Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Apelsiner!

Skrivet av planterings-sugen!
HEJ!
Undrar om det är helt omöjligt att få vanliga apelsin-kärnor att gro inomhus i kruka? Någon som har lyckats? Har ni några andra tips på frön man kan plantera från vanliga frukter och grönsaker? Hur gör man med t.ex ananas när man sak plantera den? Tack för alla tips!
Svar på tråden: Apelsiner!

Plantera kärnor

Skrivet av  Monica
Jag och mina barn har provat så kärnor från åtskilliga frukter med mer eller mindre lyckat resultat.

Alla citruskärnor går bra att så. Tvätta av dem och låt de torka några dagar innan de sås. Toppa plantorna flera gånger medans de är små annars blir de långa och taniga. Vill stå ljust men inte stark sol.

På ananasen skär man loss bladrosetten med ett v-format snitt ner i fruktköttet. Låt den ligga och torka upp mot en vecka men fukta bladrosetten med vattenspruta då och då. Plantera sedan i vanlig blomjord. Vattna sparsamt men droppa några droppar vatten i bladrosettens mitt. Den är mycket känslig för övervattning och ruttnar lätt. Vill stå så ljust som möjligt.

En annan frukt som jag tycker är värd att prova om man får tag på den är Mispel. De är gula plommonlika frukter med stora bruna kärnor. De gror jättelätt och bladverket är fint. Den växer också relativt fort.

Mango har jag också provat. De är svåra att få ren från fruktkött så man får skrapa ordentligt. Jag har även provat att "knäcka" kärnan och plantera innehållet direkt med bättre resultat. Kärnan planteras med urgröpningen uppåt. Hela kärnan ska ner i jorden.

Köp hem lite olika exotiska frukter och prova så kärnorna. Det är faktist inte så svårt att få dem att gro. Det är samtidigt roligt och spännande att se vad det blir för växter ;-))

Hälsningar
 

Tack för svar!

Skrivet av  planterings-sugen!
Ska prova att experimentera lite, tycker det är jättekul med annorlunda växter!
 

Artiklar från Familjeliv