Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Övervuxet trädgårdsland - jordfräsas?

Skrivet av Annie
Nästa vår kommer vi att kunna utnyttja ett stort trädgårdsland och jag hade tänkt både grönsaker och potatis.

Problemet är bara att det är så fruktansvärt övervuxet. Meterhöga tistlar och lönnskott överallt. Hjälp - vad göra? Antar att allt ogräs måste slås bort med slåttermaskin eller nåt men sen? Hjälper det att bara plöja eller ska man hyra en jordfräs i höst och riva upp allt? Det ska ju gödslas i höst också.

Några förslag?
Svar på tråden: Övervuxet trädgårdsland - jordfräsas?

Jag hade ...

Skrivet av  signe -97
inte tagit jordfräsen om det gick att undvika.
Jordfräsen hackar sönder ogräsrötterna totalt och det är hopplöst att få bort allt. Tar du tex. kirskål så bildas en ny planta av varje liten rotbit.
Jag hade tagit/tar tjuren vid hornen och satt/sätter grepen i jorden och gräver.
Ett attans jobb men det blir bra och träning får man.
 

Oj Oj

Skrivet av  Annie
Spade kan jag nog ta på en mindre del men det är STORT. Kanske kan jag få dit traktorn och plogen och sen harva. Vad tror ni om det?
 

:-) Är det en åker?

Skrivet av  signe -97
Inte spade, den hugger du av rötterna med, ta en grep.
 

Stort trädgårdsland?

Skrivet av  Elisabeth
Är det ett stort trädgårdsland skulle jag fräsa upprepade gånger för att trötta ut ogärset. Dvs fräs, låt ogräset börja växa om, färs igen. Lite sent att hinna med att göra flera gånger i år dock.
Potatisen har ju en viss ogrässanerande effekt eftersom den måste kupas.
 

Har ett likadant...

Skrivet av  lilla e
Ett stort fd trädgårdsland som tidigare ägeren låtit växa igen med odödlig kvickrot. Vi har haft landet täckt med presenning i ett år för att döda så mycket som möjligt, men det verkar hopplöst. Nästa år kommer vi att täcka alltihop med markväv + sand + plattor och bygga odlingslådor istället. Att gräva upp landet för hand går bara inte, vi har grävt upp en liten bit men det blev fullt med kvickrot direkt fastän vi tagit bort alla rötter vi såg. Inte blev det odlade särskilt bra heller.
 

inte jordfräs...nu

Skrivet av  Ejris
du ska rensa så mycket du bara kan få bort nu
sen vänder du joden med spade ( blir som en plöjning)
sen ska jorden frysa, till våern fräser du med jordfräs.
 

Artiklar från Familjeliv