Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anneli

Skrivet av Kiddan ber så snällt!
Kan inte du berätta mer omdin Stanwell Perpetual? Berätta om växtsätt, hur du sköter den/dem var du har din/dina placerade i trädgården?

Snälla?!
Svar på tråden: Anneli

Jag har...

Skrivet av  Anneli, zon 3-4
bara en (1), än så länge. :-)

SP:n är en relativt "bredväxande" buskros (en Pimpinella-hybrid), blir ca 150-180 cm hög. Som jag skrev tidigare kan grenarna vara lite veka, så en viss uppbindning kan behövas. Jag har inte behövt binda upp min, än så länge.
Blommar gör den från juni och ända in i september. Knopparna är ljusrosa och även blommorna, när de är nyutslagna. Sen blir de gräddvita. Blommorna är ca 6-8 cm i diameter och fyllda. Och de doftar *mmm*

SP:n tillhör de mer lättskötta rosorna. Jag köpte mitt exemplar förra våren och planterade den efter konstens alla regler. Djup grop, rosjord, etc etc. Jordmånen är i övrigt en ganska styv lerjord.

Busken är placerad på ett litet märkligt ställe. I en bakkant av en rabatt, mellan en stor sten och en buxbomshäck. Tanken är att den ska fylla ut "hålet" mellan stenen och häcken så småningom.

Den verkar trivas iaf, för den växte som attan förra sommaren och blommade jättefint. Vintern har den klarat utmärkt - de är ju härdiga till zon 6 - och nu har den nyligen blivit lite putsad + att jag faktiskt dristade mig till att kapa en hel gren som växte "fel".

Som du förstår på min ingående beskrivning tillhör min lilla förtjusande Stanwell Perpetual en av de absoluta favoriterna i trädgården. *s*
 

Tusen tack för din beskrivning

Skrivet av  Kiddan
Nu vet jag lite mer om var jag ska placera min SP. FÖr jag ska nog bara ha en, inte en häck. Häcken får bli av något annat.

Tack igen!
 

Artiklar från Familjeliv