Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Övervintra min fuxia

Skrivet av Madde_60
Hur övervintrar jag min fuxia?
Har hört att man kan spara den från år till år, men hur gör jag?

Ställer jag bara undan den, mörkt, ljust, vattnig
Klipper jag ner den?

Hoppas någonkan hjälpa mig.
Tacksam för svar
Svar på tråden: Övervintra min fuxia

Så här:

Skrivet av  Anneli, zon 3-4
Klipp ner till 1-2 dm. Ta bort alla blad o ev. blommor/knoppar som är kvar. (De ramlar iaf av under vintern.) Ställ mörkt o svalt, ca 3-5 grader är idealiskt. Är det varmare måste du ha ljus - mycket mycket ljus. Vanligt dagsljus från fönster räcker inte. Du måste ha tillskottsbelysning hela vintern. Vattna mkt mkt sparsamt under vintern. Annars ruttnar den.

Jag har löst det så att jag har klippt fuchsiorna. Sen har jag lagt dem i kartonger fyllda med naturell torvmull. (Hela växten är "nedgrävd".) Och så har jag ställt dem i mitt kallgarage, där det förmodligen kan bli ett par minusgrader i vinter. Men torven och kartongen isolerar. Blir det alltför kallt ute - bortåt 20-30 minus, så tänker jag lägga mattor över kartongerna. Vatten blir det ytterst ytterst sällan och det efter att först ha försäkrat mig om att jordklumparna i princip är torra. Ingen fukt får kännas när jag sticker ner fingret i jordklumpen. Gör det det så blir det inget vatten.
 

Tillägg:

Skrivet av  Anneli, zon 3-4
Jag har plockat bort krukan, så det är bara växt+jordklump som packas in.
 

Tillägg två:

Skrivet av  myself
*lägger mig i*: Skulle inte Gröna Rum,
kl. 20.00 idag, handla om just övervintring av fuchsior?
 

Jo, jag sög i mig tips...

Skrivet av  Birgitta
... om hur jag ska behandla min enda, uppstammade fuchsia. Klippa ner den radikalt, packa in den i nåt (verkade inte spela så stor roll i vad) och förvara den mörkt och just över fryspunkten. Vattna sparsamt en gång till jul och en gång lagom till sportlovet.

Det låter ju enkelt... som allting annat i de där fiffiga trädgårdsprogrammen... *S*
 

Se där!

Skrivet av  myself
Och jag som undrade varför jag kom med denna beskäftiga TV-programsupplysning, när jag själv inte ens såg programmet.

I morse när vi vaknade hade rosorna frusit bort och i hallen stod min stackars fuchsia, inplockad över natten.

-Och vad gör vi med dig nu då? undrade jag bekymrat. Kanske man ändå skulle sett "Gröna rum" istället för att bara "prata" om det?

Tur för mig att du finns här, så att man får en enkel sammanfattning! Det funkade sist att lyda dig, så nu gör jag det igen. Hör av mig framåt senvåren/försommaren!

Förresten kan jag ju också läsa igenom vad Anneli gör med sin. Här behöver man inte veta någonting - det finns alltid någon annan som kan turerna!
 

Artiklar från Familjeliv