Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ahaaaa! Man får skriva om krukväxter?

Skrivet av myself
Det är LITE dött i trädgården så här års förstås!

Har fått en orkidé, mitt livs första. Skötselråd? Ska man köpa speciell orkidénäring? Hur vattnar man?

Har placerat den i ett ljust fönster och den står i en specialkruka av glas, eller snarare HÄNGER i den. Jag spanar misstänksamt på min djungelväxt och väntar på att den ska fälla alla blommor i protest, men hittills är den rätt lydig.
Svar på tråden: Ahaaaa! Man får skriva om krukväxter?

Ljust men inte soligt

Skrivet av  signe
vill de stå. Men å andra sidan blir det välan inte så mycket sol så här års.
Personligen så misshandlar jag min precis som alla andra krukväxter, de får vatten när det behagar mig *S*
Mamma vattnar sina med en matsked varje vecka, jag sätter mina under vattenkranen högst en ggr/månad.
Nog kan man köpa specialnäring, jag gjorde det en gång men det blev intemycket med det.

Man kan undra hur mina blommor lever över huvudtaget men orkidéerna blommar, novemberkaktusarna blommar, porslinsblommorna blommar......
 

Men då...

Skrivet av  myself
står den nog rätt ändå, åtminstone på hösten/vintern.

Är det blomstermisshandel jag ska ägna mig åt för att lyckas? Den blommar alltså snällt om jag då och då glömmer bort att jag äger den? Det tror jag nog att jag ska kunna klara! :-)
 

Ett snapsglas

Skrivet av  Wilma
vatten i veckan har jag hört ska vara lagom. Det viktigaste är väl att det inte står vatten i krukan utan att det får torka ut emellan.
 

Så det är...

Skrivet av  myself
DÄRFÖR man ska glömma bort den? Den är känslig för övervattning m.a.o. Snapsglaset var en bra jämförelse!

Nu tror jag att jag har lite mer koll på läget tack vare dig och signe!
 

Artiklar från Familjeliv