Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alla ni erfarna trädgårdspysslare!

Skrivet av Frippa, med krattan mitt i handen
Som helt oerfaren trädgårdsägare har jag en liten undran; vilket/vilka är de vanligaste felen en ovan gör? Väldigt nyfiken och mottaglig för alla råd och tips jag kan få. Ett "fel" jag kan tänka mig är att man börjar förodla inomhus alldeles för tidigt så att plantorna hinner bli långa och rangliga innan de kan planteras ut.

Just nu vill jag så gärna ut i trädgåren och påta i rabatterna. För tillfället ligger det ju snö kvar här uppe, inte så mycket i rabatterna men på gräsmattor osv. Trots detta började jag rensa. Bort med gamla torkade växter, lite grönt som jag hoppas var ogräs, gammalt gräs etc. Krattade runt lite och rörde om i jorden. Kanske var jättedumt och alldeles för tidigt.
Svar på tråden: Alla ni erfarna trädgårdspysslare!

Ha inte för bråttom

Skrivet av  Anna, Frankrike
Jag tror att många nyblivna hus- och tomtägare har för bråttom med att riva upp det gamla och göra nytt innan de har kännt efter hur huset/tomten fungerar. Trasigt och dött kan man naturligtvis ta bort men annars bör man nog skynda långsamt och låta det gå ett år, och känna efter hur man verkligen vill ha det. Speciellt många äldre hus och tomter är väl genomtänkta och behöver inte ändras så mycket.
 

Tack för svar

Skrivet av  Frippa
Har egentligen inte mycket till trädgård, "bara" en stor gräsmatta och rabatter utefter husväggen. Kör nog på med lite gräsrensning och vad jag förmodar är ogräs. Får se vad som dyker upp sen när värmen kommer.
 

Prova dig fram

Skrivet av  H-n
min erfarenhet är att det oftast går över förväntan. Ett fel jag gjorde i början var att så fröna för tätt i trädgårdslandet. Plats är alltid bra. Och så ska man ju "växelbruka" och inte ha samma gröda på samma plats år efter år.

Blommorna har oftast blivit fina, man får rensa bort ogräset bara. Och så kan man flytta på de flesta växter, ofta blir de ännu finare efteråt!

Lycka till!
 

Tacki tack

Skrivet av  Frippa, med krattan mitt i handen
Tänkte på det där med växelbruk, gälelr det även blommor. Det finns ju fleråriga, de ska man väl inte flytta eller?

Ogräs ja, hur fanken vet man vad som är ogräs. Lite svårt första året när man inte vet vad som möjligen är planterat tidigare. Får se vad som dyker upp.
 

Artiklar från Familjeliv