Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har lillasyster fått sitt namn!

Skrivet av Helena m. Hanna & Lillasyster M... 17/11
Vi har nu äntligen - efter många om och men - bestämt att Hannas lillasyster ska heta Matilda! Hela namnet blir Matilda Märta Elvira, Märta efter min farmor och Elvira efter Johans mormor.

Redan innan hon föddes hade vi ju "bestämt" oss för att bebisen skulle heta Maja om det blev en tjej, men vi var båda så säkra på att det skulle vara en pojke. Men när vi väl hade henne hos oss, med sitt illröda hår och bestämda vilja redan från första stund, så kändes hon inte som en Maja... utan mer om en Matilda, som vi tycker att det är lite mer "klös" i :-)! Så nu har vi känt efter ordentligt (!!) och prövat båda Maja och Matilda, och nu har vi äntligen bestämt oss! Känns skönt! Ska nu bara vänja oss av med att kalla henne Maja och "Majslingen" som det har blivit... Vi kan ju alltid ha Maja som smeknamn :-)!

Lite bilder på både henne & Hanna finns i infon.

Ha det så bra allihop & god fortsättning på det nya året!
Svar på tråden: Nu har lillasyster fått sitt namn!

Å!

Skrivet av  Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 aug
Matulda! :D
Nej då, men det hotade jag länge Mårten med - tycker att det är så sött! En kille skulle givetvis hetat Megasen... ;o)
Matilda är jättefint (de andra namnen är också söta, i min smak!), och jag håller med om att Matilda känns som en tjej med mer fart i än Maja (som jag inte heller fick igenom som andranamn på Lovisa härhemma, eftersom det var för årstidsbundet...).

Kram på er, och hoppas att huset står kvar ett tag till, med två viljestarka tjejer i det!

Ann
 

Hoppas kan man,

Skrivet av  Helena m. Hanna & Lillasyster M... 17/11
men just nu blåser det som bara attan, så frågan är om huset klarar detta...!!

Matilda är ett namn som jag tyckt om ända sedan jag var liten! Jag och min bästis kallade oss faktiskt för Matilda "i smyg", haha!

Nu har jag lagt in ännu fler nya bilder på tjejerna, men jag kan ju inte förstå varför vissa bilder blir stora och vissa små??? Lägger in dem från Hannas gamla liberosida, och där är de ju lika stora. Och varför hamnar bildtexterna så huller om buller? Totalt omöjligt för mig att förstå....
 

Du måste nog...

Skrivet av  Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 aug
...byta rad när du lägger in en bild.
Så här har jag löst det i mitt info:





Familjen hemma hos farföräldrarna på adventsbak.

(Tryck på svar så syns ju HTML här i rutan.)

Att Liberobilderna i sig är knasiga kan jag inte hjälpa dig med, OM det inte är så att de har ett maxmått, som då ibland blir på kortsidan av de stående bilderna, och på långsidan av de liggande bilderna.

Sedan kan du ha valt informationen från de små indexbilderna i två fall, istället för att ta informationen från de du klickar fram utifrån dem.

Hoppas vi kan ses snart! Ska försöka fixa den 30:e! :o)
Kram!

Ann

PS:
Rutstorlek fixas överst i infon genom att ändra siffrorna häri, tror jag:

 

Åh, tack!

Skrivet av  Helena m. Hanna -01 & Matilda 17/11
Nu blev det ju liiiite mer ordning & reda! Och stora bilder så gosungarna syns ordentligt :-)!
 

Äntligen.

Skrivet av  Pia & Elinor 01 + Robert 96
det var på tiden. *ler*.
Jag som tyckte jag var seg när Elinor var namnlös en sisådär 4-5 dagar.
Hanna och Matilda. Jättefint.
Kram Pia
 

Jadu!

Skrivet av  Helena m. Hanna -01 & Matilda 17/11
Det var verkligen inte lätt att bestämma sig den här gången! Konstigt egentligen, men vi har liksom inte riktigt haft tid att "känna efter". Eftersom Maja direkt kändes "fel" så var det nog bra att vi tog Matilda. Får väl spara Maja till eventuella fler barn.. eller hundvalpar ;-D!
 

Fint!

Skrivet av  Cath med Alfred o Sandra
När Sandra skulle födas så frågade vi hennes kusin Frida som då var fyra år vad hon trodde att bebisen i magen hette. Då frågade Frida: Vad hette den igår? Mycket smart - för självklart borde den ju heta samma som den hette igår. Vi sa: Den kanske heter Maja (bebisen skulle komma i maj). JA sa Frida - Bajamaja. Så då var liksom det struket. Min mormor heter Märtha Charlotta Mathilda...
Österrike var jättebra. Men inte helt lätt att vara hemifrån hos barnovana med en liten man med monsterfasoner.... Vissa saker kan man ju parera. Men vid ett tillfälle skrek han en halvtimme för att han var törstig - och PAPPA SKA KOMMA MED VATTEN. Från Sverige? Hm svårt.... PAPPA HAR JAG SAGT... OSV
 

Just precis

Skrivet av  Helena m. Hanna -01 & Matilda 17/11
det där med "Bajamaja" var en annan anledning till att vi inte valde Maja! Och så blir det lite likt "Maja Gräddnos" ihop med vårt efternamn (du som vet vad vi heter).

Jag har faktiskt både Matilda och Maja i släkten, så det var lite kul!

Nä, att vara hemma hos icke-barnfamiljer kan vara påfrestande... särskilt när man har charmerande små 3,5-åringar med sig. Puh!

Det där med vokalerna nedan var ju raffinerat - DET hade vi INTE tänkt på kan jag säga!!
 

Kom på en sak till

Skrivet av  Cath med Alfred o Sandra
JohAn och HelenA.
Er gemensamma vokal TVÅ gånger i varje namn.
Piffigt!
 

JAAAA!

Skrivet av  Camilla&grabbarna
Ha, ha! Fast Maja är fint det med.
Kram och tack för sist!
 

Å så fina namn!

Skrivet av  Frida med Linnéa o Alice
De lät verkligen bra tillsammans namnen. Jag har alltid gillat Mathilda, men våra flickor passade inte som det. Nästa gång kanske. ;-)

Vilka fina bilder på era söta tjejer.

KRAM
 

Söta flickor med fina namn

Skrivet av  Birks & Kalles mamma
Kramar och hälsningar från oss som håller i hatten...
 

Vilka söta tjejer!

Skrivet av  Carina m. Hugo-01+Elias-04
Och vilka fina namn hon får! Matilda har alltid varit ett favoritnamn, om vi fått en tjej. Men nu är det bara killar som gäller för oss! Sån´t é livet!
Ha det bra och god fortsättning!
 

Jättefint namn

Skrivet av  Marie m. Ebba-01 + pyret bf 19/1-05
och mycket söta tjejer ni har. Ebba heter Matilda i andra namn och jag har alltid tyckt om det namnet.
 

Bra val

Skrivet av  Camilla m David o Sofia
Matilda är fint. Själv är jag även väldigt förtjust i Martina. Gillar M-namn över huvud taget som maja, Mina, Markus, Martin, Mattias o s v....
 

Hihi

Skrivet av  Nell med Robert och Aliette
äntligen har lillasyster fått sitt namn. Tycker båda är fina. Ja och att vänja sig av med något man använt ett tag blir inte det lättaste *ler*
Det kanske blir ett till namn så det blir 4 istället som våra barn har *ler*??

*Kram* och sköt om er
 

Åh, det är fint... och lite skoj...

Skrivet av  Nadja m Benjamin-91 Sunniva-01 Tilia-04
eftersom Tilia heter Matilda i andranamn (med samma stavning som er Matilda :). Så nu har de fler gemensamma nämnare... onsdagsbarn, namnsdagsbarn och väderflickor. :)
Matilda är även hos oss ett släktnamn på bådas sidor, dessutom har vi även en Maja i släkten, fast med finsk stavning: Maija. Så Maija funderar jag oxå på som ett eventuellt framtida namn, om det blir fler barn (och tjej ännu en gång :).
Kram på er!
P.s. goa och söta flickor i din info! :)

 

Artiklar från Familjeliv