Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Övervintra rosmarin ute i sthlm?

Skrivet av Mi
Går det, och hur har ni gjort då? Jag har tagit in rosmarinen förut om åren, men den har inte överlevt vintern inne i huset, förmodligen för torrt och varmt. Min rosmarin står intill ett trädäck bredvid huset, är det ens att tänka på att försöka övervintra?
Svar på tråden: Övervintra rosmarin ute i sthlm?

Försöka går ju

Skrivet av  Magda
och det borde inte vara omöjligt.
Jag har skyddat min krukade Rosmarin i tre år så här:
Gräv en grop i marken där minst halva krukan går ned. Ställ en stor låda (jag har haft typ en bananlåda utan lock) runt krukan och häll i massor av löv eller annat täckningsmaterial så att krukan och en bit av det gröna (alltså själva växten)är helt täckta. För extra skydd har jag haft en matta runt lådan. Det gröna har "stuckit upp" en bit. Som tak har jag haft ett genomskinligt "plastlock". Helt ovetenskapligt, men det har funkat över förväntan. Det var bara nu i vintras som en bit av växten frös bort, men det knipsade jag av i våras och sedan grönskade det jättefint. En rolig grej med att övervintra Rosmarin så här är ju att de blommar på våren, jättesöta lilarosa läppblommor.
 

Jag tog skott av min

Skrivet av  Sara
och satte i ett glas med vatten. Nu är det massor av rötter redan och skotten är jättefina. Undrar om de klarar sig till våren...
 

Artiklar från Familjeliv