Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

360 tulpanlökar...

Skrivet av Ellen
...har vi grävt ner vid vår södervägg nu! Orange Jimmy, krulliga Rokoko, vanliga röda, rosa med vit botten och sist av allt 120 st lila raka... Ska bli mycket spännande att se om det blir häftigt där nästa vår. Det är snittlökar jag köpt billigt från en handelsträdgård i närheten. Ska nu försöka få tag på andra tidigblommande lökar och göra lökgård av hela södersidan, som är ca tolv meter lång och fem meter bred, med husvägg åt ena hållet, syrenhäck mot vägen och hörnet, och en stor tuja eller något liknande åt väster. Där kan alla lökar vissna i lugn och ro när löven kommit på häcken, och framåt midsommar blir det lagom att börja klippa gräset igen. :)
Snökrokus i februari måste vara tidigast? Och balkansippa... Kanske Vårstjärna och krokus också... Har ni fler förslag, gärna lökar som sprider sig så att det blir en riktig matta! :) Kramar!
Svar på tråden: 360 tulpanlökar...

Scilla, glöm inte scilla!

Skrivet av  Birgitta
De frörsår sig och blir en underbar blå matta med åren!
 

Såhär ser ett Scillahav ut...

Skrivet av  Kajza
Det här har många år på nacken och går under namnet Medelhavet.
Inte vårt tyvärr men visst är det vackert!
http://www24.brinkster.com/skrutten/scillahav3.jpg

Väl värt att satsa på. Vi har hittat ca 10 st scillor på vår tomt iår. Köpte den i oktober så nu är det spännande att se vad som kommer upp!

Lycka t ill
Kajza
 

Jag har två scillahav redan...

Skrivet av  Ellen
Ett under buskarna på andra sidan huset, som sträcker sig tvärs över trädgårdsgången, myllrar över gräsmattan och höver sig in i rabatten.
Och ett förvildat, ljuvligt i slänten invid parkeringen, det rör sig om 20-30 kvadratmeter. Plus några egenisnninga som dyker upp här och där i alla trädgårdens hörn. Vackra, men eftersom jag har dem i mångd på andra platser tänkte jag ha något annat att föregå mitt tulpanhav. Kramar!
 

Vintergäck, kanske? (imt)

Skrivet av  Birgitta, zon 1
 

Hej!

Skrivet av  Petra
AKTA alla tulpaner för rådjuren.........
 

Ingen fara...

Skrivet av  Ellen
Sambons gamla hund (som bor hos svärmor 400 meter bort pga min allergi) brukar komma och besöka oss, och han är 25% varg, så några rådjur har vi inte sett till här på många år... :) Tydligen känner de tydligt doften av varg i hans urin. Men tack för omtanken! :)
 

Artiklar från Familjeliv