Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Övervintra pelargoner

Skrivet av Sus
Hittade inget krukväxtsnack, så jag försöker här ;-)
Alltså, jag har förstått det där med att de gärna ska stå mörkt och svalt över vintern, men jag undrar om man ska klippa/skära ner dem ordentligt innan dess? Eller till våren? Typ när? Eller inte alls?
I senaste (och enda) övervintringen klipptes de inte ner alls och har varit allmänt långa, bleka och rangliga hela sommaren.
Har kollat på Pelargonsällskapets sida, men inte hittat nåt bra där.
Svar på tråden: Övervintra pelargoner

Så här:

Skrivet av  Tiz
(Klippt från Pelargonsällskapets hemsida:)

Tumregeln för övervintring är ”ju varmare pelargonen har det, desto mer ljus och vatten behöver den”. Står plantan kallt – inte under +5 grader – så klarar den sig med knappt något ljus alls och med försiktig vattning kanske en gång i månaden. Jorden bör vara ”lätt fuktad”, så plantan varken ruttnar eller torkar ihjäl. En glasveranda eller ett uterum med +10 grader, där plantan får mycket naturligt ljus, är en annan möjlighet. Man får vattna lite, lite mer, men det finns pelargoner som då kan blomma mitt i vintern. Det går också att övervintra plantan inomhus i bostadsrum, möjligheterna för att detta ska lyckas ökar om den då får extra belysning. Lågenergilampor, lysrörsarmatur (helst kallvit) och särskilda växtlampor är bra till detta. Man kan också stänga av elementen i ett rum och på så vis få en lägre temperatur i rummet, kanske 15-16 plusgrader. Allra bäst är att använda båda dessa altenativ.


Lycka till :-)
 

Men skära ner dom då?

Skrivet av  Liza
jag undrar oxå...
 

Ja, just det!

Skrivet av  Sus
Informationen från Sällskapets sidag har jag redan skrivit ut, men infon finns inte där!
 

Jag övervintrade mina

Skrivet av  Tiz
i ett fönster. Jag gav dem bara vatten ibland. I februari började jag vattna dem igen, efter ca en vecka så klippte jag ner dem rejält och planterade om dem. Hoppas att det funkar i år igen :-)
 

Artiklar från Familjeliv