Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang mina Physalisar...

Skrivet av Anna, zon 3
en planta har fullt med stora frukter men de är gröna, ska de hänga kvar tills de blir orange elle tar man av dem nu och låter de mogna inne på ett fat?
klarar de andra plantorna som liger lite efter(har blommor och "klockor")att stå ute ett tag till?De är nämligen i rabatten så jag skulle helst vilja slippa flytta över dessa gängliga plantor till krukor och sen ta in dem.
Kommer det nya plantor nästa år eller ska jag plantera nytt då?
Svar på tråden: Ang mina Physalisar...

Så här

Skrivet av  Anis
Låt frukterna sitta kvar så länge du kan.

När det gäller nästa år så: Antingen klipper du av ett skott, sätter i vatten tills det rotat sig, och planterar.
Eller så tar du in plantan som den är.

Min mamma hade en som övervintrade via skott under flera år!

 

Har du skotten

Skrivet av  Mimmi
inomhus som vanliga krukväxter under vintern? Klarar de livet inne utan att bli angripna av ohyra? Blir de inte gängliga av att det är så mörkt under så många månader? Eller måste man ha specialljusrör? Det vore ju kanonbra om man kunder behålla plantorna till nästa år, för mina plantor i år har just nu börjat blomma - de står ute mot en södervägg. Så frågan är väl om de alls hinner få frukt. Men om plantorna är stora från tidig vår, så ökar ju chansen till nästa år att få en stor skörd!
 

Ja,

Skrivet av  Anis
men de blir inte så fina över vintern. Långa och taniga..
Överlever gör de ju dess bättre - och då kan man klippa ner dem på våren, så tar de sig!
 

Perfekt, men

Skrivet av  Mimmi
hur mycket kan man klippa ned dem på våren? Skall man lämna ett visst antal bladpar eller så? Jag tar gärna emot tips, för dottern ääälskar physalis!
 

Jag gör så här!

Skrivet av  Malin
Våra frukter hinner inte ligga inne på ett fat och vänta, de är så poppis så de blir uppätna direkt. De är lika goda om de är lite gröna, bara de har ramlat ner eller lossnar lätt. Men de ska vara mjuka. Jag hade physalis i mitt växthus förra året, och kom inte ihåg det detta året, men det kom plantor iallafall. Det var några frukter som legat kvar och frösått sig. Och de är ju så goda!!!
 

Min svärmors physalis....

Skrivet av  A-M m H010124
är stora som tomater. Brukar de verkligen bli SÅ stora....?
 

Tack alla 3 för svaren, inte visste..

Skrivet av  Anna, zon 3
jag att man kan äta dem fast de är gröna, 2 hade ramlat ner igår men jag tog in dem och la på ett fat för att de ska gulna. Kanske ska smaka på en då.

Nästa sommar ska jag bara ha 1 eller 2 plantor, i år har jag ca 10 och det är trångt och trist för de börjar få sina frukter nu fast jag försådde dem inne i våras. Hade ingen aaning hur de skulle skötas, det stog inte mycket info på fröpåsen och köpet var impuls.
Min kompis bjöd på Phys. för nåt år sen och hon hade sparat kärnorna själv och låtit dem torkat lite för att sen trycka ner dem i jorden, de verkar ganska starka och klarar det mesta.
Tack för svaren iaf, kul hela 3 st visste lite.
 

Artiklar från Familjeliv