Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur sköter jag min tomatplanta och paprikaplanta ?

Skrivet av Irmelin
Jag fick en liten tomatplanta idag som jag har planterat i en ganska stor kruka. Sedan vattnade jag med växtnäring. Jag fick en planta av samma kompis förra året men den klarade jag inte. Nu bara måste jag klara den här ! Där för har jag några frågor till er kunniga :
Hur mycket vatten ska jag ge plantan i fortsättningen ?
och hur ofta med växtnäring ?
Jag har nu ställt den i ett fönster men planerar att ställa den på altanen vid husväggen när det blir varmare. När ungefär vågar man göra det ?
Jag fick också en paprika planta. Ska den skötas på samma sätt ?
Jag blir jätteglad om någon har lust att svara :o)
Svar på tråden: Hur sköter jag min tomatplanta och paprikaplanta ?

Kissa på dem! *ler*

Skrivet av  Ullet
Tomatplantorna ska ha mycket jord, plantera dem helst i en hink el liknande. Göd dem regelbundet ca en ggr/v beroende på hur stor kruka du har. Bästa gödningen är kiss från egen odling..*s* När plantan blivit lagom stor så toppar du den. Var noga med att tjuva sidoskotten så att de inte tar näring från tomaterna. Om det blir mycket blad och du ser att plantan inte bildar så mycket blommor, så tar du bort de nedersta bladen. Det ger mer kraft till plantan. Se till att den står skyddat, inte i direkt sol hela dagen, utan att den har ljust men inte gassande sol 24 tim/dygnet.

Paprikan vill också ha rejält m gödning och kruka. Den vill också ha ljust. Paprika vill gärna få snigelangrepp och om du ser sådana så ska du slänga plantan. Hoppas allt går bra! Lycka till!
 

TACK då vet jag ! :o)

Skrivet av  Irmelin
men kissa på dem...nej, jag vet inte jag. Tomaterna kanske tar smak.
Fast det förstås, om jag äter mycket vitlök innan jag kissar så kanske jag kan få vitlökstomater ! *fnissar*
 

Biobact ska vara jättebra för tomater (imt)

Skrivet av  Jimpa zon 2
'
 

Du samlar kisset i glasburk och häller på jorden..

Skrivet av  Ullet
Inte ska du sitta och skvätta på altanen...Vad ska grannarna säga om en sån???? De jag pratat med säger att kiss är det absolut bästa för tomater ( höll på att bli tomtar...) Annars använd blå korn, inte organiskt med funkar bra (har använt det förr) Tomater tar inte åt sej kiss som smak, bara näringen i det.
Skvätta vidare...*ler*
 

Så här gör jag...

Skrivet av  Fröken Fräken
Jag har en gång läst att man inte ska ge tomater näring innan de har börjat bilda själva tomaterna. Annars vill det på att bli mer buskage än tomater. Så den metoden har jag köpt rakt av...
Krukan till en vanlig busktomat bör vara ca 10 liter för att det skall vara tillräckligt stort.
Om paprikor vet jag inte särskilt mycket. Jag har provat ett år, men det blev mest bladlus-odling och väldigt få paprikor...
 

Jamenvisst, inte förrän det bildats tomater,

Skrivet av  Ullet
glömde säga det... Bra att du sa det.

 

Artiklar från Familjeliv