Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hand-fot-mun-sjukdom

Skrivet av Linda o Filip + bf 10/3
Har Filip fått...
Vad har ni duktiga mammor för erfarenhet av det?
Svar på tråden: Hand-fot-mun-sjukdom

Blåsor??

Skrivet av  Kicki och Jill 12/6
Iså fall antar jag att det Filip fått är "mul- och klövsjuka" (som det inte är men som många kallar det...) Det är blåsor på handflator, fotsulor och i ansiktet främst runt munnen, eller hur? Man kan få blåsor även på andra ställen på kroppen. Jill hade en på vaden, kommer jag ihåg.
Vad man ska tänka på är att det är supersmittsamt, även till vuxna så man ska tvätta sig när man rört blåsorna. Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror det är virus = inget penicillin men vi fick nån salva som man ska smörja på blåsorna en gång och en annan var det tvätt med alsol (hur det nu stavas?!)sprit. Det smittar tills blåsorna torkat ut ordentligt.

Sist när jag pratade med Danderyds barnakut - Jill hade fullt med blåsor på tungan - sa de att man bara kan få denna sjukdom en gång och jag trodde Jill haft det två gånger, men vad vet jag...(Sist när hon hade blåsor på tungan tror de att det var en primär herpesinfektion :(( )
Det är i alla fall inte farligt eller så, dock kan det ju vara jobbigt framför allt med blåsorna runt/i munnen. Kram till Filip och hoppas blåsorna snart är borta (tar ca 1 vecka, tror jag.)
 

jepp det är den

Skrivet av  Linda o Filip + bf 10/3
den har gått på dagis ett tag. Tack för infon!
Kul att se dig, det är inte så ofta ;o)
 

Jag smyger omkring här

Skrivet av  Kicki och Jill 12/6
rätt ofta, läser det mesta men oftast i efterhand och då känns det ju rätt fånigt att lägga in ett svar - 2 sidor bakåt...
Vad kul med lillasyskon, vad säger Filip? Vi vill gärna ha ett också men har (som vi hade med Jill också) lite svårt *håller en tumme*. Men, men, den som väntar på något gott!!
 

har bara sett det EN gång sedan jag satte

Skrivet av  Linda & Oliver
min fot på förskolan för första gången 10/10 1990!!!
Och det var just den hösten. Lite lustigt tycker jag eftersom jag ändå har träffat en rätt ansenlig skara med förskole och skolbarn under dessa år. *ler*
Jo och så har jag stött på det i år också. 2 gånger på 13 år.
Hur som det är ingen rolig sjukdom o man får nog försöka komma på vad som passar det enskillda barnet. Just blåsorna i munnen tycks vara de som är värst eftersom de inte kan äta då. Endel vill itne ens ha välling. Men det kan också hända at kall välling går ner eller milkshake med bas av välling. Det går ju tom att leva på.

Hoppas hoppas att det går över fort fort fort.

Kraaaaaaaaaaaaaaaam!!!!
 

oj bara en gång?

Skrivet av  Linda o Filip + bf 10/3
När man läser om det på nätet så står det att det är en av de 6 vanligaste barnsjukdomarna. Då kan den ju inte vara såååå vanlig iallafall....

Än så länge äter han med god aptit, han har inte fått så många blåsor. Jag hoppas det inte blir värre för både maken och jag har en tuff arbetsvecka framför oss. Men vi får väl ta halva dagar vardera eller nåt.
 

ja men visst är det konstigt!

Skrivet av  Linda & Oliver
jag har ju varit i *funderar*
20-25 olika grupper med barn (bara räknat de jag jobbat i (om än bara korta perioder på 2-3 mån) sedan 90 så jag tycker ju att jag borde ha sött på det ngn med gång. Men antingen har de grupperna haft tur elelrockså haft det när jag inte varit där (tänker på praktikplatserna.)
Däremot så har jag blivit vaccinerad mot Gulsot på en praktikplats eftersom vi hade en familj som fått det när de var i Turkiet äver sommaren.
 

Maya har redan haft det

Skrivet av  Skrållan m Hampus&Maya
flera ggr. Antar jag. Vi har bara konsulterat BVC via telefon. Hon har nog haft ganska milda virus. Blåsor på fot och handsulor. Förkyld,lite blåsor i munnen. hon har inte varit spec dålig. Hörde på dagis att endel barn får så ont av blåsorna att de får svårt att gå eller äta.
Make har dessutom fått det både i våras och i höst då lillan hade det. Tydligen ovanligt att vuxna får det så man kan ju fundera. Nu är han ju hemma mkt med dem .
 

Artiklar från Familjeliv