Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. mördarsniglar...

Skrivet av Jenny (Jimpa) med 3*A
Jag har hört att de dör om det är tillräckligt kallt en vinter. Är det någon som vet hur kallt det måste vara och hur länge? Vi har varit förskonade tidigare, men i somras hittade jag åtta stycken. Hoppas nu på en riiiktigt kallt vinter så jag slipper dem nästa år.
Svar på tråden: Ang. mördarsniglar...

Mördarsniglar...

Skrivet av  BBsessan
Att få in sådana i sin trädgård är ett verkligt aber! De är mina största hatobjekt i trädgården, de och så möjligtvis den röda liljebaggen. Mördarsniglarna som vi fått in i Sverige har acklimatiserat sig till en del och har "lärt" sig hur de ska övervintra men är det så kallt som det är nu så dör de flesta. MEN! Deras ägg överlever så man blir inte av med dem så lätt :-( Finns egentligen bara ett effektivt sätt att bli av med sniglar - plocka dem och ju tidigare på våren desto färre under sommaren.
 

Vad synd det där med äggen...

Skrivet av  Jenny (Jimpa) med 3*A
...för jag läste just i tidningen att sniglarna dör när tjälen når ner till deras övervintringsdjup på 10-20 cm. Vi har förr bara haft snäckor, och de är ju också äckliga men ack så menlösa jämfört med mördarsniglarna. Vi såg de första mördarsniglarna i vårt område för ett par år sedan, men då fanns de bara längs med sjön. Sedan har de spritt sig västerut och i år hittade vi de första i vår trädgård *snyft*. Jag bävar för att plocka dem för jag kräks nästan, så äckliga tycker jag att de är.
 

Artiklar från Familjeliv