Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Annelie, zon 3-4!

Skrivet av ME
Jag såg att du fått tack för ett tips om avhärdning, men jag förstår inte riktigt vad det gick ut på (bara att lägga 4 lager täckduk?) och jag hittar det inte, söker väl på fel ord. Hjälp? Kan jag plantera ut små smultron och jordgubbar nu (zon 2, Enköping) och täcka sådär eller ska de stå på köksbänken till skolavslutningen? Ska de ha gödsel? Måste jag plantera om dem igen? (omskolade en gång)
Svar på tråden: Annelie, zon 3-4!

Jag kopierar inlägget...

Skrivet av  Anneli, zon 3-4
och här är det.

"...jag har ännu inte börjat köra krukracet. Väntar i några veckor till. Jag orkar bara inte springa ut och in med alla krukor i år igen, så jag tänker köra en variant jag inte provat tidigare:

Alla krukor ställs samlade under ett träd (lite vandrande skugga) och täcks med 3 lager fiberduk, som läggs på "poröst" dvs med skrynklor och väck (ej sträckt). Var 4:e dag plockar jag bort en duk. Efter 12 dagar är alla dukar borta och växterna (förhoppningsvis) tillräckligt härdade.

Ett annat tips än ovanstående är att skaffa "brödbackar", såna där fyrkantiga plastlådor med gallerbotten och handtag i sidorna, och samla alla krukor i dessa. Då blir det _lite_ lätthanterligare. De stora krukorna får man ju springa med ändå, men dessa kan man ställa i skottkärran och dra in i garaget nattetid."

Du behöver som regel inte gödsla småplantor eftersom det är rätt mycket näring i blomjorden. Planterar om den gör du när de börjar få trångt om rötterna. (Lyft på krukan och titta under. Är där fullt med rötter som trängs, så bör du omplantera.) Smultron och jordgubbar klarar någon enstaka frostgrad, så länge de inte blommar. Men eftersom de är uppdrivna inomhus bör du vara lite försiktig.
 

Tack!

Skrivet av  ME
Då får de stå kvar på bänken till skolavslutningen eller så, så kan jag plantera dem direkt i landet där de ska vara. Visserligen är det trän runt om, men det är också ganska öppet och tämligen vindskyddat söderläge, så det blir nog ganska varmt på dagtid. (Och skillnaden till minus på natten desto större...) Men jag kanske täcker dem ett tag ändå när jag väl planterat ut dem.
 

Artiklar från Familjeliv