Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är Järneken värd att satsa på?

Skrivet av Jimpa
Vi har en järnek i rabatten som har förfallit sedan vi flyttade in i vårt hus för fyra år sedan. Den var jättefin från början, och var utmärkt att sätta ljusslingor i på vintern. Nu har emellertid bladen blivit svartfläckiga och ramlat av på flera ställen, främst närmast basen. Det kommer nya blad, men bara längst ut, där den växer. Frågan är nu om det finns något att göra (t.ex. såga ner för att föryngra)? Eller om den kan ha drabbats av någon sjukdom och bör kasseras. Är det någon som kan något om Järnek är jag tacksam för alla tips, för det står nästan inget i mina trädgårdsböcker.
Svar på tråden: Är Järneken värd att satsa på?

Letade lite..

Skrivet av  Helena, zon 3
Jag blev själv nyfiken så jag letade lite.
Det här var det jag fann om just ev.beskärning..inte mycket men det kanske hjälper dig lite.
**Järnek beskärs på våren eller juli-aug, man brukar bara ta bort grenar som ser fula och torra ut. Man kan även korta in skotten men det måste finnas blad kvar på grenen efter beskärningen, så det är svårt att göra någon rejäl föryngring.
Vill man ha de där täta formklippta buskarna måste man börja beskära när den är ung och sedan klippa lite varje år.**
 

Hm...

Skrivet av  Jimpa
Låter som om vår är kasserbar då. Den har ju bara blad längst ut. Det kan i och för sig vara kul med något nytt också och bladen på Järneken sticks ganska bra. Dessutom tror jag inte bären är så nyttiga, med tanke på att man har småbarn.
 

Artiklar från Familjeliv