Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Övervuxna 70-tals tujor

Skrivet av trädgårdsdrömmen
Vi köpte ett hus som är fint på alla sätt, men trädgården är en skog av övervuxna tujor, sockertoppsgranar, kryptallar och olika barrträd. De var säkert fina en gång i världen, när de var små, men nu är de inte så granna längre...
Tala om totalt insynsskydd och utsiktsskydd.
Vi håller på att röja upp, men det var ett värre företag än jag trodde. Rivsår på armar och ben...suck!
Jag ångrar mig nästan...
Svar på tråden: Övervuxna 70-tals tujor

Jag vet hur det är.

Skrivet av  Anina zon 1-2
Själv har vi nyss köpt ett hus från -71 och tomten har varit fylld med barrträd.
Det är bara fram med motorsågen som gäller. Och rensa ogräs med handskar.
 

men du

Skrivet av  Petra
Det kommer juh att bli sååå fint sen när det är klart!
 

Tack, det är sant!

Skrivet av  trädgårdsdrömmen
.
 

Vi köpte ett hus...

Skrivet av  myself
med en sådan trädgård för drygt fyra år sedan. Den tidigare ägaren hade uppenbarligen strävat efter att all växtlighet skulle innehålla åtminstone _något_ av följande alternativ:

a) barr
b) taggar
c) gift, ju värre desto bättre

Barrväxterna hade svällt över alla bräddar. De växte längs en hel långsida på huset med topparna _över_ taket, runt hela uteplatsen (vilket förvandlat vardagsrummet till en kolkällare) i gräsmattan och längs tomtgränsen på baksidan.

Vi ägde inte några andra verktyg än en rostig gammal fogsvans, inköpt på Myrorna, en slö yxa från samma luxuösa ställe, två spadar varav en flat samt ett spett.

Det var sliiiiiitigt och blod-, -svett och valkframkallande, kan jag säga, och när vi äntligen var klara, var trädgården nästan helt tom.

Vi sparade bara en rund gigantisk buske (någon sorts cypress???)som vi klippte ner ordentligt häromåret och gjorde till ett "träd" genom att såga av alla de nedersta grenarna och varenda liten brun kvist inuti. Nu är den jättefin och vi har gjort en blå rabatt under.

Taggbuskarna på framsidan rykte all världens väg, de också och ersattes av rosenspirea. Inte fel alls.

Minns när grannens barn efter barrväxtbrottningen kom på besök från sin parkliknande trädgård och häpet spärrade upp ögonen:

-Men har ni INGA blommor????!

Allt var först bara jord och åter jord, varvat med diverse ogräs.

Men vad kul vi har haft när vi har fixat i ordning vår alldeles egna tomt och vad fint det börjar bli!

Tittade faktiskt häromdagen på videofilmen, som vi tog under vårt slit med barrväxterna och det andra eländet. Har ni kamera/videokamera? Ta fram den i så fall, så ni får något att gotta er åt senare!

 

Artiklar från Familjeliv