstavsdiagnos? Min gissning är som sagt att det kan vara en mineralobalans eller liknande i botten, men det kan ju vara intressant att höra sjukvårdens teorier... ?
Har iaf pratat med terapeuter som framgångsrikt behandlat barn och vuxna med bokstavsdiagnoser, och det tycker jag är trösterikt även om man får ta ansvaret för en sådan behandling själv.
Kramar / Ellen
 

min dotter...

Skrivet av  Lina m. Medina
är oxå väldigt aktiv, sitter inte helt stilla några längre stunder utan att fara upp och hämta nåt, göra nåt eller vad det nu kan vara.
Fast somnar i bilen eller av att sitta helt still gör hon inte, för att hon ska göra det så krävs det nästan att hon inte sovit middag och är jättetrött, annars inte.

Sitta lugnt kan hon göra oxå, fast inte jättelänge. Hon har alltid varit sådär jätterörlig och aktiv. Även när hon låg i magen så kunde jag känna henne redan från v. 15-16 så hon är en sprallig tjej.

Tror nog att de flesta 3,5 åringar är väldigt livliga, spralliga och aktiva..........så har jag fått för mig i alla fall =o)
 

Artiklar från Familjeliv